”Känner du igen mig?”

Läs sr Madeleine Fredells predikan fjärde söndagen i fastan.

Sam 16:1, 4-7, 10-13
Ef 5:8-14
Joh 9:1-41

”Känner du igen mig?”

Om du känner igen Guds avbild i din medmänniska och handlar därefter då är Guds rike inte långt borta. Om du känner igen kungen, Guds representant, i den yngste av Jishais söner, då ser du till hjärtat, precis som Herren. Om du möter Messias i Jesus, Guds människoblivna Ord, då är du inte längre blind utan genomlyst av Gud själv. Synden, ondskan och döden är nedtrampade en gång för alla.

Detta är det glädjande budskapet denna fjärde söndag i fastan, som traditionellt kallas Laetare, gläd er! Evangelisten Johannes skildring av den blindfödde som Jesus botar är på sitt sätt en berättande dramatisering av den så kallade prologen, den teopoetiska inledningen till evangeliet. Berättelsen har många bottnar men avgörandet ligger i att känna igen Jesus som Messias, att han är Guds människoblivande, det levande skaparordet, Dabar Logos, som antagit kött och blivit del av tid och rum. Konflikten för hela evangeliet antyds redan i prologen ”Han kom till det som var hans och hans egna tog inte emot honom. Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud.” Om vi tar emot Guds levande skaparord, ljuset, då är vi redan födda av Gud, vi representerar Gud, som bröder och systrar till Jesus Kristus själv, som hans medarvingar.

För att bli del av detta gudomliggörande krävs bara en sak: att se och känna igen. Den enda synden som kan hindra oss från att låta Guds avbild lysa igenom oss själva är att vägra att se, vägra att ta emot Jesus som Guds människoblivande. Frälsningsperspektivet i Johannesevangeliet är fräscht och annorlunda än det vi traditionellt bär med oss i den kristna traditionen. Här fokuseras inte på Jesu försoningsoffer i hans död. Tvärtom, så ligger strålkastarljuset på inkarnationen. Samtidigt saknar det fjärde evangeliet berättelser om Jesu mänskliga tillkomst och skildringar av hans barndom. Känner vi igen Gud i Jesus? I varandra? Älskar du mig? Det blir de avgörande frågorna. Eventuella förbrytelser mot regler och förordningar i religionens namn eller en rättfärdig präktighet fäster inte Johannesevangelisten någon vikt vid. Det finns egentligen bara en synd: att inte känna igen Gud i Jesus Kristus, att inte känna igen Guds avbild i våra medmänniskor. Är vi blinda fastän vi säger oss kunna se?

Prologen liksom hela evangeliet är egentligen bara en fortsättning på och utläggning av den första skapelseberättelsen där människan, man och kvinna, blir representanter för Gud på jorden, skapade till Guds avbild och likhet. Känner vi igen vår medmänniska som vår broder och syster?

Författaren till berättelsen om hur Samuel utpekar Jishais yngste son, David, till kung talar om att kunna se med hjärtat, som Herren själv gör. Helandet av den blindfödde mannen handlar inte om att få den fysiska synen tillbaka, utan om att kunna se med hjärtat och så känna igen Gud själv. Vår egen omvändelse idag ligger i linje med Efesierbrevets uppmaning: ”Vakna du som sover, stå upp från de döda, och Kristus skall lysa över dig.” Om vi verkligen tror på att vi redan har dött och uppstått med Kristus, vad kan då hindra oss från att frimodigt bryta de bojor som håller oss kvar i orättfärdiga seder, bruk, rädslor och konventioner? Vad hindrar oss från den äkta frihet som det innebär att i ljuset leva som uppståndelsens människor? Visst, ibland är det bekvämare att vara blind för orättvisor och orättfärdiga strukturer och system. I det korta perspektivet kan vi tjäna på att foga oss efter konventionen och grupptrycket. Men att famla i mörker lär inte göra oss till uppresta människor. Varken den blindfödde mannens föräldrar eller fariséerna ville bli befriade från sin blindhet, de föredrog att se utan att se. Med seendet och i ljuset följer ett ansvar, en kallelse att svara på den andres närvaro och behov. Att se med hjärtat handlar om att möta min nästa och inte dra mig undan hans eller hennes behov. Den uppståndne Jesus Kristus frågar ”Älskar du mig?” ”Ser du mig?” ”Känner du igen mig?”

Sr Madeleine Fredell OP

http://www.dominikansystrarna.se/viewNavMenu.do?menuID=11

// Irène

PS

att kunna se med hjärtat, som Herren själv gör. ”

Jag kommer att tänka  på Antoine de Saint-Exupéry och Lille Prinsen,  översatt till ca 200 språk.

”Adjö, sa räven. Nu ska du få höra min hemlighet. Den är mycket enkel: det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.”

-”Adieu”, dit le renard. Voici mon secret. Il est très simple : on ne voit bien qu’avec le coeur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

-”Adieu”, sagte der Fuchs. »Hier mein Geheimnis. Es ist ganz einfach: man sieht nur mit dem Herzen gut. Das Wesentliche ist für die Augen unsichtbar.«

-”Sbohem,” rekla liška. ”Tady je to mé tajemství, úplne prostinké: správne vidíme jen srdcem. Co je duležité, je ocím neviditelné.”

-”Goodbye,” said the fox. ”And now here is my secret, a very simple secret: It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.”

-”Addio”, disse la volpe. ”Ecco il mio segreto. E molto semplice: non si vede bene che col cuore. L’essenziale e invisibile agli occhi”.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

26 svar på ”Känner du igen mig?”

  1. Irene Nordgren skriver:

    Jag tycker mycket om sr Madeleines predikan

    ”Känner vi igen Gud i Jesus? I varandra? Älskar du mig? Det blir de avgörande frågorna. Eventuella förbrytelser mot regler och förordningar i religionens namn eller en rättfärdig präktighet fäster inte Johannesevangelisten någon vikt vid. Det finns egentligen bara en synd: att inte känna igen Gud i Jesus Kristus, att inte känna igen Guds avbild i våra medmänniskor. Är vi blinda fastän vi säger oss kunna se?”

    En enorm FÖRLUST att inte sr Madeleine under söndagsmässor får predika i vår kyrka. Här har vi i Stockholms katolska Stift – bland så erbarmligt många erbarmliga predikanter – en äkta PREDIKARESYSTER med ORDETS gåva som bara för att hon är kvinna förvägras att predika EVANGELIET.

    Synd och skam !

    Finns det inget som heter VENIA inom katolska kyrkan ?

    Biskop Anders borde ansöka om detta hos Franciskus – om han inte är bemyndigad att själv fatta beslut!
    Biskop Anders är biskop i världens mest jämställda land. Här har biskop Anders därför också världens chans att lägga sig i framkanten för kvinnors jämställdhet också inom katolska kyrkan……..

    // Irène

  2. Gert Gelotte skriver:

    Irène,

    nej det finns ingen venia i katolska kyrkan, i varje fall inte för kvinnor.
    Jag tyckte mycket om biskop Brandenburg. Men en gång gjorde han mig väldigt besviken.
    Jag organiserade en vallfärd till Varnhem. Syster Catharina Broomé OP hade tackat ja till att predika. När jag bad om biskopens tillstånd för detta svarade han att syster Catharina inte fick predika, men att hon kunde få säga några ord efter mässan.
    Naturligtvis tacka både syster Catharina och jag nej till detta.

    Gert

  3. Irene Nordgren skriver:

    Gert

    ”nej det finns ingen venia i katolska kyrkan, i varje fall inte för kvinnor.”

    Hittills nej ………men i så fall hög tid att detta införs. Biskop Anders är ju invald som rådgivare i Påvliga rådet för lekmän och borde som biskop i Sverige passa på att göra sig känd för FRAMÅTSTRÄVANDE förslag i stället för bara bakåtsträvande aktiviteter.

    // Irène

  4. Gert Gelotte skriver:

    Irène,

    ”invald i påvliga rådet för lekmän” … Varför kan jag inte låta bli att skratta när jag läser det?

    Gert

  5. Eric skriver:

    (1) Can. 767 §1. Among the forms of preaching, the homily, which is part of the liturgy itself and is reserved to a priest or deacon, is preeminent; in the homily the mysteries of faith and the norms of Christian life are to be explained from the sacred text during the course of the liturgical year.

    82) GIRM 66. The Homily should ordinarily be given by the priest celebrant himself. He may entrust it to a concelebrating priest or occasionally, according to circumstances, to the deacon, but never to a lay person.[65]

    [Reference 65.] Cf. Codex Iuris Canonici, can. 767 ’ 1; Pontifical Commission for the Authentic Interpretation of the Code of Canon Law, response to dubium regarding can. 767 ß 1: AAS 79 (1987), p. 1249; Interdicasterial Instruction on certain questions regarding the collaboration of the non-ordained faithful in the sacred ministry of priests, Ecclesiae de mysterio, 15 August 1997 , art. 3: AAS 89 (1997), p. 864.

