Nu har Philip Geister SJ hämtat förstärkning av ”10 katolska forskare”
Tillsamamans skriver de en artikel i DAGEN där de ondgör sig över att
”Svenska kyrkan försöker ta monopol på historien”
”Uppsala stift firar i år en viktig historisk händelse, nämligen upprättandet av ärkestiftet för 850 år sedan. Men frågan är: vad är det egentligen man firar?
850-årsjubileet står under devisen ”Från Stefan till Antje”. Formuleringen syftar dels på cisterciensmunken Stefan av Alvastra, som 1164 blev den första katolska ärkebiskopen i Uppsala, dels på Svenska kyrkans nytillträdda ärkebiskop Antje Jackelén. Men devisen sänder en konstig signal genom att den ger sken av en sömlös historisk kontinuitet från Stefan till Antje. Någon sådan kontinuitet finns inte. Jackelén är ju inte Uppsalas nya katolska ärkebiskop.”
http://www.dagen.se/opinion/debatt/svenska-kyrkan-forsoker-ta-monopol-pa-historien/
http://signum.se/850-ar-i-lutherskt-perspektiv/
Hur det hela började går att läsa på nedanstående blogginlägg från 27 oktober 2013.
Philip Geister upptäcker i Uppsala Domkyrka”en detalj som nog bara få besökare observerar. På två pelare i ett sidokapell finns två stentavlor med Svenska kyrkans samtliga ärkebiskopar och domprostar. Tavlorna ger inte något uppenbart intryck av att reformationen har ägt rum. Bara ett något större utrymme mellan namnet på den siste förreformatoriske ärkebiskopen respektive domprosten och den förste ämbetsinnehavaren efter reformationen ger en antydan om att något faktiskt har inträffat. Har stenhuggaren kanske bara av misstag hoppat över en rad?”
Philip Geister SJ vs Anna Karin Hammar
Jag ställer mig frågan vilket syfte de ”11 katolska forskarna ” har med sin artikel ? Vad vill man uppnå ?
// Irène
PS Ja varför inte i sann ekumenisk anda fräscha upp lite fler tusenåriga konflikter inom kyrkohistorien ? Inte bara i relation till svenska kyrkan – varför inte också till de ortodoxa kyrkorna ?
Hur gammal är romersk-katolska kyrkan och vad heter romersk-katolska kyrkans förste påve ?
Iréne,
Det finns de som anser att det bästa sättet att bemöta grupper som Svenskarnas parti är med tystnad. Detta för att inte ge en liten grupp med extrema åsikter en massa uppmärksamhet. En åsikt jag inte delar.
Däremot tycker jag att tystnad är rätt väg att gå i det här fallet. Ge inte den här lilla gruppen med extrema åsikter i en småsak uppmärksamhet. De vill säkerligen som du är inne på mucka gräl med Svenska kyrkan, läs gärna min blogg i ämnet http://annelimagnusson.wordpress.com/2014/07/05/gnallande-gubbar-i-kristenhetens-historia/
Men lite svalt ointresse kan lugna de svallande känslorna. Frågan är också vad Stockholms katolska stift gjort om rollerna varit omvända? Firat allt vad man orkat är min gissning 😉
Anneli
Irène,
de katolska forskarnas kritik mot svenska kyrkans historieskrivning är inte alldeles obefogad.
Visst finns en kontinuitet mellan medeltidens kyrka i Sverige och dagens Svenska kyrka. Kyrkorna revs inte (med några undantag), socknarna upplöstes inte, ej heller stiften. Tron i sin kärna förblev också den samma.
Men det som ändrades var också betydelsefullt. Trons förståelse och uttryckssätt förändrades och makten försköts. Från att ha varit en tämligen självständig kykoprovins, med påven långt borta, blev kyrkan en del av den omedelbara kungliga/statliga maktutövningen.
Så det är både ock, vilket man också kan säga om katolska kyrkan i Sverige. Någon kontinuitet annat än rent formell mellan dagens katolska kyrka och den medeltida kyrkan existerar inte.
Kyrkorna är nya, församlingarna nyorganiserade, stiften (stiftet) nytt. Tron i sin kärna är densamma, men dess förståelse och uttryckssätt har ändrats och makten är förskjuten. Från att ha varit en tämligen självständig kyrkoprovins, med påven lång borta, är katolska kyrkan i Sverige i dag en del av en centraliserad påvlig maktapparat.
Jag menar att en rimlig ståndpunkt i denna rätt barnsliga tvist om vem som varit i Sverige längst är att både Svenska kyrkan och katolska kyrkan i Sverige kan göra anspråk på att ha rötter som tränger ner till den medeltida kyrkan. Ingen förfogar över ett oskiftat arv.
Gert
Tack för detta inlägg. Det gläder mig att inte alla katoliker har samma syn på oss protestanter som jag tycker uttrycks i debattartikeln i Dagen samt en bloggpost från en katolsk mamma som ville ta tillbaka Brigitta från svenska protestanter. Jag trodde andra vatikankonciliet innebar att RKK lämnat de värsta sektstämplingarna mot andra kristna samfund bakom sig men tydligen finns en hel del kvar innan vi räknas som ”riktiga” kristna i katolska sammanhang.
Gud välsigne er!
Alma-Lena,
Jag tror att man kan urskilja åtminstone ett par grundläggande drivkrafter till den lite märkliga kritik mot Svenska kyrkan som en del (absolut inte alla) svenska katoliker ägnar sig åt.
Dels ren avundsjuka mot att Svenska kyrkan är större och därför har en del fördelar. Men jag tror att värre ur värdekonservativ katolsk synvinkel är att Svenska kyrkan låter kvinnor vara fullt delaktiga i ledningen. Man har svårt nog att förklara varför kvinnor t.ex. inte kan vara präster, även utan konkreta exempel på att det fungerar utmärkt, ja faktiskt berikar kyrkan.
Därav detta återkommande hackande på Svenska kyrkan. Det vi andra kan göra är att ta avstånd från det, så att de trista tråkningarna från katolskt håll inte blir allt som hörs.
Anneli
Helt rätt Anneli, men idel tystnad från biskopen.
Uppriktigt ledsen över att tycka att lutherska kyrkan är en organisation eller intresseförening för fridfulla samtal. Och som sådan är den inte dålig utan mycket bra o mycket svensk. Hade det funnits mer utlandsfödda lutheraner så hade den förvandlats till en mer dynamisk o innerlig organisation o troligen i sinom tid blivit en kyrka. Sverige har mått mycket bra av sina invandrare. Innan vi hade dem så var Sverige ett fruktansvärt tråkigt land med tre varianter av restauranger i städerna pizza, kinakrog o korvkiosk. O folk blängde ilsket o misstroget på en i byarna. Villaträdgårdarna var lika renrakade som Österrike är av tandborste städat.
Är lutherska kyrkan större? Jovisst om man räknar de som har sin begravningskönummer … Men jag tror inte att det är mer än högst 10.000 gudstjänstbesökare per söndag i hela Sverige o det gör den faktiskt inte större.
Jag känner själv en irritation över hur lutherska kyrkan har blandat ut sin tro med vatten istället för vin. Så jag kan faktiskt förstå den negativa approachen från katolskt håll. Häromdagen såg jag deras fd ärkebiskop kom hand i hand nygift med en yngre kvinna o för de allra flesta svenskar är det politiskt korrekt. Men jag blev besviken…. Varför?
Jo, ena minuten ett halvår tidigare sitter han o gråter i tv över sin döda hustru o då blir jag rörd o i nästa ögonblick så detta…
”Jamen det är väl okey” säger den politiskt korrekte svensken. Nej, menar jag. Inte om man varit ärkebiskop. Faktiskt inte.
Jagge
Tack …dina små hurtiga meningar påvisar däremot hur löjliga katoliker kan vara.
Agneta
Jagge Nilsson,
Biskop Anders har som stiftets ledare (om än hårdare hållen av påven än sina förreformatoriska föregångare som Gert påpekar) en hel del representativa uppdrag gentemot Svenska kyrkan. Därför är det smart av honom att hålla en låg profil och låta andra sköta gnällandet.
Eller har du ett bättre förklaring till biskopens tystnad som du har helt rätt i är värd att uppmärksamma?
Anneli
Agneta, jag förstår dig fortfarande inte. Jag misstänker att vi är åtminstone en eller två generationer ifrån varandra.
Anneli, jag tänker så här: Biskopen är helt enkelt rädd och pressad pga den övervägande högerkatolska flygeln i stiftet. Skulle han säga något som stryker lutheranerna medhårs så blir han luggad av de ”sina”.
Jagge
Att du inte förstår mig beror säkert på demens då du lär vara bortåt 100.
Agneta
Jagge,
Kanske är det som du skriver, men det logiska då vore att biskop Anders stämde in i klagolåten för att hålla högerflygeln nöjd.
Hur som helst, det jag vill lyfta fram är att det inte är klockringning mot nazister eller hur man definierar ärkestiftet och dess historia, alltså sakfrågorna som är det viktiga. Utan jag tror att man tar varje chans att ifrågasätta Svenska kyrkans trovärdighet, i synnerhet på områden där Katolska kyrkan är ifrågasatt och svag.
Raljerandet över valsystemet i Svenska kyrkan ska ställas mot den pinsamma bristen på inflytande för lekfolket i Katolska kyrkan.
Förlöjligandet av klockringningen mot nynazisterna är märklig med tanke på SSPX som var på väg in i kyrkans värme och också har sympatisörer som är kvar i kyrkan.
Att försöka framställa det som att ärkestiftet inte är ”äkta”, är gissar jag ett försök att förringa betydelsen av ett samfund som leds av en kvinna. Kvinnors inflytande i Katolska kyrkan är som bekant inget att hurra för.
Iréne antar att det är det stundande Lutherjubileet som är orsaken till det myckna viftandet med stridsyxan från katolskt håll. Frågan är om det finns liknande strömningar i t.ex. Tyskland? Detta med tanke bl.a.på att det finns flera tyskar i Signums redaktion.
Anneli
Du har förmodligen helt rätt i den analysen Anneli.
Agneta: varför är du så avogt inställd mot mig? Om jag gjort något mot dig så är det ytterst omedvetet, men ber ändock tusenfalt om ursäkt.
Jagge
Du svarade Irene ironiskt i ett annat ämne…därav min första kommentar till dig efter du svarat Anneli kortfattat. Men jag godtar din ursäkt.
Agneta
Agneta, ironisk är jag aldrig. Är för gammal för det. På min tid betydde det förmodligen dessutom något annat än nu. Förstår inte riktigt syftningen. Men kanske får jag en vacker dag bjuda dig på konditori? Finns i mälardalen.