Thomas Idergard en skam för jesuitorden

Korsfararen Thomas Idergard fortsätter Korståget på Signumbloggen i artikeln ”Att synligt bära sitt kors som påven Franciskus” genom att nu avleda uppmärksamheten från debatten om Facebokgruppen Mitt Kors till att handla om att bära kors rent generellt.

http://signum.se/att-synligt-bara-sitt-kors-som-paven-franciskus/

Idergard skriver

”Påven Franciskus bär varje dag sitt biskopskors synligt på sitt bröst. Han stoppar aldrig undan eller döljer det, inte heller, förstås, när han träffar personer av annan religiös övertygelse.”

Det finns inte en kotte i den nu aktuella korsdebatten som ifrågasatt kristnas bruk att synligt bära ett kors om halsen.

Vidare skriver Idergard

”Som jesuit har påven Franciskus dessutom, precis som alla vi jesuiter, lovat att ställa sig ”under korsets baner”, som det heter i en avgörande kontemplation om det egna livsvalet i Ignatius av Loyolas Andliga övningar (övningar 136–148): det vill säga lovat att göra det egna livet till en berättelse om hur Kristi kors är vägen till verklig och varaktig försoning mellan Gud och människa, och därmed också mellan människor i världen.”

Det här med timing är inte Idergards bästa gren.

Det Franciskus just INTE gjorde var att i efterdyningarna av det fasansfulla mordet på fader Jacques Hamel framhålla det som Idergard nu framhåller.

Och vad har påvens fiskarring med saken att göra ?

”Dessutom bär han, också alltid, på sitt ringfinger den så kallade Fiskarringen. Den visar att han innehar det ämbete som Jesus först gav aposteln Petrus, som ursprungligen var fiskare. ”

// Irène

PS Jag fortsätter undra hur Thomas Idergard – samtidigt som han skickat in kort på sig själv iklädd det kristna korset till Facebookgruppen Mitt Kors – å det grövsta kan förtala en biskop i sin systerkyrka genom att mitt i sorgen efter mordet på fader Jacques Hamel skriva

”En som däremot aktivt osynliggjorde fader Hamels katolska identitet var Svenska kyrkans biskop i Stockholm, Eva Brunne, för vilken hans öde blev ett tillfälle för att lovprisa hennes egna insatser för religionsdialog.”

Jag undrar vad jesuiten och påve Franciskus skulle säga om detta uttalande från en korsbärande blivande präst i hans egen orden kom till hans kännedom …….

Om det är något som är ”nedslående” – för att låna Thomas Idergards uttryck – så är det Idergards medvetna förvrängning och illvilliga läsning av Göran Rosenberg och Eva Brunne.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 svar på Thomas Idergard en skam för jesuitorden

  1. StaffanW skriver:

    Jo, Irene, det finns massor av kottar som inte tycker kristna ska bära sina kors öppet. Det är ju det hela debatten handlar om. Ibland illa dolt bakom kaskader av ord.

  2. Rebellas andra skriver:

    Det är faktiskt inte alls vad debatten handlar om. Tänk om bisp Brunne med den där megagrunkan runt halsen skulle stå och säga att man inte ska bära kors, som somliga påstår att hon har sagt (visa mig var). Hehe. Sicket självmål det vore. Ingen har sagt något i den vägen. Första punkten här:
    https://rebellasandra.wordpress.com/2016/08/11/osanna-saker-som-folk-sager-om-svenska-kyrkan/

    Sen är det en evig refräng med alla dessa människor som talar om för andra vad de egentligen menar. På sätt och vis är det vad hela Mitt kors-bråket handlar om.

  3. Anneli Magnusson skriver:

    Staffan W,
    Vem har sagt att kristna inte ska bära kors och var???
    Upp till bevis.
    Det här handlar, i alla fall delvis, om att konservativa kristna inte bör få lägga beslag på korset som symbol för sin lilla grupp.
    Lika lite som SD m.fl. kan tillåtas att muta in Svenska flaggan, folkmusiken osv.
    Det bästa sättet att förhindra det här är nog att fortsätta ha sitt kors runt halsen även om man inte är en konservativ kristen kuf.
    Anneli

  4. Staffanw skriver:

    Anneli, varför då denna massiva kritik mot initiativet #Mitt Kors. Den bottnar ju i att ”fel personer” öppet bär sitt kors. Och vad vet du om de 6000 som gått med i detta för att stolt bära sitt kors?

    Dessutom – korset är väl ingen symbol ”för deras lilla grupp”. Ser du det så har du inte förstått. Och, ingen har väl mutat in något – förklara gärna detta.

    Erik Helmersson gör en bra sammanfattning i DN: ”— att döma ut hela kampanjen som ett sådant är obegripligt fördomsfullt.

  5. Anneli Magnusson skriver:

    Staffan w
    Vilka kristna är det som sagt/skrivit att man inte ska bära kors? Du svarade inte på frågan.
    Erik Helmerson ger utmärkta argument mot ”Mitt kors”. Han tar upp Kippavandringar där en utsatt minoritet ber om hjälp. Han nämner Pride där andra minoriteter tar plats. Men utsatta grupper spelas inte ut mot varandra. Det är inte så att homosexuella kvinnor bara visar solidaritet med andra kvinnor. Hela hbtq-gruppen inkluderas.

    Mitt kors visar bara solidaritet med utsatta kristna. Som jag ser det är en kristen solidarisk med den utsatte. Vi behöver bara läsa den barmhärtige samariern för att förstå det. Min nästa är den som behöver mig. Utan annan urskiljning än behoven.
    Anneli

  6. Rebellas andra skriver:

    Staffanw. Ja varför det är så massiv kritik kan man fråga sig. Jag noterar att någon på Signum tror samma sak som du – idag skriver de ”Debatten om huruvida det är lämpligt att som kristen bära ett kors fortsätter” – och jag tar mig för pannan.

    Inser plötsligt att det är därför Idergards text är så obegriplig. Det är det han bemöter! OMG. Goddag yxskaft, herr Idergard.

    Rekommenderar dig en text av Stig Strömbergsson, SvK-prälle långt uppe i norr. (Idergard borde också läsa denna utmärkta sammanfattning av debatten, men han lär väl inte upptäcka den.)
    http://stigstrombergsson.blogg.se/2016/august/debatten-mitt-kors.html

  7. Anneli Magnusson skriver:

    Jag tror också att det kan löna sig att läsa kommentarer från ”svansen” som upphovskvinnorna till ”mitt kors” inte har kontroll på. På Katolskt magasins Fb-sida uttrycktes det synpunkter på vem som borde få bära ett kors t.ex.
    Anneli

  8. Rebellas andra skriver:

    Anneli. Exv. Annika Borg retweetas regelmässigt av massor av folk med skumma syften. Därav följer inte att hennes eget syfte måste vara skumt. Vad som skett i det här fallet är att svansen göds av bråket. Inte av själva FB-gruppen.

    Skilj mellan inomkyrkliga konservativa kritiker, och ”svansen” – som sällan verkligen är kyrkligt engagerade. De vill använda både kyrka, folkdans och folkmusik för sina egna syften.
    http://ekuriren.se/asikter/kronikor/1.4272129-trons-frihet-och-trons-traldom
    Åke Wredén påpekar dock att gränsen emellan har blivit märkligt oskarp. Man kan fråga sig hur det har blivit så. Själv tänker jag att om man tillräckligt länge visar någon att man behandlar den som paria, kanske den söker stöd där den kan få det. Kristen opinion-damerna Andersson och Borg uppvisar en nojighet som bara kan jämföras med KV-dito. Jag tänker att respektive grupps roll i sitt sammanhang på många sätt liknar varandra… bortsett från att de på ett annat plan förstås kan ses som motsatser.

  9. Staffanw skriver:

    Anneli, märkligt resonemang. Menar du att man inte kan stå upp för korset utan att samtidigt uttrycka stöd för alla andra utsatta? Jag och de flesta med mig läser in det syfte som Mitt Kors-initiativet beskriver:” Mitt Kors vill ta ställning för världens förföljda kristna genom att öppet och med stolthet bära korset runt halsen i vår vardag. Korset är hoppets, kärlekens och nådens tecken, ett tyst motstånd mot mörker och våld.” Hur okristligt är detta?
    Nej, helt obegripligt med denna intensiva kritik mot detta initiativ. Obegripligt också för många sekulära röster, t ex detta https://nwt.se/asikter/ledare/2016/08/10/ett-kors-att-bara
    När jag läser det du skriver om att det handlar om ”konservativa kristna”, och på en annan blogg (Bengts blogg): ” Personligen tycker jag att det är illa att ens misstanken finns att gruppen ”Mitt kors” väljer bort hjälpbehövande.” förstår jag dig inte alls. Menar du att om jag stödjer grupp A väljer jag då bort grupp B, C etc? Hur mycket stöd för utsatta kristna, eller romer, hittar du ex.vis i Pride?
    Fundera istället på vem som odlar dessa misstankar? Johanna beskriver tydligt hur kyrkans företrädare reflexmässigt misstänkliggör detta fina initiativ. Och de är inte ensamma, tycks det.
    Och Rebella, har läst ”SvK-prällens text”. Den var bra, och visar att det fortfarande finns hopp för kyrkan.

  10. Anneli Magnusson skriver:

    Staffan w
    Jag vill fortfarande veta vem som sagt att kristna inte ska bära kors. Du kan inte bara slänga ur dig sådana påståenden utan att ange var de kommer ifrån.

