Ordföranden i den tyska biskopskonferensen, ärkebiskop Robert Zollitsch uttalar sig i ett pressmeddelande 13 april som kan läsas på Tyska biskopskonferensens hemsida.
http://www.dbk.de/presse/details/?presseid=1813&cHash=da2bb33477deb9f9b843bf4a498d5a0b
Tyska biskopskonferensen innehåller ett brett spektrum av åsikter och uppfattningar vilket återspeglas i såväl i svaret på Memoradum som i ärkebiskops Zollitsch nya pressmeddelande.
I all återgivning från den tyska biskopskonferensen är det viktigt att också återge olika skiftningar av ordalydelser och betona att skiftningarna är ett uttryck för biskopskonferensens mångfald av uppfattningar.
Signum vill i sitt senaste blogginlägg att läsaren framför allt ska få klart för sig att Zollitsch varnar för ”överdrivna förväntningar”.
Det är Signums huvudbudskap.
”Med anledning av de tyskspråkiga teologernas upprop Memorandum, som offentliggjordes i början av februari, gick ordföranden i den tyska biskopskonferensen, ärkebiskop Robert Zollitsch, på onsdagskvällen, den 13 april, i Bonn ut i en intervju och varnade för överdrivna förväntningar på den dialogprocess om kyrkans framtid som Memorandum gett upphov till. ”Naturligtvis måste det vara tillåtet att tänka fritt kring dessa frågor, men man måste samtidigt ha klart för sig att svaren på de framförda reformkraven måste stå i överensstämmelse med uppenbarelsen och med kyrkans lära”. Bara så kan vi bevaras i vår tros sanning och i gemenskapen med världskyrkan”, sade Zollitsch i intervjun.”
Mycket synd att Signums läsare går miste om det ärkebiskop Zollitsch OCKSÅ sade i pressmeddelandet vars rubrik är ”Det finns en stor längtan efter hopp ” med underrubrik ”Dialog är öppen för alla temata.”
”Ärkebiskop Zollitsch bekräftade att den samtalsprocess som kyrkan eftersträvar i princip är öppen för alla temata. Dialog får inte i förväg utesluta vissa bestämda temata och inte heller ignorera känsliga frågeställningar. ”
”Ärkebiskop Zollitsch underströk att för dialog behövs också ”konsten att kunna lyssna rätt ”. För detta krävs att se saker och ting ur den andres perspektiv, ja att gå en bra bit i den andres skor. Det kan få till följd att de egna positionerna ifrågasätts och också eventuellt förändras.
Dialogen får inte bara vara ren kosmetika som skyler över handlingsförlamning eller nöja sig med känslan av att överhuvudtaget ha talat med varandra. Dialogen måste vara öppen men samtidigt resultatinriktad.
Ärkebiskop Zollitsch krävde också att kyrkan synliggörs och görs möjlig att uppleva på ett nytt sätt som en plats där människan får tillgång till en sanning som gör henne lycklig och fri och som hjälper henne att förstå sitt brokiga och tillika utsatta liv. Människor förlitar sig på kyrkan när kyrkan de facto trovärdigt lever och för fram tron. ” (Min övers)
http://www.dbk.de/presse/details/?presseid=1813&cHash=da2bb33477deb9f9b843bf4a498d5a0b
// Irène
PS ”Naturligtvis måste det vara tillåtet att tänka fritt ” citerar Signum glatt.
Värt att påpeka att detta inte på något sätt är en självklarhet inom katolska kyrkan. Ty om det fria tänkandet därefter OFFENTLIGT tar ställning mot hierarkins uppfattning i olika frågor tar hierkin till sanktioner. Roy Bourgeois och sr Elisabeth Johnson de senaste exemplen på detta.
Teologernas Memorandum är ett genombrott för det fria tänkandet.
Katolsk Visions Manifest ville också manifestera ett fritt tänkande men detta ansågs inte på något sätt ”NATURLIGTVIS SOM TILLÅTET” av Stockholms Stifts biskop.
Irène,
En sådan tur att KV:s blogg finns och kan komplettera Signums. Det betyder att det inte är alltför svårt för svenska katoliker att få en någorlunda rättvisande bild av vad som sker i den stora katolska världen.
Tack också för översättningen! Jag kan till nöds läsa tyska, men det finns många som klarar det.
/Anneli
… INTE klarar det ska det förstås vara på slutet.
🙂
”Naturligtvis måste det vara tillåtet att tänka fritt ”
Jag har några frågor.
Gäller detta även den etniska frågan? Får svarta finnas? Får vita finnas? Och gula? Även i framtiden? Har etniskt turkisk kultur ett egenvärde även för katolska kyrkan? Är det bra med svenskkultur? Finns det etniska judar? Finns det etniska tyskar? Finns det etniska kineser? Är det OK? Får svarta madonnor finnas? Eller är det rasism?
Ja, Irène, man vet inte om man ska skratta eller gråta åt en kyrka som debatterar huruvida det är tillåtet att tänka fritt eller inte. Som om vare sig renässansen, reformationen eller upplysningen ägt rum. Eller antiken; tanken har varit fri åtminstone sedan Siddharta, Sokrates och Jesus fritänkeri.
Vad tänker påvedömet ta sig till? Ersätta våra hjärnor med kopior av påvens? Är inte den fria tanken en gåva skaparen givit människan? Lever vi inte i tankens mest kreativa tid?
Evolutionen av tanken är lika oundviklig som den annalkande andliga revolutionen i Rom. Samuel.
Samuel
”Är inte den fria tanken en gåva skaparen givit människan?”
Absolut. Precis så är det. Gud har skapat människan med känslor och med ett fantastiskt dynamiskt intellekt. Visst är detta en gåva från Gud till människan att ha gett hennes tankar vingar.
Att vingklippa människans fria tankar för att tillfredställa sitt makt- och kontrollbehov blir därför ett mentalt ÖVERGREPP från påvemakten.
Det är HYBRIS av påven att sätta sig i Guds ställe och via sanktioner skrämma människor att inte våga lita på sitt intellekt dvs inte våga tänka självständigt och inte våga lita på erfarenhetsbaserade känslor.
”renässansen, reformationen eller upplysningen” effektivt botemedel mot påvemakten som dock tyvärr ännu inte nått ut överallt i världen.
// Irène