Vänner,
kan man kritisera Israels politik utan att vara antisemit. Den frågan ställdes häromdagen på Bokmässan i Göteborg under ett scensamtal mellan Olle Katz och mig. Olle representerar föreningen Judar för israelisk palestinsk fred och jag representerar Svenska Palestinakommittén. Samtalet finns dokumenterat på Youtube med denna länk:
https://www.youtube.com/watch?v=bzAhmyu-OE4
Kan man? Svaret kan tyckas självklart. Visst kan man och måste man. Men för en del svenska judar är solidariteten med Israel identisk med judisk identitet. Och från israelisk sida är det bekvämt att kleta antisemitism på alla som talar för palestiniernas mänskliga rättigheter. Att hålla isär antisemitism och kritik av staten israel är viktigt för den palestinska saken men också viktigt för världens judar. Ockupationen av Palestina och fördrivningen av palestinierna får inte bli en utgångspunkt för hat mot judar därför att de är judar – alltså antisemitism.
Gert Gelotte
Gert,
Så roligt att se er två!
En jude och en katolik som försvarar palestiniernas mänskliga rättigheter!
Det värmer!
Olle Katz har jag haft personlig kontakt med och uppskattar väldigt mycket.
Shalom/Salam Agneta
På tal om saker man inte kan göra utan att vara antisemit:
http://www.jpost.com/Jewish-World/Jewish-News/ADL-Excise-anti-Semitic-liturgy-from-Orthodox-Church
Yaroslav
Den kristna kyrkan har oerhörd skuld till hur antisemitism på olika sätt från kristendomens allra första början ”byggts in” i den kristna tron först genom NT författarna själva följt av de kristna kyrkofäderna och senare Luther och co.
Bibelexempel
Joh 3:36 Den som tror på Sonen har evigt liv. Men den som vägrar att tro på Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom.
Joh 8 :44 lägger ord i Jesu mun som säger till judar som inte tror
”Ni har djävulen till fader, etc ” dvs Johannes gör judar också till lögnare i denna text.
Matteus 27 24-25 Jag är oskyldig till den här mannens blod. Detta får bli er sak.” 25 Men hela folket ropade: ”Hans blod må komma över oss och våra barn.”
Först var det de ”otrogna” judarna som kristna mobbade – för att uttrycka sig milt – och efter Muhammed har mobbingen utökats alt förskjutits till att gälla muslimer
.
Jag har med egna öron hört en katolsk kyrkoherde offentligt säga ”Efter Jesus behövs inte Muhammed” dvs ersättningsteologi appliceras inte bara på judendom utan också på islam i många kristna kretsar. Nyligen varnade Wiens ärkebiskop Schönborn för den muslimska faran…….
Inte undra på att det ser ut i världen som det gör så länge människor ser på varandra som fiender och underlägsna ens egen tro och världsuppfattning. I detta avseende är kristna dvs Jesustroende inte ett smack bättre än andra !
// Irène
Tror ni på fullaste allvar att Gabriel, som sa till Maria,
”Se, du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron. Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut.”
helt plötsligt ombestämde sig 600 år senare och berättade för Muhammed att
”EFTERFÖLJARE av tidigare uppenbarelser! Gå inte till överdrift i [utövningen av] er religion och påstå inte om Gud annat än det som är sant! Kristus Jesus, Marias son, var Guds Sändebud och Hans ord förkunnat för Maria och ande av Hans [ande]. Tro därför på Gud och Hans sändebud och säg inte: ”[Gud är] tre.” Upphör för ert eget bästa! Gud är den Ende Guden. Stor är Han i Sin härlighet, fjärran från [tanken] att Han skulle ha en son!”.
http://heliga-koranen.se/koranen/surat/4/an-nisa/sida/12#171
Båda kan inte vara sanna samtidigt.
Sedan om man skulle applicera ersättningsteologi på Islam, borde det inte då vara Islam som ersätter Kristendomen? Vilket är exakt vad ovan vers ur Koranen hävdar.
Yaroslav
Var och en av oss skribenter på KV blogg svarar självständigt var för sig. Jag har inget mer att tillägga. // Irene
Yaroslav
Jag tycker det är tänkvärt det du skriver. Det är en fråga jag själv har tänkt och den är värd att ta upp och den är värd att diskuteras. Värd…men med värdighet.. vilket innebär att vi närmar oss varandra …judar, muslimer och kristna…kärleksfullt och med respekt. Det är en kinkig frågeställning som jag bara kan spekulera om trots 2000 år av katolsk intuggad kyrkolära och teologi. Sant är att jag vill ha ett självständigt tänkande och att jag därmed har svårt att bli inmatad en för den katolska massan nödvändig… kyrkolära. Nödvändig för att bli accepterad i gemenskapen och i slutändan bli begravd katolskt på egen katolsk planyta på den lutherska kyrkogården. Jag är inte längre en förälskad konverterad katolik som dansar passionerat i mitt inre, i glädje för att ha sluppit ifrån den enligt många katoliker tråkiga teologiskt intetsägande lutherdomen.
Tolkningen av ängelns ord till Maria/Miriam är även det i högsta grad besvärande kinkig. Är man kristen ut i fingerspetsarna slår man fast att detta är beviset för kristendomens suveränitet som varande den främsta religionen eftersom den ”har” ”är” G-ds son i Jesus/Joshua.
Men man kan faktiskt läsa ängelns ord judiskt dvs inte med kristendom i tankarna och då kan det röra sig om en profet eller nasir av stor betydelse. ”Den Högstes son” är en av de människosöner som G-d kallade sitt folk: judarna….Abrahams barn. Sebaoten har enligt judarnas skrifter alltid valt ut några extra begåvade barn till att vittna om Honom.
”Abrahams söner och döttrar” är idag : judendom, kristendom och islam. I
Vad vet vi egentligen?
Är det en trons sak att veta?
För min del blir inte G-d mindre om vi alla är sedda som hans barn. Och en kung brukar vara en nödvändig ledare …nu mest i form av en världslig politisk ledare. Inget konstigt med det. Gabriel sa detta för 2000 år sedan. Israel hade haft många galna kungar…lika galna som Trump skulle bli om han väljs till president. Förkunnelsen om en god kung är underbart … vi bör alla be för att inte Trump blir president exempelvis.
Jag vet inte alltså inte alls vad som menas…och det gör mig definitivt inte till en mindre troende. Jag kan alltså på fullaste allvar egentligen vara muslim eller jude eller kristen eftersom jag inte vet hur detta ska tolkas dvs Gabriels mycket judiska ordval.
Det om något är inter-religion och skapar ett underbart band mellan de tre abrahamistiska religionerna och mellan jude-muslim-kristen. Att jag väljer att ha min hemhörighet i kristendomen är på grund av att det är min kultur.
G-d är stor och G-d är En och Jesus/Joshua är den störste av oss alla (islam-judendom-kristendom)
Jag kan ha fel i detta …men G-d bevare mig från storhetsvansinne! G-d älskar mig när jag förstår att jag ingenting egentligen vet.
I och med detta jag säger finns det en logik när jag svarar dig så här: Nej, det finns ingen religion som ersätter den andre. Det finns bara olika tolkningar och det om något är underbart att veta!
Agneta