Gert Gelotte i Kyrkans Tidning om tolerans, kristen splittring, ekumenik och interkommunion

Läs artikel ”Vi kan vara eniga utan enhetlighet” av Gert Gelotte i  årets julnummer av Kyrkans Tidning

Gert Gelotte skriver

”Tolerans.  Den kristna splittringen handlar om våra olika behov av Gud. För den konservative är Gud konservativ. För den liberale är Gud liberal”

”Det motsatta av ett sant påstående är ett falskt påstående, men det motsatta av en djup sanning kan vara en annan djup sanning.”
Det sa den danske atomfysikern Niels Bohr. Om han tänkte på ekumenik vet jag inte. Jag gör det.”

”Nyligen blev Kurt Koch chef för det påvliga rådet för främjandet av kristen enhet. Han skyndade sig att upprepa alla kristna ledares favorittes:
Kristen enhet kan inte åstadkommas av människor, den är en gåva från den Helige ande. Därtill förklarar han att kvinnliga präster och äktenskap för homosexuella är ett aktuellare hinder för enhet än det teologiska arvet från reformationen.”

”Med hänvisning till homosexuellas äktenskap har Stockholms katolska stift närmast fryst ner förbindelserna med Svenska kyrkan. I stället odlar stiftsledningen allt bättre relationer med konservativa evangelikala rörelser som Pingströrelsen och Livets ord. Synen på homosexuella har blivit huvudsak. Det är häpnadsväckande.”

”Länge försvarades slaveriet som en del av Guds skapelse. Nu är det könsroller som med i grunden samma argument anses gudomligt oföränderliga.”

”Det står oss alla fritt att ta emot enheten som den Helige andes gåva. För detta behöver vi ingens tillstånd. Att vi aldrig kommer att tycka exakt lika gör ingenting.
Vill vi, kan vi i all enkelhet välja att vara eniga utan att för den skull avkräva varandra enhetlighet.
Jag accepterar dig om du acceptera mig. Och accepterar du inte mig så accepterar jag dig i alla fall.”

http://www.kyrkanstidning.com/ledare_och_debatt/debatt/vi_kan_vara_eniga_utan_enhetlighet_0_15807.news.aspx

// Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

26 svar på Gert Gelotte i Kyrkans Tidning om tolerans, kristen splittring, ekumenik och interkommunion

  1. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    Tänkvärd artikel i juletid.

    Ja man kan lätt få för sig så här i juletid att Jesus kom till jorden för att inpränta i oss människor att visserligen hade han ett glatt budskap att komma med, men det fick absolut inte på några villkors vis någonsin förmedlas vidare av kvinnor.

    Den kristna TRONS absolut viktigaste budskap torde utifrån Kurt Kochs uttalanden vara hur kristna ställer sig till kvinnliga präster och homosexuella.

    Alla diskussioner om kristen enhet måste därför ta sin utgångspunkt i dessa de mest centrala frågorna i kristen TRO.

    Alla kristna icke-katoliker som tycker att homosexuella ska tvingas leva i fortsatt livslångt celibat och kvinnor fortsätta att diskrimineras från prästämbetet är hjärtligt välkomna att ta kontakt med påven.

    Katolska grupperingar som tycker annorlunda än påven i dessa TRONS mest fundamentala delar kan inte räkna med att bli betraktade som ”riktiga” katoliker.

    ”Riktigheten” bedöms utifrån hur en katolik tar sin KATOLSKA tro på allvar och vad är inte mer KATOLSKT allvarligt för en katolik än att tycka lika som påven.

    Stockholms katolska stift lever på lokal nivå fint upp till vad påven och hans språkrör Kurt Koch tycker att strategin centralt i Vatikanen ska gå ut på.

    Familjeföretaget Livets Ords driftige koncernchef Ulf Ekman har därför blivit viktig samarbetspartner till biskop Anders Arborelius inför en kanske framtida ”fusion” här i landet ?

    Stockholms katolska Stift kan på så vis ”berikas” av en modern ”kyrkofader” med anor i USA evangelikala, näringslivsrika och penningrika mylla, i vilken vetekornet visat sig gro och växa utomodentligt fort och bra.

    // Irène

  2. Sine qua non skriver:

    Katolsk tro hittar man bl.a. i den katolska katekesen.

    Där står ingenting om vad sign. ovan skriver (kvinnliga präster, homosexuella äktenskap).

    Det är väl bara att konstatera att dessa sidor tillhör en sekt.

    SQN

  3. Mia skriver:

    SQN!

    >”Katolsk tro hittar man bl.a. i den katolska katekesen.
    >Där står ingenting om vad sign. ovan skriver (kvinnliga präster, homosexuella äktenskap).
    >Det är väl bara att konstatera att dessa sidor tillhör en sekt.”

    Det har jag också konstaterat sedan en tid tillbaka. Och det värsta är att många av dem inte verkar inse detta faktum.

  4. Irene Nordgren skriver:

    Påven har hållit jultal till kurian och tackat bla Vatikanens fd statssekreterare, den kriminelle kardinal Angelo Sodano för dennes ”känslor av tillgivenhet.”

    “I extend a cordial greeting to each one of you, beginning with Cardinal Angelo Sodano, whom I thank for his sentiments of devotion and communion and for the warm good wishes that he expressed to me on behalf of all of you.”

    http://www.catholicherald.co.uk/news/2010/12/20/full-text-of-benedict-xvis-address-to-the-roman-curia/

    // Irène

    PS Angelo Sodano var den kardinal som – efter alla pedofilskandaler – visade “sina känslor av tillgivenhet” mot B16 genom att under årets påskmässa i Vatikanen – ut över hela den katolska världen – förkunna “the Church would not be intimidated by petty gossip” about sexual abuse of children by priests.”

    Kan Mia vägleda var i katekesen det står att präster och pedofili ingår i katolsk tro ?

  5. Anneli Magnusson skriver:

    Alla,
    Jag tror att vi bör läsa Gert Gelottes artikel en gång till och mer noggrant, sedan tänka över innehållet och först därefter skriva något.

    Viktigt är att acceptera att andra människor kan uppfatta Gud och tron annorlunda än vad man själv gör.

    Centralt är också att Gud inte är någons egendom, eller är det någon här som kan göra anspråk på fullständig kunskap om Guds planer och vilja?

    Man måste också reflektera över vad som är kärnan i tron? Gert Gelotte pekar på det absurda i att skillnader i synen på kvinnliga präster och homoäktenskap fått Katolska kyrkan i Sverige att frysa kontakterna med Svenska kyrkan till permafrost.
    Är dessa frågor verkligen det väsentligaste Katolska kyrkan kan ägna sig åt undrar jag, har man inget mer angeläget att förmedla om Gud och vad tron går ut på???
    /Anneli

  6. Mia skriver:

    Irène!

    Om du först gör den swahiliska halvan av din kommentar tillgänglig för mig, så att jag vet vad du förväntar att jag skall kommentera…

  7. Anneli Magnusson skriver:

    Mia,
    Kan du inte koncentrera dig på Gert Gelottes artikel i stället?
    Jag tycker att den innehåller så mycket av det alla människor behöver idag. Ödmjukhet inför Gud och medmänniskan, insikt om att ingen kan äga Gud, öppenhet inför andras tolkningar av tron osv. Det är synd om det ska tjafsas bort här.
    /Anneli

  8. ”Tolerans. Den kristna splittringen handlar om våra olika behov av Gud. För den konservative är Gud konservativ. För den liberale är Gud liberal”

    Jag är den jag Är
    har blivit
    Jag är den ni gör mig till.

    och som jag brukar säga:
    Gud är inte katolik.
    Inte lutheran.
    Inte Livets ordare.
    Inte maranatan.

    Och såg ni nyss den franska dokumentären om Jon renskötaren?
    Han döpte sitt barn i en kåta.

    För honom var naturen helig och Gud är den Gud är … Skaparen av Allt.