    Utmärkt att du månar om alla flyktingar och Mitt kors-gruppen också. Varför inte låta det framgå tydligt från början så hade vi sluppit hela diskussionen.
    Anneli

  11. Anneli Magnusson skriver:

    Jag vill också nämna Kärlekens mässa i Storkyrkan som avslutar Prideveckan i Stockholm. Den gör verkligen skäl för sitt namn. Människor med olika samfundstillhörighet, sexuell läggning, ålder, kön osv samlas och alla är välkomna. Alla är älskade av Gud.
    För som jag uppfattar det är det kristendomens innersta kärna alla människor är Guds skapelse, alla är värdefulla precis som de skapats, alla är älskade.
    Hur väl förmedlar Mitt kors-gruppen det budskapet?
    Anneli

  12. Andreas skriver:

    Irène. Hur lämpligt och korrekt tycker du innerst inne det är att kalla Thomas Idergard för ”Korsfarare” och att han sysslar med ”Korståg”? Lite svårt att ta ditt perspektiv på allvar när du samtidigt försöker framstå som ett balanserat och försonande alternativ. (Det samma gäller Göran Rosenberg som på twitter tyckte detta blogg-inlägg var värt att sprida). Pinsamt.

    Är inte katolik, men om detta är standarden för en ”progressiv” katolik, så tror jag att jag föredrar de mer traditionellt fromma katoliker jag kommit i kontakt med.

  13. Rebellas andra skriver:

    Anneli. Mitt kors-gruppen handlar inte om gayfrågan (väljer det ordet istället för jobbig förkortning). Den sänder inte ut någon signal alls om det. Det är en enfrågemanifestation.

    Du antyder att kampanjen sänder ut dåliga signaler i dessa frågor. Det gör den inte alls. Om du uppfattar det så torde det bero på att du ser kampanjen som ett konservativt initiativ, som du förknippar med konservativa människor (och värre) och därför anser att det ska bekämpas. Men tänk om det ibland finns saker man skulle kunna tänkas enas om, över dessa gränser?

    Att dela upp kristenheten i ”onda fundamentalister” och ”goda liberalt kristna” är en mentalitet som orsakat en rätt god andel av SvK:s nuvarande kris. Den sistnämnda gruppen har styrt, ett bra tag, och bestämt sig för att den förstnämnda gruppen – i mycket mycket vidare bemärkelse än egentliga fundamentalister – öht inte behöver lyssnas på. Det håller inte. Det borde du förstå, som i din egen kyrka befinner dig i exakt samma situation fast tvärtom.

    Annika Borg är för övrigt aktiv i den tämligen liberala nomineringsgruppen POSK, inte i mer konservativa Frimodig kyrka.

    Rekommenderar bisp Ragnar Persenius senaste blogginlägg. Jag hoppas att många kan enas om det (åtminstone huvuddragen. Huruvida man bör tigga och be Johanna Andersson att komma tillbaka eller ej må vara en smakfråga. Den som tagit beslut om att lämna bör förmodligen åtminstone få vila i det ett tag).
    http://blogg.svenskakyrkan.se/biskopragnar/2016/08/16/korset-forsonar/

  14. Rebellas andra skriver:

    Andreas. Jag tror man ska se det så att folket här på KV har tagit så mycket skit, att de tappat vanligt hyfs. Framför allt betraktar de alla som inte väldigt tydligt säger att de står på deras sida, som motståndare. Det är förmodligen en väldigt mänsklig reaktion, om än frustrerande för oss som inte egentligen är någondera.

  15. Agneta Sofiadotter skriver:

    Rebella

    På vad sätt har jag tappat vanligt hyfs och när har jag uttryckt att det är viktigt att alla som är med oss ska stå på vår sida?

    Jag tycker att du drar väldigt stora växlar här. Vi har funnits i 11 år och jag, Krister (r.i.p.) Gert och Irene har dagligen ägnat oss åt bloggen. Jag vet många diskussioner när vi accepterat olika åsikter o tom jag o Gert har visat att vi har olika åsikter.

    Vad menar du? Vad håller du på med?

  16. StaffanW skriver:

    Anneli, det blir så tröttsamt.
    Rekommenderar biskop Ragnar Persenius senaste blogg kommentar.
    Ingen dold agenda där.

  17. Rebellas andra skriver:

    Agneta, sant. Jag skyller på ett kollektiv när jag drar mig för att peka ut en speciell person. Det är fel av mig. Jag borde formulera mig annorlunda. Ska tänka på det framöver.

    Jag generaliserar förmodligen på liknande sätt över Kristen opinion-trion. Jag ska tänka över det med.

    Tack för påpekandet! Jag menar det. Generaliseringar är farliga.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *