Kvinnoprästfrågan sedd utifrån Katolsk Observatör
Läs pressklippet.
Under rubriken Nytt och Noterat i Katolsk Observatör diskuteras bla ”Om bannlysta kvinnopräster” utifrån DN kommentar av påvens dekret om exkommunikation i L’Osservatore Romano nyligen.
Åter och åter igen samma fenomen. Så fort en aktiv och seriös katolsk yrkesteolog kommer fram till andra slutsatser än de officiellt gängse ifrågasätts denne i sin yrkesutövning.
Denna gång gäller det Tom Reese SJ fd chefredaktör för tidskriften America. Den nedlåtande ton i vilken Tom Reese beskrivs säger allt om Katolsk Observatör.
”Pater Tom Reese S.J. citeras (han kallas ”pastor Tom Reese, framstående akademiker”).
Han avgick från redaktörskapet av tidskriften America, en tidskrift som ägs av jesuitorden,
efter år av påtryckningar från Troskongregationen under kardinal Ratzinger.
När denne blev påve så fann Reese det omöjligt att vara kvar. Redan Johannes Paulus II
hade ingripit mot Reese, sedan han föreslagit – bland mycket annat –
att feministernas inklusiva språkbruk skulle införas i kyrkan (Gud tilltalas ”Hon”),
kommunion tillåtas för icke-katoliker och omgifta, celibatreglerna omprövas, gay-präster
måste tillåtas med hänvisning till prästbristen och att äktenskapslagar för homosexuella inte skulle motarbetas.
Han avspisade också katekesen, bland annat tyckte han inte att änglar skulle avhandlas där, men däremot naturvetenskap.
Han emotsatte sig också totalt lärodokumentet Dominum Iesus.”
I texten hänvisas till Tom Reese kommentar i The Tablet 1990 ang Katolska Kyrkans Katekes som ytterligare en anledning som skulle rättfärdiga att denne tvingades avsäga sig sitt chefsskap för America.
Jag vill här passa på att tacka Katolsk Observatör för att återaktualisera en redan på sin tid OUTSTANDING kommentar av Tom Reese ang Katolska Kyrkans Katekes.
Jag vet ingen som skulle kunna uttrycka den absolut BERÄTTIGADE kritiken mot Katekesen på ett bättre sätt änTom Reese SJ. Mitt i prick.
En sak till. Vem på Katolsk Observatör är innovatör till den osanna formuleringen ”Troskongregationen utövar Petri apostoliska makt,” ?
************************************************************
Läser man vidare i Nytt och Noterat hamnar man på rubriken ”Manligt prästämbete – en konspiration?” som är en kommentar på Gert Gelottes artikel ”Klarspråk om kvinnor” i Kyrkans Tidning nr 8.
När Katolsk Observatör enligt egen beskrivning ”lyfter på locket” får läsaren ta del av av bla följande kommentar
”Att viga kvinnor till präster skulle alltså knappast innebära att prästämbetet berikas med något
– det avkönas istället och förlorar därmed en omistlig del av det sakramentala tecknet.”
Så blir plötsligt kvinnoprästfrågan i Katolsk Observatörs tappning synonym med ”tidens väsen” och Augustinus från 400-talet dess KLARGÖRANDE språkrör
”Om dessa frågor kanske vi bara kan säga som Augustinus, när han försöker reflektera över tidens väsen:
Om ingen frågar mig därom, vet jag vad den är. Om jag måste förklara för någon, vet jag inte vad den är.”
Och så mot slutet – den vanliga insomningstabletten – för alla ”sköra katoliker” så att de sover i godan ro :
”Låt oss alltså lugnt lita till den ordning som visat sig överleva alla andra lagar, statsbildningar, konungahus, kejsardömen, ideologier, ideal och tidsfenomen – kyrkans heliga tradition såsom den planterades av Frälsaren själv.”
Vill man hålla sig vaken gäller det alltså att inte svälja Katolsk Observatörs sömnpiller.
// Irène