Samuel
I början på januari reste jag runt i Indien i 2 veckor och vistades då bla på ett benediktinskt ”klosterashram ” Saccidananda / Shantivanam som grundades för ca 60 år sedan av den franske prästen Jules Monchanin och den franske benediktinmunken Henri le Saux. Senare blev den kände brittiske benediktinmunken Bede Griffiths ny grundare på Saccidananda (Heliga Treenigheten) där han levde 24 år och där han ”lämnade sin kropp” 1993.
Saccadinanda ashram har betytt oerhört mycket för interreligös dialog och förståelse.
Bede Griffiths har gjort sig känd som en brobyggare mellan öst och väst men jag hittade också en artikel om Magisteriet, om katolska kyrkans maktstruktur som han skrev för 20 år sedan, men som står sig fram till idag bortsett från jämförelsen mellan kyrkans ledning och forna Sovjetunionen som ju sedan dess har kollapsat ………
11 augusti 1990 publicerade Dom Bede Griffiths OSB sin artikel om Magisteriet i The Tablet.
Läs den !
Jag saxar lite
“Magisterium” kommer av latinets magister, lärare och innebär auktoritet att undervisa. Och egentligen finns bara en sådan auktoritet i kyrkan och det är den Helige Ande, som Jesus lovade sina apostlar leder människor in i sanningen. ”
Magisteriet består av 4 organ/ delar menar Bede Griffiths
1. Påven och kurian som ska sköta kyrkans vardagsadministration men vara underordade
2. biskoparna som tillsammans med folket utgör Magisteriet
3. Sakkunniga teologer som rådgivare till biskoparna
4. Gudsfolket som egentligen är de som utgör Kyrkan, medan påvar, biskopar och präster är tjänare valda bland lekfolket och som har den helige Andes uppdrag att handla i kyrkans namn.
”Under seklernas gång har den romerska kyrkan utvecklat en struktur där hela dess auktoritet kommer uppifrån påven och biskoparna, men det är inte det som är kyrkans ideal enligt Nya Testamentet.”
”Påvens och biskoparnas auktoritet ska inte förnekas, men det är viktigt att inse att de är ansvariga inför lekfolket, Guds folk för det som de lär ut och för sina handlingar. Precis på samma sätt som påven inte har någon auktoritet utan sina biskopar så har biskoparna ingen auktoritet utan sitt folk ur vilket de är valda och som de representerar.”
http://www.vatican2voice.org/8conscience/magister.htm
// Irène
PS ” Då kallade Jesus dem till sig och sa: Ni vet att de som anses vara folkens ledare härskar över sina folk, och deras stormän utövar sin makt över dem. Men så är det inte bland er.”
Sorry Jesus, precis så är det bland oss.
Tack, Irène!
Du lyfter fram exakt det som kan ge oss hoppet åter ”in our darkest hour”. Denne Bede Griffith visar att det finns ett sant kristet trosmedvetande i Kyrkan i opposition mot det vatikanska jasägeriet. Han formulerar det troscentrum som kan ge Kyrkan såväl enhet som mångfald.
Samuel.
Samuel
” troscentrum som kan ge Kyrkan såväl enhet som mångfald”
Just det !
Och det finns bara en väg mot ett sådant TROSCENTRUM och det är TROVÄRDIGHETENS väg dvs att leva som man lär och låta TROSGEMENSKAPENS TROSMEDVETANDE lära.
// Irène
Irène.
Dagens kaos i Kairo överskuggar alla andra händelser och man borde dra slutsatsen att patriarkatets tid är förbi, men dess död är redan långt utdragen. Revolutionen håller på att kidnappas, saboteras framför våra ögon.
Men jag måste ändå få säga att ljusstyrkan, lyskraften i den Katolska Visionen av hur Kyrkan borde vara konstituerad har just ökat påtagligt tack vare din bloggpost om Dom Bede Griffiths och hans artikel The M-Word.
Begreppet Magisterium har givits en innebörd som de flesta kristna skulle kunna bekänna sig till eftersom det är så djupt förankrat i den bibliska bilden av hur läroämbetet bör fungera.
Sedan Andra Vatikankonciliet finns en konfirmerad och mycket versatil nyckel, som kan dyrka upp låsen till en genomgripande reformation och universell ekumenik. Därmed finns trovärdigheten åter inom räckhåll, den som urkyrkan ägde och så vann sinnen och hjärtan för Kristi sak.
Syster, min tacksamhet känner inga gränser för att du visat mig en levande väg för Kyrkan att gå. Patriarkatets tid är på upphällningen.
Samuel.
Samuel
”Dagens kaos i Kairo överskuggar alla andra händelser ”
Carl Bildt kommenterar situationen
” Nu hoppas jag att den verkliga övergången till ett demokratiskt, pluralistiskt och stabilt Egypten kan inledas.”
Demokrati är mänsklighetens hittills bästa fredsbevarande politiska lösning och mest effektiva sätt att hindra människans MAKTBEGÄR och MAKTMISSBRUK.
Och om man läser Bede Griffiths beskrivning noggrannt av hur Magisteriet BORDE vara utformat så går det faktiskt hand i hand med beskrivningen av hur en MODERN demokrati är utformad.
Jfr Sveriges grundlag
§1 ”All offentlig makt i Sverige utgår från folket.
Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.
Den offentliga makten utövas under lagarna.”
Ja man kanske till och med kan säga att Jesu ord
”Ni vet att de som anses vara folkens ledare härskar över sina folk, och deras stormän utövar sin makt över dem. Men så är det inte bland er.”
är en indirekt beskrivning av DIKTATUR som något ”okristet” och med anbefallning om övergång till DEMOKRATI – som det i så fall är hög tid att förverkliga i hela världen INKLUSIVE kyrkan själv.
Överallt där en och samma person kräver att själv få stifta lagar och själv bestämma vem som sedan ska kontrollera att dessa lagar följs och själv bestämma vem som ska bestämma vad och var – där uppstår missnöje, oppostion och antingen reformation /evolution eller revolution.
// Irène
Irène.
Skriftställning är en fascinerande verksamhet av utforskande av möjligheter språket ger i dialog med all sorts artikulerbar verklighet. Materialet kan vara allt från privat livserfarenhet till allmängiltig världshistoria; allt från kvantfysik till humanioras mest esoteriska ämnen. Och så kan det vara gudomlig uppenbarelse. En outtömlig källa av sanning som rör alla människor.
Vem hade kunnat ana att du skulle göra detta fynd i din skriftställning:
”Ja man kanske till och med kan säga att Jesu ord
”Ni vet att de som anses vara folkens ledare härskar över sina folk, och deras stormän utövar sin makt över dem. Men så är det inte bland er.”
är en indirekt beskrivning av DIKTATUR som något ”okristet” och med anbefallning om övergång till DEMOKRATI – som det i så fall är hög tid att förverkliga i hela världen INKLUSIVE kyrkan själv.”
Man läser det och inser genast att du har fullkomligt rätt. Och att din formulering korresponderar med ett stort antal skriftställen, exv det mycket demokratiska Andens utgjutande över alla närvarande på Kyrkans födelsedag, då all världens språk kunde höras i Jerusalem. En historisk händelse som kommer oss alla till godo genom att den fortplantas till alla troende i dopet och så utgör grunden för Kyrkans liv, för gudsfolkets trosmedvetande centrerat runt Kristushändelsens innebörd för hela mänskligheten: gudomlig försoning och därav en universell försoning mellan människor.
”Himmelriket är nära” sa Jesus. Med gudsnärvaron i våra hjärtan har riket anlänt för att förverkligas mellan oss. Bara med gudsrikets hjälp kan vi älska Gud – allt vad Gud står för – och så vår nästa som oss själva.
Samuel.
Vänta nu…
Andens utgjutelse – Pingst- all världens språk/tungomål.
Kan inte det betyda att medvetandet om Kristi verklighet kom all världens människor till del vid Pingstundret?
I min fantasi vaknar indianen från sin dröm o har fått vetskap, nordborn hör en röst o myten om Balder uppstår o i Japan ser meditatören en oändlighetens Herre . Jag menar att all världens folk fick del av andens utgjutelse och kunde tolka det i sin religions språkdräkt o bilder o sanningar. Det kom till alla människor som var öppnade i sinnet. Vakna inför Herrens ankomst.
Kanske det är själva dopet o att vattendopet är en rit. En yttre verksamhet.
