Kan kyrkan ändra sig ?

Michael Hultsten skriver

Här följer en översättning av en artikel i The Guardian 27 november 2010 av Tina Beattie mot bakgrund av intervjuboken ”Light of the World” med påven Benedictus XVI

Tina Beattie är en brittisk katolsk teolog, författare och förläggare. Hon är professor i katolska studier vid Roehampton University och hennes akademiska forskning och publikationer innefattar arbete inom teologi, genus och kritisk teori.

Kan kyrkan ändra sig?

Påvens synpunkter på preventivmedel fördunklar gränsen mellan social och moralisk lära

Under en konversation nyligen uttryckte en katolsk kvinna förhoppningar om att den katolska kyrkan en dag skulle ha kvinnliga präster. ”Ja, och då kommer de säga att vi har alltid haft dem”, inflikade en annan kvinna spydigt. Hon syftade på det faktum att även om det har skett många förändringar i kyrkans läror under århundradena, är det sällsynt att hitta någon bekräftelse på detta i officiella dokument.

De nyligen publicerade intervjuerna med påven Benedictus har lett till spekulationer om en förändring i kyrkans lära om preventivmedel. Även om intervjuerna speglar hans personliga åsikter och inte innehåller någon officiell bekräftelse, så erkänner påven försiktigt att användningen av kondom kan vara motiverat för att skydda en sexuell partner från hiv, nu föreslås vissa lättnader i tolkningen av reglerna. Detta väcker frågan om när, om kyrkan någonsin kan ändra  sin lära och vad som i så fall  händer med dess anspråk på sanning?

Det kan vara bra att skilja mellan läror, som kontinuerligt utvecklats som svar på förändrade historiska och kulturella situationer och beständigheten i kyrkans kärnvärden. Den katolska traditionen har alltid lärt att både förnuft och uppenbarelse har en roll att spela i urskiljandet av sanningen. Uppenbarelsen hänvisar till Skriften och doktriner om t.ex. Treenigheten och inkarnationen är frågor om tro. Förnuftet har en viktig roll att spela för att vi ska förstå världen och vår plats i den, och detta ger utrymme för mångfald och flexibilitet i tillämpningen av allmänna principer när de anpassas på specifika förhållandena och vid anpassning till nya vetenskapliga rön.

Den moderna Påvedömet har suddat ut skillnaden mellan den uppenbarade tron och läror som är öppna för saklig debatt, särskilt i områden som rör sexualitet och kön. Medan katolska sociallära upprätthåller denna skillnad genom att svara på förändrade ekonomiska och politiska sammanhang i det moderna livet, har den katolska moralläran blivit alltmer absolutistisk och auktoritär.

Men i själ och hjärta, innebär katolicism att det inte kan finnas någon grundläggande motsättning mellan tro och förnuft, och inte heller mellan de värderingar och den praxis som är bäst för oss som individer,  för samhället som helhet och för en naturlig värld. Mänskligt liv hör i ett bredare sammanhang hemma i Guds skapelse, och vi måste inse det ömsesidiga beroendet mellan oss själva, andra och naturen, om vi ska kunna leva väl. Detta innebär att människans sexualitet aldrig kan ses som bara en privatsak, för den är djupt invävd i våra personliga och kollektiva relationer. Även när vi söker sanningen bland mångfalden av liv och de snedvridande effekterna av synd på våra omdömen och önskningar, så lär kyrkan att vissa principer  inte är förhandlingsbara då  dessa avser inneboende värdighet skapat till  Guds avbild. Det är därför som påven Benedictus betonar att fokus inte bör ligga på kondomer utan på ”humanisering” av sexualiteten.

Några av oss anser att denna strävan efter humanisering snarare berikar än förminskar med en förändring i kyrkans läror på frågor som homosexualitet och preventivmedel, men detta måste tolkas mot en bredare horisont av livets mening. Om vi ska hitta en sanningsenlig konsekvens i den katolska traditionen, hittar vi den inte i dess förändrade sociala och moraliska normer, och inte i dess långt ifrån perfekt historia, men i dess mest bestående föreställningar om Gud, människan och skapelsen. Från dessa föreställningar stammar de  komplicerade och ibland förvirrande uppgifter i frågan hur vi ska leva i termer av kärlek, lust och förkroppsligande.

Michael Hultsten

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/belief/2010/nov/27/pope-condoms-catholic

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *