Snart en vecka har gått sedan 143 tyska KATOLSKA teologer på kontinenten låtit publicera ett Memorandum i Süddeutche Zeitung .
Tyska biskopskonferensen skriver ett uttalande som kan tolkas som en utsträckt hand till teologerna.
Vad är detta om inte ett oerhört gott och HOPPFULLT tecken ?
Hur ser då reaktionerna ut här i stiftet ?
På Stiftets egen hemsida inte ett ljud.
På hemsida / Katolskt Magasin – ”Husbondens röst”- inte ett ljud.
Hur ska detta tolkas ?
Vad som händer inom katolska kyrkan på kontinenten anses just i detta fall inte lämpligt / nödvändigt att vidarebefordra till katoliker i Stockholms katolska Stift ?
En jämförelse med Kina ligger nära till hands. Där SORTERAR också regimen vilka nyheter från omvärlden som via media anses lämpliga att sprida vidare till befolkningen.
Signums reaktion på Memorandum och tyska biskopskonferensen ?
Inte direkt något jubel från Newmaninsitutet kan man säga. Händelsen anses inte nödvändig / tillräckligt intressant att läggas ut på Signums blogg men finns på ”Senaste Nytt”.
Sorgligt att där läsa hur de tyska teologernas mäktiga förslag på MAKTFÖRDELNINGSLÄRA och genomförande av SUBSIDIARITETSPRINCIPEN krymps ihop till orden
” lekmän ska ha ett ord med i laget vid utnämningar till kyrkliga tjänster”
I Memorandum står
”Inom alla kyrkans levnadsområden är de troendes delaktighet ett kännetecken för trovärdigheten av Evangeliets frihetsbudskap. Utifrån den gamla rättsprincipen ”Det som angår alla ska beslutas av alla” behövs mer synodala strukturer inom alla kyrkans områden. De troende ska vara delaktiga vid tillsättningen av viktiga ämbetsbärare (biskop, kyrkoherde). Det som kan bestämmas lokalt ska bestämmas lokalt. Beslut måste vara transparenta.”
Den tyska biskopskonferensens sekreterare jesuitpater Hans Langendörfer säger i sitt pressmeddelande
”Det är de tyska biskoparna som inbjudit till detta samtal. Vad som nu krävs är fortsatta inspirerarde insikter och diskussioner. Det bådar gott att även de som undertecknat detta Memorandum vill vara delaktiga i samtalet.”
” I detta sammanhang gäller det att inte undvika kontroversiella ämnen.”
”Den Tyska biskopskonferensens kommande plenum vill å sin sida utarbeta förslag som förhoppningsvis kommer att bli inspirerande och leda vidare.”
Signum väljer andra citat för att sedan kunna beskriva det hela som ett uttalande
” i återhållsamma ordalag”
http://www.signum.se/signum/template.php?page=news
Om vad som menas med ”återhållsamhet” i allmänhet och i detta fall i synnerhet kan ju diskuteras.
Att Stiftet visar ÅTERHÅLLSAMHET i sina reaktioner på 143 tyska teologers Memorandum. Därom råder dock ingen som helst tveksamhet. Därom är nog alla rörande överens.
// Irène
PS Kan det vara närheten till Ishavet som gör att det tar längre tid för ”Evangeliets frihetsbudskap” att tina upp här i Norden än på kontinenten?
Irene
För ett tag sedan skrev jag att en kines på Himmelska fridens torg satte sig framför stridsvagnarna o riktade hela världens blickar… en svart kvinna startade medborgarrättsrörelsen, en liten polsk kvinna Soldaritetsrörelsen i Polen, en tunisier hela det folkliga upproret i arabstaterna…
Vänd på det
En enda man i Sverige kan stoppa hela det fria ordets fält inom RKK.
En enda präst som är psykopat skulle kunna locka fler att följa honom än vad andra icke troende psykopater kan.
Vet du varför?
Katoliker är sköra o en vältalig katolsk präst som verkar faderlig kan få folk från professorer till biskopar och ned till lilla längtande kvinnan …. att aldrig våga VAKNA .
Och vet du varför det är så?
Det är hela systemets motor … att underordna sig och blint tro.
Ju mer du blint tror utan att fråga ju närmare helgonen säger RKK att du kommer.
Pas mal!
Och kyrkor är ett underbart ställe för psykopater o narcissister och människor som älskar att blint tro och som inte förstår att äkta hängivenhet måste födas ur ett fritt tänkande och fria val.
Där har du ett välpolerat Signum och ett välpolerat Newmaninstitut.
Välpolerade välutbildade välklädda män och några comme-il-faut-kvinnor.
Som om Jesus när han slängde ut månglarna ur templet var välpolerad…
Du vet… den Herre vi älskar och följer … leder oss nog istället ut mot Himmelska Fridens torg och manar oss säkerligen att lyssna på tidens SÅNG som stäms upp ur tyska halsar.
Agneta
Kära syster Agneta i gudstron!
Visserligen vänder du dig inte till mig, men jag hoppas det inte hindrar dig att ta emot mitt spontana svar:
Ty jag blev ledsen att se hur besviket du nu verkar se på kyrkan, jämfört med alla goda befrielserörelser. Alla rörelser har många fel, de är mänskliga konstruktioner. Individuella hjältar finns alltid i smått som stort. Och dom är vi ju glada åt! Och det finns sannerligen mycket att vara ledsen och arg och besviken på i dessa tider i RKK. Men jag menar att det finns oerhört mycket gott också, och det tror jag du med gör? Jag tycker det är svårt att skriva ingående här på bloggen, utifrån ditt så personliga brev. En blogg är inte ett så bra ställe för sådant som kan missuppfattas och feltolkas så mycket. Tillåt mig bara nämna en av dina många satser, som jag dessvärre inte kan hålla med dig i:
”Det är hela systemets motor … att underordna sig och blint tro.
Ju mer du blint tror utan att fråga ju närmare helgonen säger RKK att du kommer.”
Guds frid,
Krister
PS Annars anser jag helhjärtat att Stockholm stift, eller ännu hellre Nordiska biskopskonferensen borde reagera ingående och positivt på detta goda och uppfordrande Memorandum av nu 207 teologer; precis som Tyska biskopssynoden redan gjort.
Jag har ännu inte läst/studerat de reaktioner som Irène nämner i sitt inlägg. Jag återkommer. DS
Irène, Agneta
Ja, nu har jag läst Signums korta kommentar, inkl det minst sagt återhållsamma och ofullständiga citatet från den Tyska biskopskonferensen!
Det är svagt att inte citera mer av vad de tyska biskoparna skriver genom sin sekreterare. När så inte sker – nu i alla fall – så tycker jag Signum inte skulle skriva något alls. Biskoparnas ord verkar ibland – helt begripligt tycker jag – vara på vägda på guldvåg, men här finns de ju att tillgå på denna blogg i noggrann svensk översättning av Irène och Sven.
Krister
Krister
I all respekt,
Ska ett ord och en människa vara fri så är det fritt.
Jag har inte hängt ut någon via namn och var människa har rätt att uttrycka sin besvikelse.
Jag vet inte vilken roll du tar på dig nu?
När det gäller psykopater inom kyrkan så är det allmänt stoff att det finns psykopater inom chefspositioner i samhället… det har varit en allmän debatt i tidningar och i bokform. Skrivna många ggr av psykologer o läkare. Det kanske är dags att man vågar dryfta att dessa – naturligtvis- finns även inom kyrkan. Det skulle förklara en hel del ondska- som jag som du vet har personligen upplevt… men säkert många andra världen över. Liksom man vet att kyrkan drar till sig pedofiler så ska man inte blunda för att en prästroll inom RKK kan vara mkt lockande för en psykopat/narcissist.
Den ondska jag sett kommer jag dock aldrig hålla tyst om. Och jag anser det jätteviktigt att man vågar tala om den. Mycket mycket viktigt.
Vilken roll spelar du, Krister?
Med vilken rätt anser du att jag har skrivit ett personligt brev till Irene?
Det du citerar kunde hur lätt som helst varit skrivit av Irene … exempelvis.
Jag har svarat henne på en blogg med en infallsvinkel ang att en människa kan förändra världen till gott . Och till ont. Allt beror på vilken kontext och vilka som stödjer.
Om du är personlig så öppet Krister så måste jag undra hur du ser på din roll som moderator? Är du vår moraliska väktare … o i såna fall varför då? Vems ärenden går du … vad är DITT syfte.
Irene, tycker du att mitt inlägg var ett personligt brev?
Jag tycker Krister det är maktfullkomligt att du som moderator talar till mig på det viset.
Jag böjer mig ej.
Genom att du skriver som du gör kommer det att ta någon timme kanske innan någon kommer in här och skriver ”Bravo Krister; det var efterlängtat att du sa till henne”.
Tycker du mitt inlägg skrivet utifrån en demokratisk rättighet var värt det????
Eller jag.
Agneta
Agneta,
Nu har du läst mitt brev som något jag varken menat eller ens skrivet! Jag vill påstå att du tolkar in Tillrättavisningar. Jag blir bestört av ditt svar. Ingenstans i mitt brev påstår jag att du skrivit ett personligt brev till Irène, eller hur?
Beklagar då att jag skrev till dig så personligt, och jag raderar hellre hela min kommentar än att
nu bli misstolkad av dig. Säg bara till – eller så gör jag det i alla fall, men då blir din kommentar till mig hängande i luften, om du inte vill att jag skall radera den?
Krister,
som varken nu eller i förra brevet skrivit som moderator.
Agneta
Jag lånar din formulering ”I all respekt” och säger
att jag nu är arg över vad du beskyller mig för.
Du har de fulla rättigheterna att skriva vad du vill, det nekar dig ingen.
Men får inte jag säga att jag inte tycker som du, i det citat jag nämner?
Om Irène hade skrivit det citerade, så hade jag självfallet kunnat skriva likadant,
men mycket beror ju på kontexten – jag hade kanske inte velat.
Och sluta för guds skull att se mig som moderator hela tiden, jag blir rent ut sagt
förbannad på det. Och det är privatpersonen Krister som skriver så. Basta.
Krister,
Låt allt stå kvar.
mvh // Agneta
Agneta och Krister.
Eftersom jag inte har någon privat relation till någon av er på KV känner jag mig fri att ta ställning till era texter helt och hållet baserat på deras intellektuella/moraliska innehåll.
Däremot har jag privata erfarenheter av officianter inom RKK som mer än väl motiverar Agnetas förödande kritik både vad gäller psykopater och narcissisters gräddfil inom Kyrkan.
Utöver det har jag insikter vunna både privat och här på KV-bloggen och i den världsvida katolska debatten/nyhetsflödet som starkt legitimerar Agnetas kritik mot Kyrkan som system:
”Katoliker är sköra o en vältalig katolsk präst som verkar faderlig kan få folk från professorer till biskopar och ned till lilla längtande kvinnan …. att aldrig våga VAKNA .
Och vet du varför det är så?
Det är hela systemets motor … att underordna sig och blint tro.
Ju mer du blint tror utan att fråga ju närmare helgonen säger RKK att du kommer.”
Det Agneta skjuter in sig på är den antikristliga, patriarkala papismen. Som jag tidigare visat saknar det allsmäktiga påvedömet all biblisk grund och måste därför avvecklas fortast möjligt för att rädda Kyrkan. Ett värre förräderi än att sätta en syndig människa i Kristi ställe kan knappast tänkas.
Det är Kristi evangelium, det kärleksfulla, som måste sättas i centrum, inte en hybrisanstucken människa som gör anspråk på gudomlig ofelbarhet, som så fullständigt ska dominera scenen. Det senare är ett direkt arv från den gamla romerska kejsarkulten.
Nya testamentet gör klart att ingen rangskillnad ska finnas inom Kristi kropp. Som Guds barn har vi alla ett absolut värde och därför samma rätt att utöva inflytande i Guds församling.
Agnetas kritik är i sin fulla rätt.
Samuel.
Samuel,
”Agnetas kritik är i sin fulla rätt.” Självfallet är den det,
och utifrån hennes och min bekantskap så vet Agneta också
att jag vet vad hon fått utstå och refererar till.
Men mitt brev var något annat till Agneta, kunde du inte läsa det,
om du nu skall stå fri? Jag tycker inte du tar ställning till min text.
Men du behöver inte göra det.
Men om vi nu skall vara öppna och få säga något även när vi inte håller med,
så kan jag säga att jag oftast har samma uppfattning som du, men jag tycker att du ofta kastar ut påvedömet totalt? Klart är att påvedömet inte är allsmäktigt och inte heller skall vara det, det skall vara kollegialt med de andra biskoparna!
Men jag ber, låt oss inte ta mer debatt här. Då får vi öppna ett annat inlägg – skriv gärna du – om hur relationen mellan påven, biskopen i Rom och de andra skall vara. Eller om vi inte alls skall ha en episkopal kyrka, utan i stället kongregationalistisk. Jag tycker det finns många skäl för och emot bägge modellerna.
Krister
Krister.
Angående det nuvarande påvedömets avskaffande. Var ska vi ta debatten om inte här?
Du skriver:
”Klart är att påvedömet inte är allsmäktigt och inte heller skall vara det, det skall vara kollegialt med de andra biskoparna!
Om du tar ett par steg till stämmer det ju exakt med det som Kyrkan genom Vaticanum II beslutat, som benedektinermunken Dom Bede Griffiths framfört och som Irène har lyft fram och som jag helhjärtat ansluter mig till:
”Magisteriet består av 4 organ/ delar menar Bede Griffiths:
1. Påven och kurian som ska sköta kyrkans vardagsadministration men vara underordade
2. biskoparna som tillsammans med folket utgör Magisteriet
3. Sakkunniga teologer som rådgivare till biskoparna
4. Gudsfolket som egentligen är de som utgör Kyrkan, medan påvar, biskopar och präster är tjänare valda bland lekfolket och som har den helige Andes uppdrag att handla i kyrkans namn.”
Alltsedan Pingstdagen är denna den demokratiska ordning Gud har anbefallt; alla ämbeten inom Kyrkan får sin legitimitet genom att Gud – via gudsfolkets godkännande – ger dem sitt signum. Denna ordning är en fusion av episkopal och kongregationalistisk kyrka.
Den är helt enkelt gudomlig genom att Guds Ande verkar genom medlemmarna i församlingarna.
Samuel.
Samuel,
Jag har aldrig sagt att debatten inte kan föras här, tvärtom skriver jag – men då under nytt inlägg eller under det redan existerande inlägget om Magisteriet. Välj själv, men du får starta
samtalet, jag kan idag inte ge mer tid åt detta, utöver:
Det du skriver om kopplingen mellan vad jag skrev och ”stämmer det ju exakt med det som Kyrkan genom Vaticanum II beslutat” är vi tydligen överens. Kanske finns det inget att samtala om då? Rangskillnad skall inte finnas i Kristi kyrka, däremot finns ju olika funktioner
som medlemmar i kyrkan och församlingen uppehåller, inte nödvändigtvis permanent.
Jag hörde Bede när han var i Stockholm ”för hundra år sedan”, djupt imponerande och sann.
Krister
Krister, vi verkar inte stå så långt ifrån varandra, men just därför har jag svårt att förstå din kritik av Agneta. Hon är ju på samma linje som Dom Bede och oss andra. Det blinda underordnandet under potentater hör inte hemma i Guds församling av frihetliga sanningsälskare. S.
Samuel,
På en enda punkt tyckte jag annorlunda än Agneta i sak, just den du nämner, det blinda underordnandet. Som jag inte ser som det mest förhärskande draget; men klart är att det inte hör hemma i Kristi kyrka.
Du och jag tycker säkert inte så olika, men alla gör vi ju lite olika utsnitt av allt det som går att se. Och värderar olika. Det ”finliret” tycker jag är svårt att prata om på en blogg.
Tack för samtalet nu.
Guds välsignelse till oss alla.
Krister
Claes E,
Sluta nu, din stil är inte tillåten på denna blogg, Var vänlig återkom inte.
Jag trodde du hade ändrat dig och kunde prestera åsikter med skäl och inte bara värdeutrop.
Jag raderar nu din kommentar.
Krister Janzon
Politiskt korrekt det måste man vara.
Fortsätt och klia varandra. Varmt och gosigt skall det vara.
Då mår svärmarna allra bäst, eller hur?
Claes E
Nej, det handlar inte om att vara politiskt korrekt (urvattnat uttryck förresten, tycker jag),
det handlar om att ge en åsikt i sakfrågan för inlägget, inte bara ge uttryck för sina personliga känslor och fantasier om andra. Är det inte bättre du håller dig borta från denna blogg. det finns säkert andra bloggar, där du även kan väcka intresse.
Krister Janzon
Jag gick in för att se om Signum eller Katolsk Magasin nämner något om teologerna memorandum nu, men inte en rad. Inte heller Bengt Malmgren anser att detta är värt att ta upp på . Om inte KV:s blogg fanns skulle det hela tigas ihjäl. Visst behövs den för att svenska katoliker ska få tillgång till en någorlunda allsidig information om vad som händer i Katolska kyrkan.
Allt fler teologer, inte bara i Tyskland, har skrivit på senast jag tittade var antalet på väg mot 300.
Listan med sympatiserande lekmän fylls också på i snabb takt!
/Anneli