Uppstånden från de döda

Vänner,

om några dagar är det påsk. Enligt evangelierna uppstår Jesus från de döda. Hur, är den eviga frågan. Hur, är också den eviga frågan om vår egen utlovade uppståndelse till evigt liv med Gud.

Katholischen Presseagentur Österreich har intervjuat teologen Gisbert Greshake som tolkar formuleringen ”kroppens uppståndelse” så här:

”Det handlar inte om något mirakulöst sker med benknotor, muskler och senor, alltså med de fysiska kvarlevorna av den mänskliga kroppen. Formuleringen kroppens uppståndelse uttrycker i stället förhoppningen att inte efter döden stå framför Gud som en helt och hållet andlig varelse, utan med hela det konkreta livet, hela den egna världen och historien … Kroppens uppståndelse innebär alltså inte kvarlevornas uppståndelse utan att varje människa med hela sitt liv fulländas … ” (min översättning)

http://www.kathpress.at/site/nachrichten/database/68762.html

Som vanligt underlättas förståelsen av gamla texter om de sätts i sitt historiska sammanhang. De kristna trosbekännelserna formulerades i den grekisk-romerska världen där den vanliga trosuppfattningen var att  människor efter döden levde vidare som skuggor i dödsriket. Mot detta invände de tidiga kristna att det är hela människan som uppstår och lever vidare, inte i som skuggor i underjorden utan i fulländning hos Gud.

Hela människan kan översättas till kropp och själ och det är kroppen som är problemet. För antikens kristna och för kristna in i vår egen tid har uppståndelsen bokstavligen betytt att de döda skall stiga upp ur sina gravar. Med antikens naturvetenskap är det en begriplig tolkning. I dag måste vi förstå kroppen som något annat än det som återstår efter döden. De atomer som bildar den döda kroppen stannar ju inte kvar. Mina atomer blir någon annans atomer, både under livet och efter döden.

Vad Gisbert Greshage hävdar är alltså att det är varje människa som uppstår till evigt liv, inte varje människas beståndsdelar. Mot det kan man naturligtvis invända att utan beståndsdelar finns ingen människa, men det är en annan fråga än påskens mysterium.

Gisbert Greshake är pensionerad professor i dogmatik. Han har varit verksam vid universiteten i Wien och Freiburg samt vid det påvliga universitetet Gregoriana i Rom.

Gert Gelotte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *