Utifrån blogginlägget ”Kardinal Newman – Sanningen är tidens dotter ” har en förstå- sig-påare på kardinal Newman – på KV blogg – uttryckt sitt tvivel på att kardinalen kan ha uttryckt sig på ett sätt som är till favör för de som önskar reformer inom katolska kyrkan. Personen i fråga säger sig veta bättre hur kardinal Newman menar än kardinalen själv.
Newman som var anglikan från början genomgick en religiös kris i sitt liv och konverterade 1845 till katolska kyrkan. Så om någon teolog har erfarenhet av personlig kyrklig förändring över tid så är det kardinal Newman. Han är känd bla för sitt stora intresse för kyrkans historiska utveckling genom seklerna. Utveckling och förändring hör som bekant nära ihop.
Kardinal Newman citeras och åberopas gärna från katolskt håll. I vårt eget stift är Newmaninstitutet i Uppsala uppkallat efter honom.
Nedanstående föredrag 2004 ”Changing world- Changing choices ” från Ryedal Christian Council (inom anglikanska kyrkan England) tar sin utgångspunkt i kyrkliga förändringsprocesser med hjälp av bla kardinal Henry Newman .
Jag citerar från föredraget
“Truth is the daughter of time. To live is to change and to be perfect is to have changed often.”
”Newman såg tidsaspekten som något väsentligt för att få fram den ursprungliga innebörden i uppenbarelsen. ”
http://www.ryedalechristiancouncil.org.uk/rcc/pubdoc/habgood.pdf
Citatet om sanningen kommer ursprungligen –tror jag – från ett appendix till kapitel i 8 ’Essay on the Development of Christian Doctrine’
// Irène
PS Newmans mest kända citat ”Om jag – vilket torde vara högst osannolikt – måste utbringa en skål för religionen, så skulle jag dricka den för påven. Men först för samvetet. Först därefter för påven.”
Irène,
Tack! Egentligen räcker det så här långt :“Truth is the daughter of time. To live is to change and to be perfect is to have changed often.”
Första meningen skulle jag nog tolka som att Sanningen är dotter till en lång tidsrymd snarare än till tidsandan. Det behövs ett långt liv för att förstå sanningen.
I andra meningen talar Newman om att det inte räcker med ett långt liv, för att nå sanningen och bli fullkomlig måste man även utvecklas och förändras.
Ungefär så uppfattar jag citatet som borde gå förträffligt att applicera även på Katolska kyrkan.
/Anneli
”Truth is the daughter of time, not of authority” Detta citat är från renässansfilosfen Francis Bacon. Att Kardinal Newman citerar detta delvis innebär inte att detta skulle vara signifikativt för Newman. En Kardinal och en sann katolik tror naturligtvis att Inkarnationens mysterium är grundläggande inte ord från poeter eller renässansfilosofer. Inkarnationens mysterium kan uttryckas med orden att Sanningen (Kristus) är Jungfru Marias Son. Vi behöver väl inte bli så progressivistiska att vi försöker gå utöver Kristi lära (se 2 Joh 9). Vi tror ju inte på utvecklingen utan på Gud som står bakom utvecklingen och vår förändring att bli mer Kristuslika
I Kristus
Thomas Andersson
Thomas Andersson,
En person som dog 1626 skulle jag säga hör hemma i barocken snarare än renässansen. Men jag hittade intressantare saker än levnadsåren i Wikipedia bl.a. de fyra fördomar eller idoler som Bacon urskiljer http://sv.wikipedia.org/wiki/Francis_Bacon
1. Idola tribus, släktets idol, benägenheten att se naturen som analog med människan (antropomorfism)
2. Idola specus, hålans idol (med hänsyftning till Platons liknelse i ”Staten” VII), de fördomar som kommer från individens anlag, vanor, uppfostran och liknande
3. Idola fori, torgets idol, de fördomar som kommer från den mänskliga samvaron, särskilt genom språkets makt över tanken
4. Idola theatri, den filosofiska traditionens villfarelse.
De står sig kan man lugnt säga och det är inte förvånande om Newman inspirerades av Bacon. Även vi nutidsmänniskor, inte minst katoliker skulle må förträffligt av fördjupa oss lite mer i hans idéer.
Mina kunskaper om Francis Bacon har legat i glömskekamrarna, men nu ska jag verkligen läsa på mer. Tack för tipset!
🙂
Anneli!
”Francis Bacon är Englands mest inflytelserika renässansfilosof och anses ofta vara grundaren av den engelska empirismen” (citat från Filisofilexikonet, s 53). Jag är själv inte Romersk Katolik utan ”lutheran”. Jag befinner mig på en resa förmodligen i motsatt riktning mot Dig genom min attraktion till mycket av det ni kritiserar i KV. Fr Aidan Nichols har hjälpt mig att upptäcka Hans Urs von Balthasar. Inte behöver ni fördjupa er i Francis Bacon när ni har teologer som Henri de Lubac, Hans Urs von Balthasar och Benedict XVI. Varför ser ni inte de rika källor som ni redan har? Jag vet att de teologer jag nämnt är kontroversiella även Ratzinger. Det finns ju de som menar att han skulle vara alltför ”liberal”. Om det är den förstenade konservatism som kritiserar Benedict XVI ni kämpar mot då är jag med er.
Allt Gott!
I Kristus
Thomas Andersson
Thomas,
Ja, du är kanske på väg i en annan riktning än vad jag är. Vi söker säkert båda Gud och det måste man få göra på olika vägar. Just den möjligheten är vad jag upplever värnas här.
Det är många och mycket man skulle behöva fördjupa sig och ibland är det lite slumpartat vad som kommer i ens väg. Francis Bacon är värd att ta en titt på, vilket inte utesluter de namn du nämner.
Henri de Lubac hörde ju till dem som beredde vägen för Andra Vatikankonciliet vilket är något som intresserar mig mycket. Man får lätt intrycket att konciliet kom som en blixt från en klar himmel, men så var inte fallet.
Allt gott!
Anneli