    (3)The laity should, as all Christians, promptly accept in Christian obedience decisions of their spiritual shepherds, since they are representatives of Christ as well as teachers and rulers in the Church. Let them follow the example of Christ, who by His obedience even unto death, opened to all men the blessed way of the liberty of the children of God. Nor should they omit to pray for those placed over them, for they keep watch as having to render an account of their souls, so that they may do this with joy and not with grief.(211) Lumen gentium 37

  6. Gert Gelotte skriver:

    Eric,

    då var det väl en väldig tur att kanoniska lagen inte gällde på Jesu tid. Men om vi leker med tanken, så hade jag alltså inte kunnat be Jesus predika. Således var, och är, syster Catharina i bästa tänkbara sällskap 🙂

    Gert

  7. Eric skriver:

    Det är en kristen dygd att lyda biskopen. Det kan knappast vara framåtsträvande att bryta mot lagen. Sade inte Vår Herre:

    Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.

    Har inte Mose gett er lagen? Och ändå gör ingen av er vad lagen säger. Varför vill ni döda mig?

    Och Paulus säger: ”Jag levde en gång, när lagen inte fanns för mig. Men när budordet kom fick synden liv,” . Om lydnad att de kristna ”skall underordna sig och lyda makthavare och myndigheter och alltid vara beredda att göra det som är gott.”

    De orättfärdiga angreppen här och baktaleriet av vår biskop – för att han försvarar lagen – är nog det som väcker mest avsky.

  8. Irene Nordgren skriver:

    Eric

    Du är hjälpsamheten själv som har ständig beredskap när det gäller frågor kring kanonisk lag och alltid är tjänstvillig att plocka fram rätt paragraf till rätt tillfälle.

    Imponerande !

    Då kanske jag också ska passa på med en följdfråga och höra vad du tycker.

    Jag tänker så här. Franciskus skulle ju kunna skriva ett Motu proprio (”av egen impuls”) till kyrkan där han ändrar Can. 767 §1 och som delegerar till den enskilde stiftsbiskopen att fatta beslut om att tex predikarsystrar får tillåtelse /venia att predika.

    Mitt förslag (i versaler) till ändring av Can. 767 §1

    ”Among the forms of preaching, the homily, which is part of the liturgy itself is NOT ANY LONGER ONLY reserved to a priest or deacon BUT CAN ALSO BE ENTRUSTET TO WOMEN’S RELIGIOUS ORDERS; in the homily IT IS IMPORTANT THAT the mysteries of faith and the norms of Christian life are to be explained NOT ONLY from the sacred text during the course of the liturgical year. AS GOD CREATED MANKIND IN HIS OWN IMAGE , MALE AND FEMALE HE CREATED THEM IT IS OF EQUAL IMPORTANCE THAT THE HOMILY RFLECTS GOD’S BOTH FEMALE AND MALE IMAGE.”

    // Irène

    PS Franciskus ”egna impuls” skulle ju kunna förstärkas av tex biskop Anders impuls.

  9. Irene Nordgren skriver:

    Eric

    Du skriver vidare

    ”Det är en kristen dygd att lyda biskopen.”

    Vet du vad – det finns dygder som även biskopar ska lyda. En biskop sägs ju ha Jesus Kristus som förebild i att vara en god HERDE som aldrig överger sin flock men som håller ihop sin flock.

    Biskop Anders har gjort TVÄRTOM. Han har motat bort oss KV får ur sin flock. Minst sagt ODYGDIGT gjort av en FÅRAHERDE.

    Till sist

    ”De orättfärdiga angreppen här och baktaleriet av vår biskop………”

    Nu får du anonyma signatur Eric ta och ge dig.

    Kyrkan uppmuntrar oss alla till FRIMODIGHET. Det har KV tagit ad notam.

    Det finns miljoner och åter miljoner katoliker som pläderar för reformer typ KV Manifest.

    Jag har inre sagt något som jag inte är beredd att säga direkt till biskop Anders.

    Det finns väl knappt några lekmannakatoliker i Stiftet som är så engagerade i katolsk lära och liv och teologi som KV.

    Om biskop Anders inte har förmåga att uppskatta oss så är det att beklaga. Om biskop Anders bara nöjer sig med TILLAGSINSTÄLLDA JA-sägare runt ikring sig så är det också att beklaga.

    Och om biskop Anders anser det OK att en grupp katoliker har mandat att STÄNDIGT OCH JÄMT be en annan grupp katoliker att gå ur katolska kyrkan och istället gå in i svenska kyrkan så är även det att beklaga liksom att biskop Anders accepterar att vi i KV blir kallade för än det ena än det andra som har med helvetet och satan att göra.

    Jag tycker du Eric ska ligga lite lågt med dina anklagelser utifrån att bevisligen något inte står rätt till i ett stift där katoliker som du känner sig tvingade att skriva i bloggosfären under signatur.

    // Irène

  10. Eric skriver:

    Så länge detta inte finns så får inga lekmän eller ordenssystrar predika. Man kan ha åsikter om lagar, men så länge de gäller får man finna sig i dem. (Var det inte just så som här argumenterades om en viss barnmorskestuderande? Skulle hon inte tvingas följa en viss ordning eller helt avstå hela sitt kall?)

  11. Irene Nordgren skriver:

    Eric

    ”Var det inte just så som här argumenterades om en viss barnmorskestuderande? Skulle hon inte tvingas följa en viss ordning eller helt avstå hela sitt kall?”

    Jag hör att argumenten tryter. Dessutom kan barnmorskan få sitt fall prövad i högre instans i EU.

    Katoliker som KYRKORÄTTSLIGT blir överkörda om de känner sig diskriminerade……..

    Vågar du tillstå till KV bloggs läsare att då är det kört……..?

    // Irène

  12. Eric skriver:

    Det finns väl ingen rättighet att få predika. Ett argument gott som något annat. År det detta som skulle bli prövat? Men det handlar ju inte om civil lagstiftning, utan om sakramentsordning. Sällan kan kyrkliga beslut och förordningar överklagas, nästan aldrig i ordensgemenskaper. Detta borde man veta innan man avlägger sina löften.

  13. Irène Nordgren skriver:

    Eric

    ”Katoliker som KYRKORÄTTSLIGT blir överkörda om de känner sig diskriminerade……..”

    Då talar jag generellt.

    Jag tycker att katoliker (typ du och biskop Anders och Roland Poirier Martinsson med flera ) som inte säger PIP om de orättfärdiga överpris inomkatolskt som utkrävs så fort samvetets överhöghet inte går hand i hand med Läroämbetets överhöghet ska ligga lite lågt i det offentliga rummet när det det gäller samvetsfrihetsdebatten…..

    // Irène

  14. Eric skriver:

    Vad vet du om det? Läroämbetet skall ständigt grillas, Men inte ignoreras. Så tycker jag.

    Men vad den och den tycker är kanske inte så intressant, helt enkelt. Utan vad som vi fått att förvalta, kyrkans tro, som borde vara vår. Heliga värden. inte fåfängliga modenycker och livsstilar som går hem i salongerna. Vi är kyrkan; så – småborgerligt och kokett.

    Själarna kräver mera.

  15. Anneli Magnusson skriver:

    Eric,
    Så bra att du tycker att vi ska hålla de lagar och regler som gäller. Då kan du hjälpa till i debatten med de kristna som inte respekterar svensk lag när det gäller legala aborter.
    Det är lite tröttsamt att förklara demokratins spelregler för dem som borde vara införstådda med dem, så jag ser fram emot din insats!
    Förhoppningsfulla hälsningar,
    Anneli

  16. Eric skriver:

    Nu förstår jag ingenting: Menar du att det skulle vara helt OK att döda därför att den civila lagen inte strafflägger detta? Att vi – som är kristna – skulle ”hjälpa till” så att kvinnor genomgår abort? Herre, förbarma dig!

    Varje land har sina lagar, och som medborgare har man att följa dem. Men det finns en definitiv gräns: de får ju inte gå emot den gudomliga lagen! Tio Guds bud! Uppenbarelsen! Jesu underviusning! Vi kan ju inte offra vår själ för att slippa ett timligt straff.

    Detta undervisas om i katekesen. Jag vet, man glömmer, så därför läser jag ofta om barnkatekeser, det är nyttigt.

  17. Anneli Magnusson skriver:

    Eric,
    Japp, de civilrättsliga lagarna gäller även för dig och det är bara att följa dem. Det fina är att i vårt demokratiska land hör yttrandefriheten till en av dessa lagar, vilket gör att du och jag så länge vi inte bryter mot någon lag (typ hets mot folkgrupp) kan diskutera fritt.
    Anneli

  18. Eric skriver:

    Så – om du blir ålagd i ditt arbete att utföra något som strider emot Guds lag, som att delta i en abort, eller besluta för att tillåta månggifte, så skulle du göra det?

  19. Anneli Magnusson skriver:

    Dessutom så är ju ingen i Sverige tvingad att medverka vid aborter. Ingen är heller tvingad att själv göra abort.

    Men ingen kan heller tvinga någon att inte medverka vid aborter eller göra abort, inom de begränsningar som finns. Du vill ta dig rätten att tvinga andra följa din vilja, fast du knappast vill drabbas av motsvarande själv.
    Detta trots att en av Bibelns regler är just att bemöta andra som man själv vill bli bemött.

    Som regelbok är Bibeln problematisk, det går att hitta stöd för det mesta där. Jag skulle tro att sr. Madeleine i sin predikan fångat det väsentliga, att kunna svara ja på eller snarare vara ett ja på Jesus fråga, känner du igen mig, tror du på mig?
    Anneli

  20. Eric skriver:

    ”Du vill ta dig rätten att tvinga andra följa din vilja, fast du knappast vill drabbas av motsvarande själv.”

    Va? Vg förklara hur detta tvång skulle utverkas eller ens hur det skulle vara vara formulerat! På viklket sätt skulle jag tvinga mig på någon, mera än någon annan? Var tydlig i ditt svar, tack!

    Har du tappat tråden helt? Visste du inte att vi som kristna katoliker inte kan medverka i aborter? Det är inget tvång, utan en fråga om att leva efter den heliga tro, man bekönt sig till. Kyrkan har som bekant inga tvångsmedel, vare sig ekonomiska eller lagliga, ingen polis och inga fängelser. Men hon kan vädja till det upplysta samvetet. Detta är en sådan fråga.

    Bibeln: Just därför har vi ett Läroämbete. Om detta finns det åtskilligt förklarat, i katekesen och i koncilietexterna. Vi gör inte, som de sk evangelikala, läser Bibeln innan- och utantill och tar orden som de passar oss, utan kult, tradition och levande bön. Vi är katoliker, vi hör till kyrkan, inte bara till oss själva!

  21. Irene Nordgren skriver:

    Eric

    Vi har alla våra favoritställen i bibeln som stöd för att vi ska få utveckla sidor hos oss själva som vi tycker om. Du gillar att lyda och slippa tänka själv och väljer därför de bibelställen som ger dig vatten på din kvarn.

    Jag gillar tvärtom att ha möjlighet att tänka själv och är inte auktoritetsbunden av mig så jag väljer mitt favvoställe Lukas 12:56 Tidens tecken

    ” Ni hycklare, jordens och himlens utseende förstår ni att tyda. Varför kan ni då inte tyda den här tiden? Varför avgör ni inte själva vad som är rätt? ”

    Du går och hoppas på katekesförhör på yttersta dagen och eftersom Gud är god och barmhärtig så kommer du nog få det för att slippa bli besviken ……..

    Vi andra slipper katekesförhör av samma orsak…..

    // Irène

    PS Känner du till ”Sankta Birgitta katolsk kulturtidskrift” på nätet ?

    Skulle passa dig som hand i handsken. Jag lovar. Särskilt Bitte Bessermo ……ursäkta jag menar Assarmo.

    http://sanktabirgitta.com/debatt/ledare-katolsk-vision-vill-exkludera-vissa-fran-katolska-kyrkans-gemenskap/

  22. Eric skriver:

    ”Du gillar att lyda och slippa tänka själv och väljer därför de bibelställen som ger dig vatten på din kvarn.”

    Den meningen går inte ihop ju!

    Har du någosin funderat över varför det finns undervisning i kyrkan? Varför vi har kyrkolärare? Varför vi har en lära överhuvudtaget? Är det bara en konspiration från de elaka gubbarna – eller kanske något nödvändigt, gott och riktigt?

  23. Eric skriver:

    Angående biskop Amders, har han väl inte uteslutit några, utan istället inbjudit. Skrev han inte ”jag vädjar till dem som står bakom ”Katolsk Vision” att ompröva sina ställningstaganden och söka sig tillbaka till det som är Kyrkans tro.” Det är ju raka motsatsen till uteslutning! Bikopen agerar exakt så som han är ålagd – att hålla ihop flocken.

    En sak håller jag med om – att rekommendera andra gå till andra samfund, är ju helt missriktat. Vår strävan är att alla ska tillhöra Kristi kyrka ju, den som Han grundade. Hur kan man då vilja att andra ska gå någon annanstans?

  24. Anneli Magnusson skriver:

    Eric,
    Nu håller du på att varva upp dig, den här typen av obalanserade utbrott är inte ok. Jag tror inte att jag är otydlig, men om det är något du inte förstår ber jag dig att lugnt och sansat förklara vad du menar.

    Vad det gäller tvång, så är det vars och ens ansvar att tänka igenom sitt yrkesval. Om man av samvetsskäl inte under några omständigheter vill medverka vid aborter, så väljer man inte att specialisera sig inom gynekologi.
    Det inte rimligt försöka tvinga andra att anpassa sig efter ens preferenser genom att exempelvis kräva särskild schemaläggning.

    Du skriver aldrig att du tolkar Bibeln eller kyrkans lära si eller så, utan så här är det och jag och alla andra ska rätta oss efter det. Hela kyrkohistorien är fylld av strider om vad som är sanningen. Läran har utvecklats och förändrats och kommer med all sannolikhet att fortsätta att göra det oavsett vad du tycker om den saken.
    Anneli

  25. Irene Nordgren skriver:

    Eric

    ”Har du någosin funderat över varför det finns undervisning i kyrkan? Varför vi har kyrkolärare? Varför vi har en lära överhuvudtaget?”

    Då skulle jag vilja fråga dig om du någonsin funderat på varför Jesus inte valde ut skriftlärda till sin apostlaskara ? Hade inte det varit lättare utifrån tonvikt på ”undervisning och lära? ” Varför inte ge ”himmelrikets nycklar” till en välutbildad skriftlärd med skriftrulle under armen istället för till en enkel fiskare ?

    Fundera på det du Eric !

    Ang biskop Anders och ”söka sig tillbaka till det som är Kyrkans tro.””

    Biskop Anders borde som biskop i en UNIVERSELL kyrka ha lite mer UTBLICKAR i vad som pågår utanför den svensk-katolska ankdammen och därför acceptera att även inom hans eget stift ska få finnas katoliker som känner sig förbundna med en världsvid inomkatolsk reformrörelse typ We are Church / Wir sind Kirche.

    Tala om ett enda skäl till varför svenska katolska reformkatoliker ska acceptera att behandlas sämre än reformkatoliker på kontinenten ?

    Du kan ju inte neka till att det finns katolska biskopar och kardinaler som inte är lika RIGIDA som biskop Anders !

    Hela kyrkans historia präglas av troende människors olika hållning till tradition och förnyelse.

    Att som förnyelseinriktad katolik ha en biskop som totalt saknat förståelse för denna aspekt har inte varit kul kan jag säga. Men med Franciskus godkännande av frispråkighet och betoning av att lekmän är MYNDIGA har kanske även biskop Anders börjat tänka om……..?

    Till sist

    ”En sak håller jag med om – att rekommendera andra gå till andra samfund, är ju helt missriktat. ”

    Skriv gärna det med VERSALER på den ”Katolska kulturstidskriften Sankta Birgitta”

    // Irène

  26. Eric skriver:

    Vad frågan gällde var ju Gert Gelottes besynnerliga uttalande att ”en väldig tur att kanoniska lagen inte gällde på Jesu tid”. Som om det för Jesus inte skulle vara adekvat att åberopa regler och lagar. Jag visade att Herren själv inte tänkte så. (Att däremot använda lagar och religiösa föreskrifter utan tro, är fariseism.) Här finns nog väldigt lite utrymme för olika tolkningar. Varför finns det en ordning i kyrkan? För dess egen skull?

    Angående yrklesval: Jo visst är det rimligt! Vill du också utesluta muslimer och judar från restaurangvärlden? Skulle inte en muslimsk lärare kunna arbeta på en kristen skola?

    På varje arbetsplats görs anpassningar, just barnmorskeområdet innehåller en mängd specialiseringar. Man kan heller inte tvinga en rullstolsbunden att gå eller en blind att se, man anpassar arbetsuppgifterna helt enkelt. Konstigt? Inte alls!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *