Efter Katolskt Magasins reportage om
Berget om Berget i Katolskt Magasin
skickar nu SIGNUM ut Fredrik Heiding SJ till BERGET för att intervjua de inblandade bla Peder Bergqvist.
Peder Bergqvist berättar mycket öppenhjärtigt om sin väg in i katolska kyrkan. Och det är väl inte någon som har invändningar mot att icke-katoliker konverterar till katolska kyrkan. Det är ju inte alls det som HÄR är problemet.
För mig blir det pinsamt att höra hur naiv Peder Bergqvist är i sin totala avsaknad att se vilken viktig BRICKA i maktspelet mellan Stockholms Katolska Stift och Svenska kyrkan han utgör.
Otroligt att det undgått Peder Bergqvist att han var GEFUNDENES FRESSEN redan vid anställningsintervjun till tjänsten som efterträdare till Per Mases som föreståndare på Berget.
”Erkänner du påvens primat” var den enda fråga som Per Mases själv ställde till Peder Bergqvist som beskriver sin förvåning. ”Konstig fråga ” ”Tänkte igenom snabbt” ”Svarade Ja.”
”Rätt” inställning till frågorna om kvinnliga ämbetsbärare och samkönade relationer går under täcknamnet ”klassisk kristendom” och mycket av kristet tvärkyrkligt nätverkande i Sverige idag hör mer ihop med försvar av ”klassisk kristendom” än med äkta ekumeniska strävanden.
Ett exempel är ”Förbundet För Kristen Enhet” FKE som utvecklats till ett rent ”missnöjesparti” inom svenska kyrkan och som just därför kraftigt stöttas av Biskopsämbetet. Kolla namnen i Styrelsen och talare på FKE 50-årsjubileum .
Samma namn figurerar som retreatledare på Berget….
FKE:s styrelse finns här – Förbundet för Kristen Enhet
”Vi har tänkt hela kyrkan” säger Peder Berqqvist som vill ha kontakt med ”de ortodoxa.”
”Svårt för ortodoxa präster att komma hit som ser svenska kyrkan som huvudman. Omöjligt…..utifrån beslut i svenska kyrkan…..de ser svenska kyrkan som heretisk kyrka ” …….säger prästen i svenska kyrkan och låter som han håller med.
”Blir Berget katolskt då kan man etablera kontakten med de ortodoxa.”
Underförstått som ju i motsats till svenska kyrkans tjänstgörande biskopar också försvarar ”klassisk kristendom.”
Det hörs lång väg vilken syn på ekumenik Biskopsämbetet med biskopsvikarie för evangelisation Fredrik Emanuelson OMI och hans högra hand på Berget sr Veronica oerhört framgångsrikt lyckats bibringa den blivande prästen i katolska kyrkan. Peder Bergqvist var precis det oskrivna blad som eftersöktes som föreståndare för Berget.
Peder Bergqvist ett lyckokast för alla tvärkyrkliga försvarare av ”klassisk kristendom ” i Sverige.
Peder Bergqvists rätta sinnelag redan från början medför också att vigning till katolsk präst kommer att kunna ske mycket snabbt och mycket smidigt.
Lyssna här på Peders väg till den katolska kyrkan
Också DAGEN har begivit sig till BERGET
”Rättvik. Informationsskylten säger att jag har kommit till ”Stillhetens och meditationens berg”. Men den senaste tiden har det stormat rejält kring gårdarna på höjden i Rättvik. Dagen begav sig till Dalarna för att ta reda på bakgrunden till den infekterade situationen.”
”I likhet med Peder Bergqvist konstaterar Anders Åkerlund att kvinnoprästfrågan är en avgörande punkt. Han menar att Berget, och dess sympatisörer medvetet har velat hålla sig borta från Svenska kyrkans organisation och den förtroendevalda kulturen. Han säger att Berget ”inte har hängt med i den ekumeniska utvecklingen” och att Bergets förhållningssätt är en återvändsgränd.
– De har levt i en bubbla, ganska isolerat från Svenska kyrkan. Det känns som en relik från en tidigare period av motstånd. Biskop efter biskop har försökt att styra upp det, men inte lyckats och nu har vi hamnat i den här situationen, säger han samtidigt som kyrkklockorna i Rättviks kyrka börjar ringa några hundra meter bort.”
Därför skakas Berget i grunden
// Irène
PS
Skamligt att ingen på Berget nämner Hans Hof ?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Hof
SvD Zen öppnar dörren inåtäven för den kristna människan
Förbud mot kvinnliga präster och homosexuellas likaberättigande hör till TRONS SKATT inom katolska kyrkan och alla som vill dela denna TRONS SKATT är välkomna att höra av sig till BERGET. Andra göre sig icke besvär.
