Sensus fidelium på tyska ?

Först Memorandum och nu detta……..

Basler Zeitung 26 april

”Lagom till påsk  bröt biskop Markus Büchel,  St Gallen,  ett tabubelagt tema inom katolska kyrkan :  I en intervju  i St Gallens kyrkoblad   uttalar han sig för kvinnliga präster : ”vi måste hitta en väg som leder dithän.  Jag kan tänka mig att kvinnligt diakonat skulle kunna vara en sådan väg.   Ett bra tag har man inte  fått diskutera detta.  Så kan vi inte ha det mer.  Men man måste förstå att frågor som har med kvinnans roll att göra tar tid att lösa.  Den förre påven Johannes Paulus II förbjöd varenda debatt om kvinnliga präster.  Den nuvarande påven tillåter ändå  en diskussion. ”

”Den fd jesuiten och författaren Lukas Niederberger  säger  ”Att införa kvinnligt diakonat och kvinnliga präster vore en historisk vändpunkt som många människor väntar på – en vändpunkt som  när Berlinmuren föll för 20 år sedan.  ” Niederhofer hoppas att Büchels uttalande kan ge mod åt andra biskopar att uttala sig för kvinnliga präster.”

”Den tidigare ärkebiskopen av Milano  Carlo Maria Martini  uttalade sig för kvinnliga  präster.” 

Schweiz biskopskonferens uttalat sig  mot att  ens diskutera kvinnliga präster.

(Min övers)

http://bazonline.ch/schweiz/standard/Bischof-Markus-Buechel-will-Frauen-im-Priesteramt/story/12451537#kommentar

”80 % av Tysklands katoliker kräver reformer som  avskaffande av obligatoriskt celibat och tillåtelse  att viga kvinnor till präster. ”

http://religion.orf.at/projekt03/news/1104/ne110426_deutschland_fr.htm

// Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 svar på Sensus fidelium på tyska ?

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    Tack för att du gjorde dig besväret att översätta artikeln! Långt ifrån alla klarar av att läsa tyska och det här gör att fler kan ta del av den spännande utvecklingen i Tyskland.

    Jag har väldigt svårt att förstå att högutbildade och i andra sammanhang kloka personer accepterar att ett ämne inte får diskuteras.
    Lika obegripligt är det att katoliker som annars underordnar sig auktoriteter, inte på några villkors vis kan tänka sig att låta Gud kalla de han (han, i brist på bättre) vill till att bli präster.
    /Anneli

  2. Irene Nordgren skriver:

    Anneli

    Jag tycker bilden med biskop Markus Büchel vid altaret med en kvinnlig ministrant bakom sig är symbolisk………….

    Jag minns att jag någonstans läst att ett av skälen mot att tillåta flickor bli ministranter är att ministranttjänst kan inspirera till prästkallelse…….. ”och varför sätta griller i huvet på flickor ? ”

    // Irène

  3. Anneli Magnusson skriver:

    Även på NCR finns idag ett tänkvärt öppet brev till påven i ämnet.
    http://ncronline.org/blogs/just-catholic/your-holiness-it-time-women-deacons
    /Anneli

  4. Irene Nordgren skriver:

    Tål att upprepas – en av ”Skillnaderna mellan gamla och nya mässan”

    I den gamla mässan

    ”Endast manliga ministranter är tillåtna. Det har även tidigare i kyrkans historia alltid varit regeln. ”

    http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/119/Skillnaden%20mellan%20gamla%20och%20nya%20M%C2%84ssan.pdf

    Ytterligare ett skäl till att gamla mässan är så populär i vissa kretsar ?

    Garanterat fritt från tjejbaciller !

    // Irène

    Även bloggar kan återanvändas

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=934

  5. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    tänk att ett så självklart uttalande är så sensationellt. Att det krävs mod för att en biskop skall uttala sig till förmån för att kvinnor så småningom skall tilldelas samma rättigheter och möjligheter som män säger det mesta om graden av förkalkning i kyrkan.

    Gert Gelotte

  6. John Stenung skriver:

    Kvinnliga ämbetsbärare kan förmedla evangeliet och sakramenten på ett helt annorluna

    sett än manliga ditos.

    Det kan bli mycket mjukare i RKK och det behövs sannerligen som en naturlig del av

    förmedlingen av nåden till varje troende -att Gud är Kärleken!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *