Sanning och konsekvens

Vänner,

Hillary Clinton har valt katoliken Tim Kaine till sin vicepresidentkandidat inför det amerikanska presidentvalet. Det är ett spännande val, vilket artikeln som jag länkar till nedan ilustrerar.

Kaine tycks befinna sig i det dilemma som jag tror ganska många katoliker befinner sig i. Går det att leva två liv samtidigt och parallellt? Ett konservativt i kyrkan och ett progessivt  i vardagen? Jag känner inte Kaine och vet näst intill inget om honom. Men av artikeln att döma har han börjat i ståndpunkten att det går att skilja på det offentliga och det privata livet. Men han tycks på väg mot insikten att det inte går att vara två personer samtidigt. Man måste vara samma människa på kyrktrappan som på gatan. Argumenterar man för kvinnors och männs lika värde kan man inte som katolik göra undantag för katolska kyrkan med diverse akrobatiska argument på temat att kvinnors underordning inte har något med kvinnors värde att göra. Tim Kaine har rätt när han säger att det inte finns något viktigare påven kan göra än att tillåta kvinnor till prästämbetet.

https://www.ncronline.org/news/politics/5-faith-facts-about-dem-vp-pick-tim-kaine-jesuit-educated-catholic

I detta sammanhang och på temat att leva parallella liv ligger det nära till hands att granska Newmaninstitutet, det katolska miniuniversitetet med statlig examinationsrätt i Uppsala. Bakom institutet står Jesuiterna och de har antagit en mycket ambitiös plan mot särbehandling:

http://newman.se/wp-content/uploads/2015/08/likabehandlingsplan-2015.pdf

Ur denna plan vill jag gärna citera den inledande texten under rubriken ”Vision”:

”Enligt de teologisk-filosofiska grundvalar som präglar vårt arbete är varje människa skapad som en person, till Guds avbild, och har därmed har en egen integritet och ett oersättligt värde. Denna syn, som är rotad i en katolsk värdekonsensus över tid och rum, får konsekvenser för hur vi ser på varje person som kommer in i och berörs av vår verksamhet – studenter, lärare och andra anställda.

Att varje människa är unik kräver att varje person behandlas som en egen individ. Kränkande behandling innebär en kränkning av denna unicitet, på basis av sådant som kön, sexuell läggning, religiös tillhörighet eller någon funktionsnedsättning. Mot det ”positiva” arbetet – med att skapa en viss anda och ett visst förhållningssätt till sina medmänniskor på institutet – svarar således ett ”negativt” arbete – att i första hand förebygga, men då detta inte går följa upp och ta itu med för att för framtiden förebygga, kränkande behandling, vad grunden till denna än är.”

Att inte acceptera kvinnor på samma villkor som män är helt klart en kränkning av varje kvinnas ”unicitet” som person. Ändå har jag aldrig hört någon av de jesuiter som formulerat denna vision offentligen ta avstånd från katolska kyrkans diskriminerande särbehandling av kvinnor genom att de utstängs från diakon- och prästvigning.

Går det att som jesuit ha en människorsyn i  Newmaninstitutet och en annan i kyrkan? Jag tycker att det vore intressant om någon av jesuiterna i Sverige ville diskutera detta offentligt, exempelvis här på Katolsk visions blogg. Den som bör kunna svara är i första hand Newmaninstitutets rektor Philip Geister.

Gert Gelotte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 svar på Sanning och konsekvens

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Det här en fråga som verkligen behöver uppmärksammas mer! Verksamheter med anknytning till Katolska kyrkan, som Newmaninstitutet, vill väldigt gärna ha statliga bidrag, man är beroende av dem.
    Men då går det inte särbehandla och diskriminera människor på det sätt som Katolska kyrkan gör.

    Newmaninstitutets plan och målsättning är alltså nödvändig för att få de nödvändiga anslagen. Men är det en äkta ambition eller bara läpparnas bekännelse? Eller som du formulerar det parallella liv. Om man t.ex. tittar på personalen så framgår att det i stort sett bara är män som har de ”tunga” posterna och undervisningen i de ämnen som jesuiterna prioriterar. http://newman.se/kontakt/
    Kvinnor återfinns på administrativa poster och som föreläsare i ämnen som litteratur. Men jag ser att det blivit lite bättre på senare år, det finns åtminstone en kvinnlig lektor i filosofi.

    Jag har också vid åtminstone ett tillfället hört en diskussion bland konservativa gräsrötter som gick ut på hur Katolska kyrkan ska kunna slingra sig runt besvärande saker som jämställdhet. Konfronterade med frågan om minoriteten verkligen ska diktera villkoren för majoriteten fick jag det undvikande svaret att nej men majoriteten ska inte kunna förtrycka minoriteten.
    I praktiken betyder det ofta att hindra minoriteten från att diskriminera och förtrycka oliktänkande…

    Det är bara att hoppas att ansvariga myndigheter följer upp hur verksamheten de ger anslag till bedrivs i praktiken, eller att media bestämmer sig för att granska t.ex. NI.

    Någon diskussion här lär du tyvärr inte kunna räkna med att få till.
    Anneli

  2. Gert Gelotte skriver:

    Anneli,

    jag räknar inte med att någon från Newmaninstitutet skall svara. I huvudsak låtsas jesuiterna som om Katolsk vision inte finns. När det vid några enstaka tillfällen kommit reaktioner har det varit som nedlåtande förakt.

    Om jag minns rätt har regeringen nyligen initierat en granskning av hur väl de trossamfund som åtnjuter statsbidrag lever upp till villkoren för att få bidrag av skattebetalarna.
    Det finns då anledning påminna om paragraf tre i lagen om bidrag till trossamfund. där står:

    ”3 § Statsbidrag får lämnas endast till ett trossamfund som 1. bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar som samhället vilar på, och 2. är stabilt och har egen livskraft.”

    En av de grundläggande värderingar som det svenska samhället vilar på är jämställdhet mellan könen. Hur katolska kyrkan med sitt kvinnoprästförbud klarat att passera den porten är rent ut sagt märkligt.

    Gert

  3. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Nej, det är svårt att se att Katolska kyrkan skulle motsvara de krav som ställs för att få statsbidrag.
    Men det vill till att de som granskar trossamfunden har hög integritet. För det används brösttoner från katolskt håll när ”rätten” att diskriminera i religionens namn ifrågasätts.

    Kyrkan har lojala medlemmar på alla möjliga nivåer i samhället. Vi kan ju ta din kollega (får jag väl säga) Erik Helmerson som på ledarplats i Sveriges största dagstidning gärna nämner katoliker när han skriver om förtryckta minoriteter, men råkar glömma Katolska kyrkan när han pratar om diskriminering av t.ex. kvinnor.
    Anneli

  4. Irène Nordgren skriver:

    Gert och Anneli

    Jag recyclar frågan vi ställde redan för 9 år sedan i Kyrkans Tidning…….

    http://www.kyrkanstidning.se/debatt/kommer-ledare-och-larare-att-sta-upp-idealen

    och Philip Geisters smarta avledande svar

    https://www.google.se/#q=kyrkans+tidning+newmaninstitutet

    Men vi gav oss inte

    http://www.kyrkanstidning.se/debatt/hur-tanker-rektor-geister-forhalla-sig

    Gert du skriver nu

    ”I huvudsak låtsas jesuiterna som om Katolsk vision inte finns. När det vid några enstaka tillfällen kommit reaktioner har det varit som nedlåtande förakt.”

    Exakt med undantag för när vi tar till orda i icke-katolska media då man för skams skull inte kan negligera oss.

    Jesuiterna vill helst tala TILL alt MED mindre vetande katoliker och icke-katoliker. Då är de i sitt esse.

    Det märkte jag förra året liksom i år i Almedalen.

    KV är bara ett störande moment i Stockholms Katolska Stift. Newmankillarna skulle aldrig rå på oss i en offentlig paneldebatt om tex det inomkatolska förbudet mot kvinnliga ämbetsbärare och därför aktar man sig noga att hamna i en sådan situation. Och därför skyr man medarbetare inom Signum och på Newmaninstitutet som dristar sig till att OFFENTLIGT plädera för kvinnliga ämbetsbärare

    Helst förs debatt på Signumbloggen – som inte är öppen för kommentarer – dvs där man garanterat får stå oemotsagd i vårt pyttelilla katolska hörn av den katolska världen……

    // Irène

  5. Irène Nordgren skriver:

    PS rätt länk till

    Philip Geisters svar

    http://www.kyrkanstidning.se/debatt/ratt-om-newman-institutet

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *