”Madeleine Fredell OP, dominikansyster och teolog, arbetar som generalsekreterare för Justitia et Pax i Stockholms Katolska Stift. Föreläser och skriver i samtidsteologiska ämnen. Hon har haft flera internationella uppdrag för sin Orden och för Justitia et Pax.”
”Söndag 18 september 2016
Påve Franciskus och kvinnorna – en kyrkohistoria i förändring?
I oktober kommer påve Franciskus till Sverige och Lutherska Världsförbundets möte i Lund. Det en ekumenisk försoningsgest av betydelse inför 2017 års reformationsminne.
Det har sagts att med Franciskus blåser förnyelsens vindar i Katolska kyrkan. Men sträcker sig denna nyorientering av traditionen också till kvinnorna?
Välkommen till ett spännande samtal om teologi, feminism, människosyn och betydelsen av kritik och kreativitet i kyrkan.
Föreläsning med Syster Madeleine Fredell OP, www.dominikansystrarna.se, med inspel av Irene Nordgren och Gert Gelotte, www.katolskvision.se.”
För den som inte kunde delta i Seglora Smedjas Fördjupningssöndag och lyssna på sr Madeleines lysande föredrag ”Påven Franciskus och kvinnorna – en kyrkohistoria i förändring?” kan läsa föredraget på Dominikansystrarnas hemsida.
http://www.dominikansystrarna.se/viewNavMenu.do?menuID=29
// Irène
För den som inte hinner läsa sr Madeleines hela föredrag vill jag gärna lyfta fram denna sekvens !
”Döm då om min egen förvåning när jag i februari i år får en inbjudan av nämnda
Troskongregation att tala inför deras symposium om två veckor över temat
”Promoting a cultural revolution – Women Retreat Masters”. Kulturrevolution i
katolska kyrkan? Jag fick läsa inbjudan flera gånger, ta en konjak och tala med 2
mina systrar innan jag förstod att det var sant! Visst, det stod också att man inte
fick frångå katolska kyrkans officiella syn om komplementaritet, att kvinna och
man komplementerar varandra och att de har sina specifika biologiska roller och
kallelser. Kulturrevolution innebär inte revolution eller sjumilasteg framåt. Men
det betyder att jag, som absolut inte hemlighåller att jag är feminist och
feministteolog, får tala inför den komplementära ”herr”-ligheten i Rom! För till
komplementariteten lever de inte upp själva! Under tre dagar är vi bara kvinnor
som talar till den manliga hierarkin i Troskongregationen. Det brukar vanligtvis
vara tvärtom! ”
Med andra ord sr Madeleine Fredell OP – en svensk ordenssyster – kommer inom kort att fara till Rom och tala inför Troskongregationen !!
// Irène
Irène,
då får vi hoppas att herrarna lyssnar. Som den skeptiker jag är befarar jag artigt till intet förpliktande lyssnande.
Jag tror Troskongregationen söker efter ett sätt att desarmera kvinnofrågan utan att behöva ändra inställning.
Gert
Gert
Jag är och förblir obotlig optimist vad ”kvinnofrågan” beträffar !
Se scenen framför dig – Troskongregationens HERRKLUBB – som till vardags ser sig som skapelsens krona med gudomligt mandat att styra och ställa – bänkar sig för att i 3 dagar lyssna på enbart teologikunniga kvinnor. Bara det är en jätteseger i sig som inte skulle varit möjlig för några decennier sedan.
Låt mig diskret vrida klockan 3 decennier tillbaka och rekapitulera vad som hände ordenssystern och professorn Elizabeth Johnson 1987 då hon inkallades till FÖRHÖR av Troskongregationen. Här beskrivet av Jamie L Manson
”The cardinal interrogating her was Joseph Ratzinger, the future Pope Benedict XVI.
Though Johnson dutifully answered each query, Ratzinger was still not satisfied. He proceeded to take the extraordinary measure of calling every cardinal in the United States to come to Washington to interrogate her on the content of the article. Johnson was the first female faculty member to come up for tenure at CUA, and the first to be subjected to an examination by the cardinals.
At the initial meeting, the hall was filled with men in black garb, gold chains across their chests, and priests at each of their sides. Johnson was the only woman in the room. “There were these men and they had all the power. I was vulnerable and at their mercy,” Johnson remembers. “There was patriarchy using its power against me, to deprive me of what, in fairness, I should have been given.”
https://www.buzzfeed.com/jamielmanson/feminism-in-faith-catholicism?utm_term=.ou5DQR3Xw#.ft6veAM5d
Men redan detta förhör var en delseger. Elizabeth Johnson tänkte “I kept thinking that in another century, they would be lighting the fires outside.”
Början till slutet för det som brukar gå under namnet PATRIARKAT var boktryckarkonsten. Fram tills dess hade kyrkan dvs kyrkans MÄN kunskapsmonopol. För att göra en lång historia kort. Inte undra på att dessa PRIVILEGIERADE män med otroligt kontrollbehov såg till att i samma veva införa Index för förbjudna böcker Men stenen var i rullning……..vanligt folk lärde sig läsa och skriva och till slut gick det som det gick…….precis som kyrkans män fruktat …….”man” i bokstavlig bemärkelse förlorade definitivt tolkningsföreträdet inom teologin i samband med att kvinnor släppts in på universiteten och så småningom också in på teologiska fakulteterna. Efter ca 1950 år har de av enbart män skrivna och tolkade bibelböcker NU börjat tolkas av kvinnor. Troskongregationens långa arm har förgäves försökt stoppa effekterna av denna förödande förändring.
När predikarsyster Madeleine Fredell mfl kvinnliga teologer nu kommer att STÅ inför Troskongregationens SITTANDE män så ser jag det som en ytterligare seger på väg mot en lösning av ”kvinnofrågan.”
// Irène
Irène,
må du få rätt! 🙂
Gert
Tack kära bror och medkämpe !
// Irène