Läroämbetet och sensus fidei

Vatican Insider och NCR

Vid en teologisk konferens i Washington om Andra Vatikankonciliet har kardinal Kasper uttalat sig om Franciskus vilja att omforma katolsk hierarki dvs Läroämbetet i enlighet med sensus fidei dvs läroämbetet ska inte enbart LÄRA utan även LYSSNA.

http://vaticaninsider.lastampa.it/en/world-news/detail/articolo/41377/

http://ncronline.org/news/global/cardinal-kasper-francis-wants-hierarchy-listens-sensus-fidei

// Irène

PS

Franciskus vill enligt Kasper ha ett lyssnande Läroämbete som alltså beslutar men inte förrän Läroämbetet har lyssnat in  sensus fidei dvs lyssnat in vad Anden har att säga.

Uppfattar jag rätt ….är Vatikanen på väg lite  åt det demokratiska hållet……..?

Går det inte att tolka valresultatet på Irland som ett utslag av sensus fidei ?

Och i så fall tar sig ju Vatikanens statssekreterare Pietro Parolin tolkningsföreträde framför Anden genom sin kommentar att ”valresultatet är ett nederlag för mänskligheten ”.


Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 svar på Läroämbetet och sensus fidei

  1. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene

    Anden blåser dit den vill.
    De som bekämpar Andens vilja är definitivt ….förlorare. Antingen i detta livet eller i det nästkommande livet som hör Anden till.

    Agneta

  2. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    vår tro är i grund och botten ett mysterium. Det innebär ett stort tolkningsutrymme och ett minimalt behov av lärosatser. Kyrkans historia är på sätt och vis ett enda långt försök att använda Gud för diverse ändamål och intressen.

    Gert

  3. Agneta Sofiadotter skriver:

    ” i sin minutiösa analys av Skriften, en analys genomlyst av förnuftiga, lingvistiska, filologiska och historiematerialistiska principer, kommer Spinoza att visa att det inte finns i dessa skrifter något som strider mot rationalitetens egna principer men att däremot merparten av den teologiska tolkningstraditionen bygger på en förvrängning, en förvanskning och ett dogmatiskt misstolkande av den heliga texten. Orsakerna till detta missförhållande är flera: vissa har med Skriftens egen karaktär att göra, eftersom de, som Spinoza kommer att visa, använder sig av ett språkbruk som tilltalar fantasin och inbillningsförmågan vilket därmed också ökar risken för oklarhet och missförstånd; andra har att göra med de religiösa auktoriteternas egen tendens att använda tron som en vektor för maktutövning.”

    Spinoza var djupt troende o vände sig till dåtidens reformvänliga kristna teologer.

    Den 27. Juli 1656 blev Spinoza bannlyst från den judiska gemenskapen med orden ” vi bönfaller denne store G-d att förgöra denna man och påskynda dagen för hans fall och hans tillintetgörelse. Må Härskarornas G-d nedtrycka honom under allt kött, utrota, förgöra, utplåna honom. Vi varnar envar att ha samröre med honom, muntligen eller skriftligen eller göra honom några tjänster, eller att befinna sig under samma tak som han, eller läsa något dokument som han gjort eller skrivit”.
    Ur förordet till teologisk-politisk traktat av Fredrika Spindler.

    No comments angående svenska katolikers attityd mot Katolsk Vision.

    Agneta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *