Kardinal Müller ger sig inte i första taget.
Läs intervjun med honom i Vatican Insider.
Tidigare var det B16 som illustrerade ”Kyrkan det är jag ”. Nu är det kardinal Müller som uppför sig som L’Église c’est moi !
Först förklarar Müller kyrkans syn på äktenskapets oupplöslighet och att problemet är skilsmässor. Det faktum att katoliker inte följer kyrkans lära är beklagligt.
Så fortsätter Müller några vändor till och utifrån att kardinal Kasper föreslagit att skilda omgifta ska få gå till kommunion efter en tids botgöring konfronterar intervjuaren Müller
– Kommer det någonsin bli möjligt för frånskilda omgifta att få gå till kommunion ?
Müller svarar ungefär Goddag yxskaft
-Skilsmässa är inte den väg kyrkan följer; Kyrkan är för äktenskapets oupplöslighet.
Så fortsätter Müller
”I have written a great deal on this, the Congregation for the doctrine of the Faith has produced a lot of documents on the topic as well, the Second Vatican Council said a great deal on marriage and Church doctrine is also very clear on the subject.”
Intervjuaren tar sats en gång till
-Så ni tror inte att skilda omgifta åter kommer att få gå till kommunion ?
Müller svarar
– Min uppfattning har ingen betydelse. Vi har kyrkans lära som också framförs i katekesen, i Tridentinska konciliet, i Vatikan konciliet och i Troskongregationens olika deklarationer.
Müller fortsätter
” The content of the pastoral care programme cannot differ from Church doctrine, the Church’s doctrine and pastoral care programme are the same thing. Jesus Christ the pastor and Jesus Christ the teacher are the same person.”
Intervjuaren försöker nu åberopa påven. Men förgäves.
– Påven har talat om ett intelligent och kreativt pastoralt program som är fyllt av kärlek : finns några nya framkomliga vägar ?
Müller svarar
– Nya vägar är möjliga men de får inte strida mot Kristi vilja. Guds barmhärtighet strider inte mot Guds rättvisa. Äktenskapet är ett sakrament som beseglar det oupplösliga bandet mellan två makar……men om äktenskapet är oupplösligt så kan vi inte upplösa det. Det finns ingen lösning därför att Kyrkans dogmer är inte bara några gamla teorier sammanställda av en grupp teologer. Det är kyrkans lära och inget mindre än Jesu ord som är mycket klara. Jag kan inte ändra kyrkans lära.
Intervjuaren är tålmodig och tapper och försöker med nya argument
– Men frågeformuläret som Synodens sekretariat skickat ut till världens olika stift avslöjade att många katoliker i olika länder inte håller sig till katolsk lära när det gäller preventivmedel och äktenskap.
Men det är inget argument som biter på Müller
– Det är beklagligt att de inte känner till kyrkans lära. Men vi kan inte begränsa uppenbarelsen och Jesu Kristi ord bara för att många katoliker inte känner till det.
Müller fortsätter
”There are many who do not attend Sunday mass because they are not conscious of the value it has in their lives. This does not make mass any less important! It would be a paradox if the Church said: since not everyone knows the truth, the truth is not necessary for the future.”
Intervjuaren gör ett sista försök
– Skulle dessa frågor kunna förorsaka en splittring bland kardinalerna ?
Müller tänker inte ge med sig en millimeter och svarar.
– Nej kyrkans lära är mycket klar.
” We need to see how we can develop pastoral care for marriage, but not just for remarried divorcees, for those who are married (first marriage, Ed.). We cannot always focus on this single question of whether they can receive communion or not. Divorce and children who are left parentless and must live with other people who are not their parents: these are problems.”
// Irène
Irène,
Müller tyck inte fatta att det inte handlar om okunnighet. Han väsnas i ett tomrum. Åhörarna har gått för länge sedan.
Gert
Jag håller inte med Irène och Gert. Müller sköter sitt jobb som prefekt för Troskongregationen. Det är hans uppgift att bevaka den formella läran. Det gör han bra. Jag får medhåll av John L Allen som numera skriver sina krönikor om Katolska kyrkan i Boston Globe:
———
”Isn’t there a contradiction between Francis’ penchant for opening doors, and Müller’s apparent determination to slam them shut? The same question used to arise under Pope John Paul II, particularly during the 1990s when he had a strong progressive organizing his own liturgies and an archconservative heading the Vatican department that set the rules for Catholic worship. Then, too, many observers saw that juxtaposition as mere incoherence.
Yet there’s another way of looking at things, inspired by an adage of Pope John XXIII who once said, ‘I have to be pope both for those with their foot on the gas and those with their foot on the brake.’
In his day, John Paul II wanted to push the envelope in his own liturgical celebrations, especially when he went on the road and tried to blend in elements of local worship in whatever society he was visiting. For precisely that reason, he wanted a hard-liner back in Rome making sure that the church didn’t throw the baby out with the liturgical bathwater. This wasn’t incoherence, in other words. In John Paul’s mind, at least, it was a creative tension.
Something similar may be going on today vis-à-vis Francis and his doctrinal chief. This pope knows that his spontaneous, shoot-from-the-hip style is occasionally going to shake things up, and that his emphasis on mercy will raise hard questions about whether traditional Catholic judgments still stand. He’s not going to rein himself in, but he may also want somebody to pull in the other direction, hoping for a sort of ‘Heraclitus effect’ — stability through the balancing of opposing forces.
If that’s indeed the logic, so far Müller seems to be playing his part awfully well.”
———
http://www.bostonglobe.com/news/world/2014/02/15/legionaries-are-pope-francis-problem-now/FRRvSKzl7ntrg14NmDUVJJ/story.html
Bengt
”Jag får medhåll av John L Allen som numera skriver sina krönikor om Katolska kyrkan i Boston Globe”
Förstår att du tycker det är värdefullt att John L Allen ger dig medhåll ! Dumt av mig att tro att det var tvärtom !
Men nu var det speciellt den här senaste intervjun som handlar specifikt om frågan om kommunion för frånskilda som mitt blogginlägg gällde.
Du vill få läsaren att tro att Allen kommenterar samma intervju – men så är inte fallet.
Allens text är skriven någon vecka dessförinnan ! Svårt att tro att Allen skulle försvara intervjun i Vatican Insider ! Och skulle han göra det så kanske det avslöjar ett skäl till att Allen lämnat National Catholic Reporter …………?
// Irène
Bengt,
jag ifrågasätter inte om Müller gör sitt jobb enligt arbetsbeskrivningen, jag ifrågasätter om det han gör är meningsfullt.
Gert
Gert,
Om det är meningsfullt med dogmatik över huvud taget?
Bengt,
dogmatik, om den skall vara meningsfull, måste befinna sig i dialog med sin samtid utanför dogmatiken. En dogmatik som är gjuten i betong och där tillämningen består i att vägra förändring förlorar sin meningsfullhet och blir till ett troshinder.
Gert
Bengt
Ena stunden säger du si nästa stund så.
Ena stunden hävdar du att det är Müllers uppgift att ”bevaka den formella läran” och att han sköter ”denna uppgift bra” men när Gert påpekar faran i JUST detta dvs att ”gjuta läran i betong” så hör jag dig säga ”Gert, det kan jag hålla med om.” Och VIPS är det ”inte viktigt vad Müller säger eller gör.”
Du gillar ”dynamisk balans”. Jag tycker mig uppleva en ”dynamisk balans” mellan biskop Anders och Franciskus.
Franciskus uppmanar biskopar och präster att inte I N F A N T E L I S E R A troende lekmän
http://www.katolskvision.se/blog/?p=10167
Medan biskop Anders tycker tvärtom genom att be VUXNA katolska lekmän i sitt stift som kungör KATOLSKA VISIONER på nätet att ”besinna sig och vända om ”. Tala om att ”infantelisera” och OMYNDIGFÖRKLARA vuxna katoliker !!!!!
http://www.katolskvision.se/blog/?p=11132
Och du applåderar genast och kungör att du tycker det är bra att ha en biskop ”som pekar med hela handen.”
Nu har du en påve som inte vill ”peka med hela handen” och en biskop som vill göra det.
Så hur ska du nu välja ? Jag tror inte biskop Anders blir glad om du säger att det är bra med en ”dynamisk balans” mellan påven och biskop Anders……..
Som svensk katolik får jag vara tacksam att ha en biskop som i alla fall inte ber påven ”besinna sig och vända om…………”
// Irène