Bengt
Jag har en allvarlig fråga till dig med anledning av att även du i ditt senaste blogginlägg uppmärksammat DN artikeln om skandalen med katolska prästers sexuella övergrepp på döva barn.
Kan du förklara för mig Bengt att du inte en enda gång i ditt blogginlägg i sammanhanget med sexuella övergrepp nämner den helige Johannes Paulus II ?
Att jag just ställer frågan till dig beror på att du är och varit Sveriges störste påhejare av JP2 och Kroppens teologi. Det råder numera enighet om att JP2 under sitt pontifikat (26 år 1978-2005) beordrat mörkande av prästers sexualbrott mot barn och ungdomar inom katolska kyrkan. Till sin hjälp har JP2 haft sin prefekt för Troskongregationen kardinal Ratzinger (1981 -2005) till vilken han utfärdade förhållningsorder och som följaktligen haft all tillgänglig kunskap om prästers sexualbrott mot minderåriga som funnits att få.
Allt fagert tal om ”Kroppens Teologi ” av den helige Johannes Paulus II har skett parallellt med att samme påve mörkat att katolska präster sexuellt förgripit sig på och våldtagit minderåriga barns kroppar !!!
Jag kan inte tolka ditt undvikande i ditt blogginlägg att nämna Johannes Paulus II vid namn annat än som ett skyddande från din sida av en SKENHELIG påve som är starkt ansvarig för mycket av katolska kyrkans mörka sidor under flera decennier.
// Irène
Det hade varit klokt att vänta med helgonprocess och helgonförklaring. Minst 50 års karenstid borde vara obligatoriskt.
Gert
Bengt
Du och jag har samtalat på din blogg ang påvarna JP2 och B16 och som vanligt återkommer du till Peter Seewalds intervjuböcker med B16. Du älskar att plocka fram valda stycken som du vill dela med dig av.
När jag vill dela med mig av någon annans uppfattning om intervjuerna med B16 som tex en recension i The New Yorker förra året då raderar du min kommentar med citat av B16 och artikelförfattarens uppfattning eftersom den går stick i stäv med din egen.
Du har alltså ensamrätt att välja vad du tycker är representativt att citera och vad som är olämpligt att föra vidare.
Men jag lägger in den raderade kommentaren härnedan.
// Irène
****************************************************************
Bengt
Eftersom du älskar att referera till B16 intervjuböcker med Peter Sewald så ska jag nu också göra det – och jag tar en recension i The New Yorker från nov 2016 till hjälp för att ännu en gång försöka få dig att inse att inte alla delar din förstjusning över B16. Under rurik
The Moral Weakness of Pope Benedict’s “Last Testament”
skriver författaren
”It seems impolite to say so, given Pope Benedict XVI’s chastened retreat to the shadows of the Vatican, back in 2013, but his papacy was a failed one. For nearly eight years, he led the Catholic Church in the broad collapse of its moral authority, from the crisis of criminal priests to the further alienation of women to the blatant dysfunction of the Church’s own bureaucracy.
Om nazism
”Seewald gets to the root of Benedict’s problems about a third of the way through the book, when he asks him why his voluminous writings seldom address Nazism. “Well, the eyes are always looking to the future,” Benedict replies. “And it was not specifically my topic.” Really? The Pope Emeritus, né Joseph Ratzinger, came of age wearing the uniform of a Wehrmacht soldier; he was conscripted at the age of seventeen, served in an anti-aircraft unit, deserted shortly before Germany’s surrender, and was captured by Allied forces, then briefly held as a P.O.W. His assessment of the Nazi years should, as a result, have special gravity, yet he blithely says that such a reckoning is “not my task.” That distancing reply—from a German who feels no need to look back—meshes with his impulse to absolve Catholic authorities of any failure during the Holocaust.”
Om kvinnliga präster och Assisimötet
”And yet Ratzinger’s theology was evident in the many fierce promulgations that were issued above his signature. In 1995, he went beyond Pope John Paul II’s rejection of women’s ordination to declare that the prohibition was “set forth infallibly,” a doctrinal solemnizing that has tied the hands of the otherwise liberalizing Pope Francis, who issued his own reiteration of the ban early this month. The Cardinal Prefect even scowled at John Paul II for organizing the first World Day of Prayer for Peace, in 1986, in which more than a hundred and fifty religious leaders were invited to Assisi. “This cannot be the model!” Ratzinger told a newspaper reporter at the time. Now he tells Seewald, with surprising equanimity, that John Paul “knew that I took a slightly different line.””
Om Troskongregationens dokument
”Subsequently, as Cardinal Prefect of the Congregation for the Doctrine of the Faith, Ratzinger was “God’s Rottweiler,” the bête noir of liberal Catholicism, cracking down on liberation theology, nuns regarded as “radical feminists,” and the “intrinsic moral evil” of homosexuality. http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19861001_homosexual-persons_en.html. Amazingly, he writes, about his time as Cardinal Prefect, “I deliberately never wrote any of the documents of the office myself, so that my opinion does not surface; otherwise I would be attempting to disseminate and enforce my own private theology.” As if anticipating the reader’s inevitably incredulous reaction, he adds, “Of course, I was a co-worker and did some critical redrafting.””
Om sin egen felfrihet
”About the crises that all but destroyed the moral authority of Roman Catholicism, he calmly says, “One has to reckon with such things in human beings. I am not aware of any failures on my part.””
http://www.newyorker.com/news/news-desk/the-moral-weakness-of-pope-benedicts-last-testament
// Irène