Karin Johannesson skriver i Kyrkans Tidning
Vanföreställningar får inte göras till sanningar
”I våra förberedelser inför 2017 och under själva minnesåret behöver vi aktivt motverka spridningen av vanföreställningar om kristna som tillhör andra konfessioner än vår egen. Det betonar den evangelisk-lutherska/romersk-katolska enhetskommissionen i dokumentet Från konflikt till gemenskap som nyligen publicerats på svenska.”
Glädjande att läsa och håller helt med Karin Johannesson när hon skriver ” att det är en vanföreställning att samtliga katoliker i hela världen och genom hela historien tänker, tror och handlar på exakt samma sätt.”
Å andra sidan är det tyvärr viktigt att påpeka att katolska kyrkan i Sverige och dess biskopsämbete själv är skuld till att just den vanföreställning som Johannesson beskriver slagit rot i Sverige.
När biskop Anders tex offentligt ber Katolsk Vision att ”VÄNDA OM” och glatt förkunnar att ”Katolsk Vision inte har bemyndigande att kalla sig katolsk” avviker han tex från hur katolska kyrkan och biskop Anders kollegor i övriga Europa ställer sig till öppen debatt och reformrörelser .
Här kan nämnas
TEOLOGERNAS MEMORANDUM http://www.katolskvision.se/blog/?page_id=1941
Helmut Schüller gör det mest rebelliska – tar bladet från munnen
SIGNUM som nog av många inom den ”teologiska eliten” i landet anses ha urskillningsförmåga på vad som är sanna FÖRESTÄLLNINGAR och vad som är VANFÖRESTÄLLNINGAR om katolska kyrkan skriver tex 2009 i en ledare ”I men inte av världen”
”Katolsk vision, som förstår sig som en del av det som på andra håll kallas Kirche von unten, och prästbrödraskapet Sankt Pius X – ofta kallat SSPX – utgör exempel på varsin ytterflank i denna dragkamp. I Sverige har båda dessa rörelser samlat ytterst få anhängare. Båda har dessutom från kyrkans ledning fått signaler om att man befinner sig i en kyrklig gråzon, i vissa avseenden snarare utanför än innanför den katolska gemenskapen.”
”Men i långa stycken låter manifestet från Katolsk vision som önskelistan från en grupp övervintrande gamla 68:or. Man förespråkar homoäktenskap, möjlighet till skilsmässa och omgifte, och öppet nattvardsbord för alla oberoende av religiös tillhörighet. Att de samfund som redan valt att följa dessa recept knappast hör till de mest levande delarna av kristenheten tycks man inte oroas av. ”
http://www.signum.se/archive/read.php?id=3975
Den bild av Katolsk Vision som Signum vill förmedla till sina läsare är att Katolsk vision är en slags konstig extremiströrelse inom katolska kyrkan.
Synd eftersom Katolsk Vision i Sverige vill spegla just den katolska kyrkans universella bredd UTANFÖR den svensk-katolska ANKDAMMEN.
// Irène
Irène, vänner.
Så här slutar Karin Johannesson sin artikel:
Även om utvecklingen på Berget är oviss kan ett och annat tveklöst konstateras. En katolsk kommunitet, det vill säga en kommunitet som har en kyrkorättslig ställning i romersk-katolska kyrkan, kan rimligtvis inte bestämma vilka präster som ska få fira svenskkyrklig mässa i ett svenskkyrkligt gudstjänstrum. Däremot kan en sådan kommunitet generöst låna ut ett katolskt gudstjänstrum till svenskkyrkliga grupper som vill fira mässa, även om celebranten är kvinna. Det vet vi av erfarenhet.
Om kommuniteten som har sin hemvist på Berget, när den väl blir romersk-katolsk, väljer att vara lika generös som svenskkyrkliga församlingar och katolska kommuniteter numera vanligtvis är kan sålunda svenskkyrklig mässa i framtiden firas i det katolska kapellet på Berget.
Om svenskkyrkliga och katolska präster kan samsas vid samma altare på andra håll i världen är detta en reell möjlighet också på en retreatgård med ekumeniska ambitioner.”
Det är exakt denna möjlighet som jag tycker att Västerås stift skall ta upp med vårt katolska stift. På så vis skulle något bra kunna komma ur det som började så dåligt.
Gert
Gert
”Det är exakt denna möjlighet som jag tycker att Västerås stift skall ta upp med vårt katolska stift.”
Det tycker självfallet jag också ………men jag ville inte MISSA tillfället att i blogginlägget framhäva precis det som rubriken säger eftersom Karin Johannesson MISSAR det tillfället antingen för att hon vill missa tillfället eller för att hon gått på VANFÖRESTÄLLNINGEN att svenska katolska kyrkan inte alls har problem med att svenska kyrkans biskopar prästviger kvinnor…….
// Irène
PS En dundertavla av BÄ att ge sig i lag med kardinal Müller som just är den person i Vatikanen vars främsta problem är prästvigda kvinnor.
Kanske har jag missat något.
Men när Berget blir katolskt så har katoliker ett överläge. Idag bryter inte många om ens någon församlingspräst/råd ”seden” att inte gå till gemensam nattvardsgång med lutheraner. Bara med speciella tillstånd vid speciella tillfällen. Det säger väldigt mycket om klimatet!
Om inte Berget i framtiden delar nattvarden med lutheraner och andra så är det ingen ekumenik alls. Det är bara falskt. Konverterade katoliker typ de på Berget och typ Ekmans brukar bli rabiata och duktiga lydhundar i sin förälskelsefas. De kan komma att hålla i sina nyfunna värden typ just skild nattvardsgång Jag minns ett litet kapell där en viss syster Veronika fick specialisera sig understödd av katolska potentater. Jag förstod aldrig och kommer aldrig förstå varför denna syster var speciell. Jag såg det som ett vapen bland andra vapen som hon glatt och fromt gestaltade.
Kvinnliga präster har blivit politik emedan det bör ses som en naturlighet. Gemensam nattvardsgång är inte politik. Det har blivit ett krig där nattvarden blivit även det : ett vapen. Det är snuskigt. En retreatgård för vem? För de som vill exkludera? Vad är det för retreating? Är G-d katolik? Är G-d lutheran? Är G-d pingstvän? Vill G-d retreata dem som vill exkludera?
Låt oss inte hymla. Speciellt inte i denna tid.
Är jag ovetande om något så upplys mig. Är jag obildad i andlighet så upplys mig.
Agneta
Agneta
”Gemensam nattvardsgång är inte politik. Det har blivit ett krig där nattvarden blivit även det : ett vapen.”
Så är det tyvärr. BÄ har målat in sig i ett hörn genom att frågan om kvinnliga präster och samkönade relationer helt har styrt biskop Anders i hans tvärkyrkliga preferenser.
Vad som nu krävs är en omvändelseprocess av biskop Anders. Han måste TÄNKA OM ……..jag höll på att säga VÄNDA OM…..
// Irène