Katolska kyrkans famn öppen för ”rätt” kristna
Ökad polarisering inom svensk kristenhet?
Östanbäcks kloster – Enhetens Kyrka – ett skydd och täckmantel mot kvinnliga kyrkliga ämbetsbärare ?
Irène, vänner
det som har hänt har hänt. Det går inte att backa tiden och göra rätt. Det förefaller mig också allt mindre meningsfullt att älta olika inblandades fel och brister.
Intressantare nu är vad som skall ske. Går det att göra något bra eller åtminstone bättre med de förutsättningar som finns?
Själv kan jag inte släppa tanken att eftersom de svenskkyrkliga kvinnoprästmotståndarna på Berget flyr till Katolska Kyrkan, så borde detta öppna möjligheter för kvinnliga präster att få verka på Berget. Svenska kyrkans biskop kan ställa det som villkor för samarbete med biskop Anders.
Om detta är omöjligt så vill jag gärna veta varför. Någon?
Gert
Gert
”Om detta är omöjligt så vill jag gärna veta varför. Någon?”
Svar:
När Peder Bergqvist anställdes hade han inget emot kvinnliga ämbetsbärare men förstod inte heller att det hörde till TRONS SKATT inom katolska kyrkan att vara just det.
Det har dock Peder Bergqvist under sr Veronicas katolska intensivundervisning under 5 års tid nu förstått.
Ja sr Veronicas elev har varit så läraktig att han till och med slipper gå den gängse vägen med sedvanlig prästomskolning.
Peder Bergqvist är nämligen fit for fight att redan till pingst nästa år som katolsk präst och föreståndare på Berget bevara och försvara TRONS SKATT dvs på inga villkors vis släppa fram någon kvinnlig ämbetsbärare till något altare på Berget.
Biskop Anders står dessutom som ÖVERBESKYDDARE och GARANT för att vad som än händer i första hand alltid tänka på att rädda TRONS SKATT.
Ditt förslag skulle innebära samma sak som att en husägare – läs biskop Anders -först utbildar och tränar en vakthund – läs Peder Bergqvist – till att vakta sitt hus – läs Berget – och inte släppa in tjuvar – läs kvinnliga präster – för att därefter befalla vakthunden -läs Peder Bergqvist- att inte bry sig om tjuvar -läs kvinnliga präster – vill komma på besök.
// Irène
Irene och Gert,
Det är intressant att Signums redaktion lägger så mycket resurser på att försöka blanda bort korten. För enskilda personers skäl till att konvertera är ju knappast det väsentliga här, vilket säkert Fredrik Heiding och övriga är fullt på det klara med.
Jag tycker nog att det är viktigt att gå till botten med vad som hänt, inte minst för att undvika liknande uppslitande händelser i framtiden.
Anneli
Vänner,
jag förstår bitterheten. Men min fråga gällde vad som kan göras, inte varför ingenting kan göras. Jag förutsätter att det vid ekumeniska samtal om framtiden på Berget finns åtminstone två parter och biskop Anders är inte allsmäktig.
Dessutom tycker jag det är hög tid att vi byter fokus nu. Allt kan inte handla om biskop Anders.
Gert
Gert och Irene,
Jag trodde att jag skickat en kommentar, men dett fungerade inte av någon anledning. Nåväl jag tycker att det är intressant att Signum redaktion lägger så mycket resurser på att blanda bort korten.
Fredrik Heiding vet förstås också att det väsentliga här inte är enskilda personers motiv för att konvertera. Utan hur det påverkar verksamheten på Berget.
Till skillnad från Gert tycker jag att det är bra att Mikael Mogen utreder vad som hänt ordentligt, om inte annat i förebyggande syfte. Vilket är bra även för Katolska kyrkan, för inte skulle biskop Anders bli glad om de anställda på låt säga en stiftsgård helt plötsligt meddelande att de vill tillhöra Svenska kyrkan.
Anneli
Anneli,
jag syftade på vår debatt här på bloggen.
Gert
Gert
”Dessutom tycker jag det är hög tid att vi byter fokus nu. Allt kan inte handla om biskop Anders.”
Jag frågar mig snarare hur det kommer sig att INGET – absolut inget – handlar om biskop Anders och hans ansvar i Signums storsatsning om Berget genom Fredrik Heiding SJ.
I min tappning borde Heiding ha skrivit så här i sin ingress
En ”reporter” som är polare med sina intervjuoffer och delar deras lojalitet ”uppåt” mot en hårt kritiserad gemensam överordnad undviker av säkerhetsskäl att lämna bekvämlighetszonen. Dvs absolut inget FOKUS på biskop Anders var min utgångspunkt. Istället FOKUS på personliga konversionsberättelser som ju alltid tar tid att berätta och per se är oantastliga.
Men istället lyder Heidings betydligt förfinade ingress på riktigt så här
”De många frågeställningar av institutionell, organisatorisk och ekumenisk karaktär som konversionerna väcker berörs i samtalen, men står inte i förgrunden. Dessa frågor är mycket väsentliga också ur andlig synvinkel, men de får behandlas i andra sammanhang. Det jag i stället har velat lyfta fram här är hur beslutet att knacka på katolska kyrkans dörr tog form.”
http://signum.se/roster-fran-berget/
Det hela började ju med att biskopens husorgan Katolskt Magasin eller ska vi säga KAMRATPOSTENS utsända Birgit Ahlstedt gjorde sina kamratintervjuer……..
http://www.katolskvision.se/blog/?p=17525
// Irène
Iréne och Gert,
Det är förstås viktigt att diskussionen leder vidare och till en större förståelse för vad som hänt och hur i hela friden det gick till.
Egentligen är det ofattbart att så pass många personer (Bergets kommunitet) lyckas hålla sina förhandlingar med Katolska kyrkan hemliga både för de andra medlemmarna och sina chefer.
Att sedan biskop Anders och även Troskongregationen tror att de genom överrumpling ska kunna ta över en verksamhet och misstänker jag även egendom som tillhör Svenska kyrkan, är korkat och naivt bortom alla gränser.
Jag tycker ofta att det som ger mest är att försöka förstå varför någon agerar som den gör. Här går jag bet på det och kan inte se någon annan förklaring än att det som jag skriver ovan är en samling osedvanligt ointelligenta, naiva och inte minst oärliga personer som varit inblandade.
Anneli
Anneli
Juridiken kring Berget ger jag mig inte in på. Jag kan inget om stiftelser och dess juridik.
http://www.berget.se/bergets_juridiska_status
Det som är svårast för mig som katolik är att den kyrka som jag känt vara MIN FÖDELSEKYRKA inte längre känns som min kyrka. Den känns som en annan kyrka eller snarare SEKT.
De talespersoner som nu framträder som ansiktet utåt känner jag ingen KOINONIA med.
Thomas Idergard, Ulf Ekman med hustru (ny bok hårdlanseras av Stiftet), Peder Bergqvist, sr Veronica mfl
Att känna KOINONIA är att vara KYRKA tillsammans.
Håller Stiftet på med ”etnisk” rensning ……….vissa ska bort för att ge plats åt andra …….?
// Irène
PS Sr Veronica låter blid och mild när hon intervjuas offentligt………jag ville vid ett tillfälle i Rögle för många år sedan undersöka hur en ordenssyster som hon tänkte och trodde om katolska kyrkans väsen ……efter den råutskällning jag då fick – i samband med frågor jag ställde – är jag rädd för sr Veronica ……..Jag är alltid rädd för personer som låter helt olika i radio och TV och privat när inga vittnen finns……..
Vänner,
som sagt, jag förstår vreden. Men vi har varit igenom den ett par varv nu. Vi kan inte ändra det som hänt. Men vi kan alltid påverka det som kommer att ske. Det är dit jag nu försöker komma. Är det omöjligt?
Det har funnits perioder i mitt liv då jag känt mig mer hemma i stiftet än jag gör nu. Men katolska kyrkan är mitt hem. Det är där jag bor. Under den heliga bråten finns något som är väsentligt för mig, det som gör att jag identifierar mig som katolik. Till exempel att det viktiga inte är vad du tror utan vad du gör av det du tror.
Diskrimineringen av kvinnor och förtrycket av homosexuella är jobbig att ständigt konfronteras med, men jag vägrar att se dessa yttringar som något annat än klassisk fördomsfullhet.
Gert
Gert,
En väg vidare vore att ställa andra frågor till medlemmarna i kommuniteten än vad Fredrik Heiding gjorde.
Vad betyder ekumenik för dig? Hur tänker du dig mötesplatsen Berget i framtiden? Vad tror du behövs för att så många som möjligt ska känna sig välkomna?
Stiftsledningen med biskop Anders i spetsen bör begrunda vad ekumenik innebär och lägga en särskild vikt vid öppenhet och ärlighet.
Att hitta lösningar på de problem man orsakar tror jag rent allmänt är bra. Det kan även ha en preventiv effekt.
Anneli