    Jag tror om jag får ge en infallsvinkel på ekumeniken och Gerts utomordentliga artikel genom att förmedla att jag tror att vi har denna absurda nutida svårighet att stå samman i tro o exempelvis interkommunion just därför att vi är avskilda från naturen. Påven vinkar från skottsäkra burar och interkommunion diskuteras teologiskt i slutna rum via datorer. Vi är inkapslade i teknik, internet, slutna rum och ipod, ipad, mobil etc etc.

    Jesus själv sökte öknens storslaghenhet och stillhet. Han stängde inte in sig i vare sig ett rum eller en klostercell. Han vandrade ut i faderns natur.

    Vi saknar ödmjukhet.

    Låt mig citera en finsksamisk psalm som jag älskat hela livet:
    Det är meningen att man ska stå på olika berg och sjunga den gentemot varandra.

    ” Åh Allsmäktige fader
    i vars hand sig jorden rör…
    Hela jorden är ett nystan som Du
    nystar
    och till Son och fader gör…

    Volovo…lovolovolo…volovolovolvo.”

    Agneta

  9. Mia skriver:

    Det finns en del att kommentera i artikeln.

    Vem kan kritisera att biskop Anders lagt relationerna till SVK på is?
    Både han och hans företrädare har gång på gång räckt ut en hand och tagit ett steg för att närma sig SVK.
    Men vad har SVK då svarat med? Jo man har snabbt tagit fyra steg bortåt så att avståndet ständigt ökat. Skulle biskop Anders försöka hålla jämna steg så skulle han få springa så att sutanen fladdrade, och han skulle ändå inte ha minsta chans att hinna ifatt. Nej då är det säkert riktigast att låta SVK på egen hand gå vilse där långt borta i feministernas och RFSLs träskmarker.

    Att biskop Anders fått ett gott samarbete till stånd med Livets Ord och med Pingströrelsen kan man väl inte säga så mycket om. I varje fall ingenting negativt. Och en sak är helt säker. De aktar sig för att irra ut i det ovan nämnda träsket.

    I övrigt tänker jag nu låta julefriden råda, och hur provocerande ni än skriver är jag inte tillbaka förrän tidigast den 27:e.

  10. Kände att något var fel på texten.
    Så här ska det låta och jag önskar att jag kunde jojka det för er.

    ”Å allsmäktige Fader
    I vars hand sig jorden rör
    Hela jorden är ett nystan
    som du vrider o bektraktar
    och till son och ande för”

    God jul kära vänner!

    Agneta

  11. Anneli Magnusson skriver:

    Agneta,
    Du är en poet! Visst håller Gud jorden och oss på den i sin hand och det vore inte så dumt om vi tänkte lite mer på det.

    Mia,
    Du har uppenbarligen mer koll på biskop Anders kontakter med Svenska kyrkan än vad jag har? På vilket sätt har han sträckt ut handen mot SVK?
    En reflektion till är att om Svenska kyrkan tagit fyra steg tillbaka varje gång biskop Anders inbjudit till dialog, så kanske han bör fundera på om han kan formulera sig på ett annat sätt.

    Vi skriver provocerande? Eller så är det du som blir provocerad…
    /Anneli

  12. Krister Janzon skriver:

    Agneta,
    En fin dikt av dig, så lämplig en juldag som denna!

    Anneli,
    Mia må svara för sig, men jag läser att hennes kommentar menar att SVK tagit fyra steg bortåt, dvs ökat avståndet. Men inte fyra steg bakåt som du läser det. Ganska olika betydelser.

    Krister

  13. John Stenung skriver:

    Jag minns en sång från min ungdom som vi sjöng i Kyrkans Ungdom.

    ”Gud är större än mitt hjärta”…

    Har svårt att se honom som konservativ hans kärlek är så utmanande.

    Liberal kanske om det betyder att han ger oss händer att hjälpa med-och det har vi ju fått

    och hjärna att tänka med och ett hjärta att känna med.

    Kan Gud vara liberal-det är väl ändå för instängt.

    Gud kanske är så mycket mer,mer än vi kan ana!

    Jag skulle inte våga tänka i dom där politiserade termerna eftersom jag uppplever

    kärleken som gränslös i sin mångfaldiga uttrycksmöjlighet.

    God Jul!

  14. Irène Nordgren skriver:

    Bilden från Kyrkans Tidning med Ulf Ekman och biskop Anders är från ett tillfälle i jan 2008 då dessa 2 kyrkoledare valt att tillsammans sitta och förfasa sig över det ”sekulariserade Sverige” utan att dock först förklara vad de menar med begreppet ”sekulariserad.”

    http://www.youtube.com/watch?v=_6HTi78C0F0

    -”Blir Sverige sekulariserat eller kommer vi att återevangelisera Sverige ”? frågar Ulf Ekman

    ”-Nu drabbas katolska kärnländer som Irland och Spanien hårt” säger biskop Anders och framhåller Sverige som ”sekulariseringens profet. ”

    -”Det är inte så kul att vara sekulaliserad.” ”Till slut blir man trött på att vara sekulariserad” säger biskop Anders och Ulf Ekman och Livets Ords församlingen skrattar inkännande.

    Vad menar kyrkoledarna med ”sekulariserad ” ? Och vad är det Ulf Ekman syftar på då han säger att det är så ”UNDERBART” med biskop Anders som ”genuint kristen broder.”

    Jag skulle gissa att det ”underbara” som Ulf Ekman och biskop Anders främst delar sinsemellan är åsikten att de båda är FÖR att abort i lag ska vara kriminaliserat och MOT att homosexuella ska ha samma rättigheter och skyldigheter som heterosexuella ?

    Att länder i sin lagstiftning vill värna om kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa och homosexuellas likaberättigande låter – om jag tolkar biskop Anders rätt – som något negativt och sekulariserat.

    Att ”de katolska kärnländerna Irland och Spanien ” lagstiftningsmässigt vill sluta kriminalisera abort och diskriminera homosexuella definierar biskop Anders som att länderna ”drabbas hårt” – dvs av sekularisering.

    Begreppet sekularisering har en mängd olika definitioner. En definition är att stat och kyrka ska vara åtskilda maktsfärer enligt det demokratiska koncept som förverkligats i Sverige och västvärldens moderna demokratier.

    Att kyrkans makt därigenom försvagats är dock inte synonymt med att människor i det postmoderna sekulariserade samhället har tappat intresset för teologi och religion.

    Tvärtom. Jag delar Gianni Vattimos tankar som jag förärar en egen blogg.

    // Irène

  15. Anneli Magnusson skriver:

    John,
    ” Gud är större än mitt hjärta” nog är det så och i det ligger vårt hopp!

    Jag undrar också vad som skulle hända om vi lät det Jesus ansåg vara det största budet vara i vårt innersta? Om vi ständigt bad om att kunna följa det bättre?
    Det är naturligtvis det dubbla kärleksbudet jag menar:
    ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd”
    ”Du skall älska din nästa som dig själv”
    /Anneli

  16. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    ”Det är inte så kul att vara sekulariserad”, jag tvivlar på att vare sig biskop Anders eller Ulf Ekman har så stor erfarenhet av det. Eller för den delen har mött så många sekulariserade människor, vad det nu är som som mycket riktigt frågar.
    Det låter i stället som den ständigt närvarande rädslan för den som är annorlunda än man själv.
    För en del är det invandrare som är den skrämmande främlingen, för andra alltså den sekulariserade svensken.
    /Anneli

  17. Anneli Magnusson skriver:

    .. .som du.. ska det förstås vara i första styckets sista rad.

  18. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    sekulariseringen mäts vanligen i ett minskande antal kyrkobesök. Men vad är det som säger att färre kyrkobesök är ett symptom på minskande intresse för och behov av andlighet?

