Vänner,
Tror du på Gud? En enkel fråga, kan synas. Men inför ett svar uppstår omedelbart två följdfrågor. Vad menar du med tro och vad menar du med Gud? Följdfrågorna avslöjar ett hermeneutiska problem. Alltså att även till synes enkla och raka frågor innehåller personliga tolkningar. Frågan ”tror du på Gud” utgår från en uppfattning om Gud och möter i svaret en annan uppfattning om Gud. Av detta uppstår ett samtal om metaforer, Gud är som … mot Gud är som …
Det kan bli ett stimulerande samtal – om parterna vet vad de håller på med. Att ingen av dem kan säga vem Gud är eller vad Gud är. Den populäraste gudsmetaforen i dag är att Gud är kärlek. Men kärlek är ett mänskligt begrepp. Alltså kan man lika gärna säga att Gud inte är kärlek. Detta sätt att resonera kallas ibland negativ teologi eller med ett fackuttryck apofatisk teologi.
Hermeneutisk och apofatisk teologi är ämnet för förre ärkebiskopen i Svenska kyrkan K G Hammar i hans senaste bok ”Släpp fången loss”, utgiven på Verbums förlag.
Hammars point i den 128 sidor korta boken är att vi måste se upp så vi inte tillber föreställningar om Gud i stället för Gud. Det är ett mycket viktigt konstaterande och, som jag ser det, en nyckel till en bättre och mer framgångsrik ekumenik. Är vi nämligen medvetna om att all teologi är metaforisk behöver vi inte bekymra oss så mycket för att det finns olika uppfattningar om Gud. Eller som den danske atomfysikern Nils Bohr uttryckte det: ”Motsatsen till en djup sanning kan vara en annan djup sanning”. Med olika teologier kan vi lugnt dela tro och liv. Den Gud vi tror på är ju bortom allt vi kan säga om hen.
Jag hoppas att jag med denna bokanmälan inte skrämmer bort någon läsare. K G Hammars ämne är svårt och hans text utmanande. Men den är skriven med lätt hand. Det är inte svårt att läsa boken. Och läsa den borde många göra. Det är en alldeles briljant bok.
Gert Gelotte