Jerusalem är den välsignade plats där detta världunder hände, därför är Jerusalem en VERKLIGHETENS födelseplats. På så vis finns i var religion o tro en gemensam kärna av Kristi sanna (demokratiska) väsen. Att Herren sedan gav lärjungarna uppgiften att sprida det glada kristna budskapet var ett ERBJUDANDE o aldrig ett TVÅNG. Ett erbjudande kanske för all folk att få ett alternativ o en fördjupning. Att se ljuset.
Kristendomens arrogans liksom judarnas o islamska fundamentalisternas arrogans har jag aldrig sett som tro. Att åberopa en förmermakt o vatikanskt statsstyres allsmäktighet är kanske i grunden ett fullständigt utnyttjande av undret under Pingsten. Faktiskt en anti-kristlig o anti-pingstlig o anti-andlig handling/verklighet. En religiös imperalism.
Ja, så tänker jag bara… undrar liksom … kanske är det tokigt … kanske är det alldeles perfekt (för min egen tro) // Agneta
Agneta,
Du skriver ”Kan inte det betyda att medvetandet om Kristi verklighet kom all världens människor till del vid Pingstundret?”
Djupt tänkvärd tanke! Och Jerusalem som födelseplats för Kristus i Jesus och därmed i alla religioner, men inte i det du kallar deras arroganta sidor.
Den nyligen avlidne Panikkar har tänkt och skrivit mycket om ”den universelle Kristus”.
Krister
Tack Krister!
Och jag som för ett ögonblick innan jag läste ditt svar trodde att jag defintivt har en pippi på loftet.
Men tänk om… så underbart!
Agneta
Samuel
”demokratiska Andens utgjutande ” manifesteras fn särskilt över Tyskland !
IGEN !
// Irène
Agneta.
”Att åberopa en förmermakt o vatikanskt statsstyres allsmäktighet är kanske i grunden ett fullständigt utnyttjande av undret under Pingsten. Faktiskt en anti-kristlig o anti-pingstlig o anti-andlig handling/verklighet. En religiös imperalism.”
Likt Krister finner jag din betraktelse mycket träffsäker, i synnerhet citatet ovan. Religiös imperialism måste vika för ett universalistiskt erkännande av att Gud och människor har kommunicerat sedan urminnes tider. Det är ju i Guds närvaro vi alla lever, rör oss och är till som Paulus säger och hänvisar till en av atenarnas skalder.
Ännu mer så sedan Andens utgjutande över mänskligheten gjort klart att Gud vill tala med alla folk utifrån var och ens begreppsvärld. Detta är en av den kristna kulturantropologins grundsatser. Ingen känd kultur är ateistisk i sin grundhållning, och alla religioner tycks ha en mottaglighet för evangelium och möjliggör därför ett harmoniskt giftermål mellan dessa kontrahenter.
Romarrikets alla folk ropade efter det glada budskapet och evangeliet fick en exempellös framgång, men sedan kom maktgirigheten in i bilden och den våldsamma imperialismen var ett faktum. Detta måste reverseras för att Kyrkan ska återfå sin trovärdighet.
Jag trodde att förre påven gjorde upp med det förflutna en gång för alla, men icke så. Nu är Kyrkans potentater mer reaktionära än de varit i modern tid. Här måste rivas för att få luft och ljus, så att Anden åter kan få spelrum i våra sinnen och hjärtan. De patriarkala diktatens tid är förbi. Teologupproret i Tyskland är en bra början.
Samuel.
Tack Samuel!
Främst i min bokhylla står en bönbok sammanställd av Karen Armstrong innehållande all världens böner. titeln är ”Every Eye Beholds You” och denna titel kommer från Echnatons bön den förste (farao) som i världen införde tron på en Gud. Historiker menar att Abraham levde i Egypten under denna tid. Kanske var det i slutändan på hans tid och Abraham levde ännu i Egypten när prästerna gjorde revolt och Tutanchamon styrde o dog snabbt och kanske Sarai vistades i nästa faraos harem. Kanske var Abraham på god speaking terms med Echnaton o tog intryck eller att Gud fortsätte att tala via Abraham.
Den som lever i oändligheten lär en dag få vetskap men om detta visar sig vara sant belyser det enhetens gudomliga röst. Den röst som talar genom löv och sand o i var människans härta.
Och som ett ps: det är stort o fascinerande att Echnaton som var gift med Nefertiti världens vackraste återgivna kvinna … att han i konsten ville som guds son förevigas som han var. Inte grandios inte övermänniska utan som skraltig o ful. Inte heller det hade hänt förut. Kan man begripa det förstår man hur stort det är och hur viktigt det är att inte låta sitt religiösa tänkande korrumperas av … teologiskt maktmissbruk.
Agneta
Samuel
”Teologupproret i Tyskland är en bra början.”
Jag fick gnugga mig i ögonen när jag upptäckte ”upproret” av en ”slump”.
Här i Stiftet har ju biskop Anders uttryckt att benämningen ”katolsk” inte är lämplig benämning för vår VISION.
Vision hör ihop med ”att se ”. Varför skulle inte katoliker få lov att SE hur saker och ting skulle kunna förändras ?
Det är ju helt ABSURT. Inte undra på att det är prästbrist och att katoliker lämnar kyrkan.
Jag har aldrig blivit så besviken som katolik som av att mötas av att ”min” biskop inte tål att engagerade katoliker i hans stift har DRÖMMAR och VISIONER för vår gemensamma kyrka som är ”katolska”.
Jag vill tro att meningen med att vara troende – att vara Jesus troende- är att vara ENGAGERAD för Jesu sak och evangelium oavsett vilket kristet samfund / kyrka man tillhör.
Därför kändes det som att få en skopa vatten över sig när ens biskop börjar tala om att vår vision inte får kalla sig ”katolsk”.
Att man blir IFRÅGASATT som katolik.
Det ska bli spännande att se hur biskop Anders förhåller sig till ”teologupproret ”i Tyskland.
Back to basic – det är vad det handlar om i de tyska teologernas Memorandum.
Vad är det om inte ”Katolsk Visions” Manifest ?
Det som händer inom katolska kyrkan DET HÄNDER. Hur hierarkin förhåller sig till det som händer har ju varierat under historiens gång.
Hur kommer biskop Anders och hans nordiska kollegor förhålla sig till sina tyska TROSFRÄNDER ?
Jag är idel ÖRA !
// Irène
Agneta
”Kan man begripa det förstår man hur stort det är och hur viktigt det är att inte låta sitt religiösa tänkande korrumperas av … teologiskt maktmissbruk. ”
”Teologiskt maktmissbruk ”.
Tänk så mycket god energi och kraft det går åt till att bekämpa just detta.
Energi och kraft som skulle kunnat ägnas åt att utveckla religiöst tänkande dvs det mystika tänkandet som finns inom varje religion.
Det är ju hur spännande som helst. Och mest spännande är att följa kristna teologer som vågar ge sig in i också andra religioners mytiska och mystika OBEGRÄNSADE tankevärld som tex Bede Griffiths som skriver i sin bok ”Return to the centre”
”It is myth that opens the mind to these higher states of consciousness, while the scientist remains shut up in his little world of ”facts”.
Agneta om du inte läst den boken. Gör det . Du kommer att älska den. I promise!
Efter min Indienresa håller jag nu också på att läsa Raimondo Panikkars bok ”The unknown Christ of hinduism” där han försöker integrera olika aspekter mellan hinduism och kristendom.
Jag har alltid varit svag för gränsöverskridande författare som inte låter sina tankar fångas i dogmatiskt tänkande. Alltså sådana författare som påvedömet satte på Index en gång i tiden. Ett övergrepp utan dess like på människan och den tankeförmåga Gud utrustat henne med.
Ju snaarare B16 accepterar att vi lever i en global värld där tankar ständigt blandas fortare än någonsin desto bättre. Inte förrän påven släpper taget om sitt tvångsmässiga kontrollbehov kan kyrkan börja utvecklas på ett gynnsamt sätt.
Det känns som att 2011 kommer att bli ett spännande år.
Särskilt som B16 ska åka och hälsa på i sitt hemland i höst.
// Irène
Irene,
Jag har läst Griffith. Boken heter ”Äktenskapet mellan Öst o Väst” utgiven på Åsaks förlag. Björn Sahlin var förlagschef till bokförlaget som även gav ut den teologiska kulturtidskriften Gnosis. Björn gav den till mig för nu några år sedan o det var han som översatte den och var också den person som eskorterade Bede i Sverige. Han hade landat i indiska kläder som katolsk munk och jag vet att Björn berättade att det väckte känslor. De reste runt o om jag inte missminner mig var det Sigtunastiftelsen som inbjudit … men jag kan ha fel.
Någon som varmt rekommenderar denna bok är även broder Bernard Durell som lämnat Lund för Strassbourg. Durell är ju känd för sin kunskap i religionsdialog och det är kanske lite fundersamt att det katolska Sverige inte varit mer stödjande Durell … obs tänker jag.
Det kanske beror på vissa diktatoriska o maktlystna konservativa stofiler … obs tänker jag.
Dock, en ny tid rankas o man får väl även tänka sig att dessa nu konservativa stofiler varav många kanske döljer sig anonymt här på bloggen… då träder fram och byter kappa lämpligt i läge för en global absolut nödvändig religionsdialog förverklad alltmer i praktiken. Den dagen då Religionsfred MÅSTE råda är det nödvändigt för världen att ta itu med religionsdiktatorer liksom den värdsliga världen får ta itu med politiska diktatorer. Och dess lakejer. Annars ingen bestående demokrati.
Kanske en form av FR/ Förenade Religioner jämte FN/ Förenade Nationer. Så starkt verksam är religioner i världen att det kan behövas ett övergripande organ.
Bede finns också utgiven på Proprius förlag 2002 med boken ” En pionjär i nutida religionsdialog” och om jag inte missminner mig har Samuel Rubensson rredigerat och Sten Rodhe översatt.
Det var ju Bede som sa: ”varje religion har något att tillföra den universiella kyrkan”.
Agneta
Agneta
”Boken heter ”Äktenskapet mellan Öst o Väst” ”
Det är ju Bedes klassiker men finns inte att köpa längre på svenska, men det var inte den jag menade utan ”Return to the centre ”. Men båda böckerna handlar ungefär om samma sak.
Ett citat (ur den senare) om paradiset och kunskapens träd som jag tycker är så vackert beskrivet
”This is the drama of paradise. Man was placed in the garden of this world and given to eat of all the trees, of the senses, the feelings, the appetites, the desires – all were open to him. But the tree of knowledge of good and evil – the conscience by which we know what is right and wrong- was not left within his power. For that he is dependent on a higher power, and the moment he eats of it and seeks to make himself the master of his destiny, he loses his autonomy and becomes the slave of the powers of nature – the other gods, who takes the place of the one God. The self must either be dependent of God, the universal Law, and aquire true freedom, or else it loses its freedom in subjection to nature, to the unconscious.”
”Kanske en form av FR/ Förenade Religioner jämte FN/ Förenade Nationer. Så starkt verksam är religioner i världen att det kan behövas ett övergripande organ.”
B16 bjöd sin fd kollega Hans Küng på thé vid ett tillfälle när han blivit påve. Det borde han ha upprepat många gånger under årens lopp. Då hade B16 kunnat få lära sig om Küngs projekt Weltethos – global syn på relationen mellan religion och fred som säger :
”Ingen fred mellan nationer utan fred mellan religioner
Ingen fred mellan religioner utan dialog mellan religioner.”
// Irène
Hej Irene
jag gick in för att titta på vem som översatt ”Äktenskapet mellan öst och väst” av Bede Griffith och så fann jag dig som varit på Bedes Ashram. Jag kom aldrig dit, men var i alla fall på hans minneshögtid i England. Jag skriver just nu en bok om mitt liv, där Rabindranath Tagore, som fick Nobels litteraturpris 1013, har en stor plats. Även Bede Griffith har en plats i den.
Boken Heter ”Han som visste att Gud finns”
Hjärtliga hälsningar
Gunnel Emia Eriksdotter
Hej Gunnel
Så märkligt att du aktualiserar Bede Griffith just i dessa dagar då Norge gråter och sörjer och världen deltar och sörjer med över den ofattbara hatgärning en människa begått mot sina medmänniskor.
Det har varit dagar till eftertanke och jag själv har bla tänkt just på Bede Griffith och betydelsen av hans universalisering av kristendomen och betydelse för gränsöverskridande interreligös dialog och förståelse som förmedlas på hans ashram.
Alla anspråk på att inneha den absoluta sanningen leder obevekligen förr eller senare till våld.
Hjärtliga hälsningar också till dig och lycka till med din bok !
// Irène
Vatikanen har ju inga arméer som man tänker sig dem.men synes ju ändå vara duktig på
förtryck i olika former.