    Att kyrkobesöken minskar tror jag beror på tre omständigheter.
    1. Plikten/tvånget att gå i kyrkan är borta eftersom biskopar och präster inte längre kan använda sig av statens maktmedel.
    2. Kyrkans roll som social mötesplats är starkt begränsad till ett mycket litet antal människor.
    3. Kyrkobesök tillfredställer inte längre det stora flertalets andliga behov.

    Med kyrkobesök menar jag de traditionella huvudgudstjänsterna. Massor av människor går i kyrkan för att lyssna på musik med eller utan religiösa tillägg. Om detta brukar fromma katoliker tala med förakt. Men varför det?
    Människor går dit där de får något för mödan. Om Mozart släcker människors andliga törst bättre än söndagens liturgi och predikan så är det ju varken Mozarts eller människornas fel.

    Gert Gelotte

  19. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Ja, Gud verkar klara sig bra i det sekulariserade samhället, även om flera av de människor jag mött snarare talar om en högre kraft. Jag tänker att ordet Gud kanske fått en negativ klang i mångas öron.

    Det som biskop Anders och Ulf Ekman, med all rätt tror jag, oroar sig för är alltså inte i första hand att Gud ska tappa mark utan, som du är inne på, antalet gudstjänstbesökare ska minska ännu mer. Jag förmodar att det också handlar om att de då tappar kontrollen över människorna.

    Biskop Anders och Ulf Ekmans resonemang påminner om hur politiska ledare som gjort ett dåligt val agerar. Man förklarar att det inte är något fel på partiets budskap, men att man inte lyckats förklara hur bra det är och inte fått tillräcklig uppmärksamhet i media etc.
    Partiledarna är dock på ett sätt mer klarsynta, de skyller aldrig sina misslyckanden på väljarna.
    /Anneli

  20. Jesus skriver:

    Som man känner sig själv känner man andra, Anneli.

  21. John Stenung skriver:

    Oh,Jesus!

    Du vet väl att en av dina lärjungar-en biskop-skrev-”frihet är det bästa ting som sökas kan

    all världen kring.”

  22. Anneli Magnusson skriver:

    Jag hoppas att bloggens moderator griper in, jag tycker inte att det är okej att använda Jesus som signatur.
    /Anneli

  23. John Stenung skriver:

    Det tycker inte jag heller-att det är juste att använda namnet Jesus på detta sätt men gör

    dom det så får dom stå för det!

  24. Jesus skriver:

    Jesus är ett vanligt förnamn i stora delar av världen. Anar jag rasism och etnocentrism?

  25. Anneli Magnusson skriver:

    John,
    Du har rätt, dessutom är nog valet av signatur främst ett sätt att försöka komma bort från ämnet. Ett intryck som förstärks av vederbörandes kommentarer.

    Men det för också någonting gott med sig, ansträngningarna att avleda diskussionen visar hur angeläget ämnet är.

    Frågan är vad i artikeln som kan vara mest provocerande? Kanske är det att Gert Gelotte visar på en möjlighet till enhet som en gåva? Att det helt enkelt är ett val som ges utan att vi behöver vara överens om alla detaljer? Varför skulle det ens vara önskvärt? Vår tro tar sig olika uttryck.
    Kanske är också accepterandet även av den som inte accepterar en störande för den som vill ha ”den andre” som ett skrämmande hot?
    /Anneli

  26. Mia skriver:

    Anneli:

    Jag hoppas att bloggens moderator griper in, jag tycker inte att det är okej att använda Jesus som signatur.

    John:

    Det tycker inte jag heller-att det är juste att använda namnet Jesus på detta sätt men gör dom det så får dom stå för det!

    Fantastiskt. Vi är ense om någonting!

    Och mest ense är jag med Anneli….. 😉

    Det hjälper kanske lite att be om enheten som gåva?

    Och signaturen ”Jesus”, du skall veta att jag inte hör till dem som viker sig för att någon kallar mig rasist. Sådant skrämmer mig inte, och jag har fått betydligt värre tillmälen än så utan att jag för den skull backat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *