Pinsamma filosofer filosoferar om abort

 Artikeln på DN  Debatt 17 april ”Dags för samhället att nyansera synen på aborter” av Nicolas Espinoza (fil dr, filosofiska institutionen vid Stockholms universitet och Stockholm Centre for Healthcare Ethics)  och Martin Peterson (docent, avdelningen för filosofi, Eindhovens tekniska universitet och Stockholms universitet)   har väckt abortdebatten  till liv och konservativa katolska bloggare har fått vind i seglen.

Gör vi avvägningar mellan nuvarande och framtida generationer för klimatets skull bör vi göra en avvägning mellan den gravida kvinnans intressen och fostrets.”

http://www.dn.se/debatt/dags-for-samhallet-att-nyansera-synen-pa-aborter

Det är så man rodnar av förlägenhet när man inser att detta är skrivet av 2 yrkesfilosofer.  Så pinsamt.

Men fina titlar gör susen. Då kan man uppenbarligen skriva precis vad och hur som helst.  Jättepraktiskt.

DN artikeln gefundenes Fressen för  Signum och  Bengt Malmgren.

Men ingen ger mig någon ledtråd till hur det kommer sig att de celibatära katolska  Vatikanmännen alltid värnar mer om det ofödda livet än om det födda livet.  Visar stor empati  med  ofödda embryon och ofödda foster men ingen som helst medkänsla  med  levande gatubarn och levande kvinnor  som förblöder och dör i infektioner efter  illegala aborter. 

 http://signumbloggen.wordpress.com/2011/04/17/abortfragan-ater-aktuell-%E2%80%93-omvarderad-pa-sekular-grund/

http://katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/archive/2011/04/18/genomsk-229-da-abortf-246-respr-229-karnas-retorik.aspx

Finner det därför angeläget att komplettera det katolska bloggutbudet i Sverige med vad den inomkatolska organisationen ”Catholics for choice” CFC säger när det gäller kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa  och som jag helt ansluter mig till.

“Catholics for Choice believes in a world where everyone has equal access to the full range of reproductive health-care services—including access to safe and legal abortion services and affordable and reliable forms of contraception. CFC works to change the conversation regarding sexual and reproductive rights to one where the individual conscience of each person is recognized as the keystone of moral decision making. CFC works to ensure reproductive health and rights for all women by:·  Changing the way that policy makers, advocates and providers think and feel about reproductive rights and articulate their message to advance sound reproductive health policies;

  • Facilitating global strategies for improving sexual and reproductive health and rights and organizing opposition to political threats to those rights;
  • Assisting on-the-ground advocates through technical and financial assistance to our partners in Latin America, Católicas por el Derecho a Decidir, and allied groups throughout the Caribbean, Europe and North America; and
  • Increasing commitment to preventing unintended pregnancy by promoting access to contraception and assistance to women who choose to continue their pregnancies, including through our Prevention Not Prohibition campaign and responding to efforts by religious conservatives to block access to safe and reliable reproductive health-care services.

http://www.catholicsforchoice.org/topics/abortion/default.asp

// Irène

PS  Hittills bästa kommentaren på DN artikeln står Malin Lernfelt för i GP med sin krönika

”Empatilösa filosofer”

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.605343-malin-lernfelt-empatilosa-filosofer

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 svar på Pinsamma filosofer filosoferar om abort

  1. Irène Nordgren skriver:

    Det tål att upprepas varje gång abortproblematik är uppe till debatt.

    Att vara förespråkare för lagstiftning som tillåter abort går utmärkt väl att kombinera med att vara förespråkare för att minimera aborttal till absolut minimum via förbättrade FÖREBYGGANDE åtgärder.

    Viktigt att i Sverige mota Olle i grind när det gäller den diskussion som förs av den kristna högern i USA som där gör allt för att aborter inte ska finansieras av skattemedel vilket får som följd att det är samhällets fattigaste kvinnor som med sina liv får betala priset för sk kristna värderingar.

    En skandal att påven och Vatikanmännen via kommunionförbud försöker fjärrstyra katolska yrkespolitiker i USA som värnar om abortlagstiftning och finansiering som även inbegriper samhällets fattigaste.

    Liksaå skandal att Vatikanens ständige observatör i FN tillåts att ständigt motarbeta kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa. Detta drabbar hårdast de allra fattigaste kvinnorna i tredje världen som inte har några som helst möjligheter att protestera.

    Läs om Opus Dei och dess roll i sammanhanget

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=2054

    Läs om Vatikanens FN observatör Francis Chullikatts roll i sammnhanget

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=2049

    Läs om biskop Thomas Olmsteds bravader när en barmhärtig ordenssyster tar beslut om att rädda en 27-årig fattig 4-barnsmors liv som i samband med en femte graviditet riskerar att dö.

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=1651

    // Irène

  2. Irene Nordgren skriver:

    Ytterligare klok kommentar på DN artikeln finns att läsa på

    Karin Långström Vinges blogg där hon bla skriver

    ”Nyanserat om abortlagen? ”

    ”Det är alltså aborterna som inte, ur medicinsk eller social synvinkel, är nödvändiga, som artikelförfattarna vill befria från sjukvårdens tillhandahållandeskyldighet. Det är där abortklinikerna kommer in. Abortkliniken tar betalt för sina tjänster i förhållande till klientens betalningsförmåga. Jag måste här googla på vad en abort kostar i faktiska pengar för sjukvården och kommer fram till 5000 kr i genomsnitt.

    Vem ska avgöra vad klientens betalningsförmåga är? Ska klienten rota fram förra årets deklaration, ska klienten begära inkomstförsäkran från sin arbetsgivare? Och vem står för kostnaden vid eventuella komplikationer? Vilka ska jobba på abortklinikerna? Hur garanteras patientens integritet? Finns det idag särskilda abortkliniker i Sverige, eller föredrar vårdgivarna att integrera denna verksamhet med övrig kvinnosjukvård? Isåfall, varför?

    Kvinnor har självklar rätt till sina kroppar. Det innebär inte att det finns etiska frågeställningar kring hur denna rätt upprätthålls och verkställs. Men lösningen är inte att ytterligare stigmatisera människor som befinner sig i en besvärlig situation. Jag vägrar tro att någon gör abort för att vara ond. Det är just denna aspekt som lyser fram i författarnas slutord:
    ”En del kvinnor — skulle troligen uppfatta det som obehagligt att inte längre ha full uppbackning av samhället och därigenom kunna falla tillbaka på ett tydligt rättfärdigande av sitt handlande i lagen.

    Den som är utan synd, må kasta första stenen. ”

    http://karinlangstromvinge.blogspot.com/2011/04/nyanserat-om-abortlagen.html

    // Irène

  3. Irene Nordgren skriver:

    Bengt Malmgren har tonat ned sin förtjusning över DN debattartikel sedan han fått någon dag på sig att läsa vad andra tycker och tänker.

    Ena dagen tyr sig Bengt Malmgren till Erwin Bischofberger SJ och nästa dag till läkaren Staffan Bergström

    Jag har skrivit detta på Bengts blogg idag.

    Bengt

    Du är rörande som försöker sitta på två stolar samtidigt – som vanligt.

    Du måste nog välja mellan läkaren och praktikern Staffan Bergström och teoretikern och teologen Erwin Bischofberger SJ.

    Du vet mycket väl att den ene motsäger den andre.

    Hälsningar

    // Irène

    http://katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/archive/2011/04/19/utst-229-ende-fr-229-gor-i-abortdebatten.aspx

  4. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    Filosofer har ett mycket teoretiskt sätt att betrakta verkligheten. Men det som på pappret eller kanske snarare skärmen ser ut som en bra teori, behöver inte resultera i en bra verklighet. Ett par saker i den ganska omständliga artikeln vill jag kommentera.

    Visst ska man diskutera aborter, inte minst hur man förhindrar oönskade graviditeter.
    Men att jämföra fostrets rätt med miljöförstöringen är mindre lyckat, eftersom överbefolkningen i världen är ett stort hot mot miljön.

    Särskilda abortkliniker är en direkt farlig idé som jag verkligen hoppas förpassas till papperskorgen omedelbart. Risken för att personal och patienter skulle bli mål för mer eller mindre våldsbenägna abortmotståndare är alltför stor. Man behöver bara se på hur situationen är USA för att inse det.
    /Anneli

  5. Hej och Glad Påsk!

    Om jag får komma med en stillsam fundering:

    Men ingen ger mig någon ledtråd till hur det kommer sig att de celibatära katolska Vatikanmännen alltid värnar mer om det ofödda livet än om det födda livet. Visar stor empati med ofödda embryon och ofödda foster men ingen som helst medkänsla med levande gatubarn och levande kvinnor som förblöder och dör i infektioner efter illegala aborter.

    Nu är jag på intet sätt katolik men jag måste ställa mig frågande: arbetar inte katolska kyrkan med välgörande arbete för de fattiga? Adopterar inte katoliker föräldralösa barn?

    Dessutom: om man tror att ett embryo är exakt lika mycket värt som en född människa så är det inte så konstigt om man är emot abort. Det handlar inte om att man tycker att de är MER värda än de födda människorna eller att man skiter i kvinnorna som dör i illegala aborter. Du skulle väl inte tillåta smärtfri avlivning av nyfödda spädbarn som föddes in i misär och fattigdom, eller till sjuka och fattiga kvinnor som kanske kommer bli ännu sjukare och fattigare för att de fått barn?

    Jag förstår att liknelsen är bisarr för dig men för en abortmotståndare är det samma sak. När man ber de stödja abort så upplever de det som att man säger: ”Vi vet att du bryr dig om dessa människor, men du måste acceptera att de dödas för det kommer att ske i alla fall och det finns värre hemskheter att fokusera på.”

    Om du vill ”omvända” abortmotståndare så borde du fokusera på att bevisa att embryon inte är människor.

    Med vänlig hälsning,
    Kristina Johansson

    PS. Om du har lust att läsa hur en ung, amerikansk kvinna som är aktiv mot abort tänker så får du här länken till min ytliga bekant Elles blogg: http://www.elle4life.dreamwidth.org Läs själv och bedöm om hon är känslokall eller inte!

  6. Irène Nordgren skriver:

    Hej Kristina Johansson.

    ”Jag förstår att liknelsen är bisarr för dig men för en abortmotståndare är det samma sak.”

    Jag VÄGRAR att underförstått bli kategoriserad som sk abortförespråkare.

    Om det är något som är ”bisarrt” så är det termerna ”abortmotståndare” och ”abortförespråkare.”

    Jag hänvisar dig vidare till

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=2368

    ”arbetar inte katolska kyrkan med välgörande arbete för de fattiga?”

    De beslutsfattande celibatära männen i Vatikanen som jag syftar på arbetar inte med ”välgörande arbete för fattiga” och de många lekmän och många kyrkliga företrädare som gör det har inte del i Vatikanmännens beslut och delar därför inte alltid Vatikanens värderingar.

    Hälsningar

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *