Ett nytt Vatikandokument har sett dagens ljus. Internationella TEOLOGIKOMMISSIONEN har publicerat
SENSUS FIDEI
IN THE LIFE OF THE CHURCH
Där ställs frågorna
”Hur förhåller sig sensus fidei till påvens och biskoparnas kyrkliga Läroämbete och till teologi ? Vilka är förutsättningarna för ett autentiskt utövande av sensus fidei? Är det skillnad på sensus fidei och de troendes majoritetsuppfattning vid en given tidpunkt ellen plats ? Om det är skillnad – på vilket sätt ?”
// Irène
PS
Catholic News Service kommentar nedan
http://www.catholicnews.com/data/stories/cns/1402578.htm
NCR kommentar nedan
”Vatican considers: How hard do bishops have to listen?”
http://ncronline.org/news/theology/vatican-considers-how-hard-do-bishops-have-listen
Inför den kommande familjesynoden ….ja hur mycket ska biskopen av Rom lyssna ?
En reflexion jag har när jag läser Internationella Teologikommissionens nyaste text är att inte en kotte tycks ha behov av att ifrågasätta vare sig Internationella Teologikommissionens eller Läroämbetets sammansättning ?
Hur kommer det sig att katolska kyrkans hierarki aldrig ifrågasätter sig själv ?
Internationella Teologikommissionen som står under överinseende av kardinal Müller består av 30 personer. Av dessa 30 teologer är 28 män och 2 kvinnor.
Och av de 30 teologerna är 26 ordensfolk. Med andra ord en nästan till 100 % manlig celibatär klerikal sammanslutning tar sig tolkningsföreträde att bestämma hur begreppet SENSUS FIDEI ska uppfattas av 1,2 miljarder katoliker runt om i världen – av vilka ca hälften är kvinnor.
Här är listan på medlemmarna i Internationella Teologikommissionen
http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/cti_documents/rc_cti_index-members_en.html
Inom katolska kyrkan kan såväl kvinnliga som manliga lekmän ha åsikter i tros- och lärofrågor – som i bästa fall IGNORERAS och i sämsta fall BESTRAFFAS – men BESLUT i tros- och lärofrågor får alltid UNDERFÖRSTÅTT enbart tas av VIGDA ÄMBETSMÄN.
”The magisterium of those ‘who have received, along with their right of succession in the episcopate……..”
Och eftersom enbart CELIBATÄRA MÄN kan komma ifråga för ÄMBETSVIGNING så styrs katolska kyrkans utformning i tros -och lärofrågor i praktiken av enbart CELIBATÄRA MÄN.
Eftersom dock även katolska kvinnor numera kan utbilda sig till yrkesteologer så har relationen mellan Läroämbetet och TEOLOGI blivit alltmer konfliktfyllt.
Hur förhåller sig relationen mellan katolska teologers VETENSKAPLIGA FRIHET och LÄROÄMBETETS DOKTRINÄRA påbud ?
På denna fråga har jag till dags dato aldrig sett något entydigt tillfredsställande svar.
Internationella TeologiKommissionen kommer tillrätta med problemet på sitt eget raffinerade sätt.
Katolska teologer ska först sättas i skola för att lära sig vad sensus fidelium innebär. Och de som undervisar i SENSUS FIDELIUMSKOLAN är underförstått naturligtvis Guds språkrör på jorden – katolska Läroämbetet.
Här ett klasskort på lärarna från Läroämbetets Sensus Fidelium skola i vilken det råder SKOLPLIKT för katolska teologer !
Hur fiffigt som helst.
”In this sense, theology must place itself in the school of the sensus fidelium so as to discover there the profound resonances of the word of God.”
”By placing itself in the school of the sensus fidelium, theology steeps itself in the reality of the apostolic Tradition which underlies and overflows the strict bounds of the statements in which the teaching of the Church is formulated, because it comprises ‘all that she herself is, all that she believes’”
I ekumenikens tidevarv har Internationella Teologikommissionen även berört relationen mellan katolsk teologi och andra kristna teologier dvs sk ”separerade kristna.”
”Should separated Christians be understood as participating in and contributing to the sensus fidelium in some manner? The answer here is undoubtedly in the affirmative.”
Jag blir inte övertygad. Min känsla kvarstår enligt nedanstående
När det gäller Sensus Fidelium så blir min slutsats utifrån Internationella Teologikommissionens dokument att det underförstått är MAGISTERIET som till syvende och sist är den instans som av Gud fått ENSAMRÄTT på URSKILLNINGENS gåva när det gäller att tolka TEOLOGIN bakom Sensus Fidelium – som absolut inte är synonymt med de döptas majoritetsuppfattning.
Eller som det så vackert uttrycks i dokumentet.
”Because the sensus fidelium is not simply identical to the opinion of the majority of the baptised at a given time, theology needs to provide principles and criteria for its discernment, particularly by the magisterium.”
Kardinal Müllers härskarteknik gjorde sig gällande även innan han utnämndes till prefekt för Troskongregationen …… eller rättare sagt eftersom Müllers härskarteknik sammanföll med B16 åsikter och härskarteknik så var Müller den man som B16 handplockade till att leda Troskongregationen.
Troskongregationen kränker tidningsredaktion
På svenska har jag inte läst något bättre i ämnet än sr Madeleine Fredells föredrag ”Tolkningsrätt eller makt ?” från 2012 utifrån då Teologikommissionens nyutkomna dokument Theology Today: Perspectives, Principles and Criteria.
Här kan du läsa föredraget i sin helhet.
Sr Madeleine skriver
”För att en dogutveckling ska kunna ske måste vi få en reellt vidgad tolkningsrätt av tron och läran utifrån en öppen teologisk reflexion i vilken alla troende tar del. ”