Signums blogg har en lång artikel av Ulf Jonsson SJ om de senaste tre arbetsdagarna för den grupp som kommit att kallas påvens G8. Läs HÄR.
Jag saxar det stycke som handlar om en snabbt beslutad åtgärd:
”Men det mest anmärkningsvärda och i massmedierna mest uppmärksammade beslut som kardinalsrådets möte denna vecka ledde fram till är inrättandet av en särskild kommission för skydd av minderåriga. På kardinalernas förslag beslutade påven Franciskus omgående under det pågående plenarmötet att Vatikanen ska inrätta en särskild myndighet med ansvar att förhindra sexuella övergrep på minderåriga. Beslutet offentliggjordes vid en presskonferens på torsdagen av Sean Patrick O’Malley, som är kardinal i Boston. Kommissionen ska bistå offer för sexuella övergrepp, hjälpa stiften runt om i världen att utarbeta riktlinjer för att motverka övergrepp och även hjälpa till att anställda inom kyrkan får utbildning i hur man förhindrar övergrepp. Kardinal O’Malley meddelade att påven Franciskus inom kort kommer att utfärda mer detaljerade riktlinjer för den nya kommissionens arbete. Kommissionen ska bestå av cirka 12 personer och innefatta internationellt erkänd fackexpertis på området. Enligt uppgifter i Rom var det kardinal O’Malley och kardinal Marx från München, understödda av jesuitpatern och psykologiprofessorn Hans Zollner, som tillsammans hade utarbetat förslaget om att inrätta en sådan ny kommission i Vatikanen. Förslaget vann bifall från de övriga medlemmarna i kardinalsrådet, varpå påven genast vid sittande bord fattade beslut i frågan.”
Måtte detta ge synbara resultat.
Krister
Krister,
Ulf Jonsson skriver intressant. Men varför enbart se på när det diskuteras i Rom? Det vore välgörande med en offentlig debatt om samma frågor i Sverige. Jonsson skriver:
”Kardinalrådets första plenarmöte i början av oktober ledde bland annat till det modiga beslutet att starta en tvåårig synodal process om de pastorala utmaningarna för familjen i vår tid. Ett mycket angeläget tema, men knappast enkelt att behandla. En rad svåra och kontroversiella frågor kommer därmed upp på bordet.”
Varför inte ta upp de frågorna utan omsvep i Signum? Ta till exempel äktenskapets sakrament. Även i katolska kretsar har vigseln upphört att vara inledningen till ett liv tillsammans. I stället har vigseln blivit tecknet på att två personer vill fortsätta att leva tillsammans.
Hyckleriet kring detta är omfattande. Till exempel när präster uppmanar rutinerade sambor att flytta isär före vigseln.
Vem som helst kan också iaktta hur den katolska sexualmoralen har kollapsat på grund av att samhället förändrats i grunden.
Efter utbildning och etablering på arbetsmarknaden skaffar unga människor i dag barn först en bit in i 30-årsåldern. Att de skulle vänta med sexuallivet tills dess är en ”from” illusion.
Gert
Gert,
Jag instämmer helt i vad du skriver att dessa frågor borde samtalas om i Sveriges katolska kyrka, i Signum, i församlingar, i föreningar. Offentligt, öppet, artigt, undersökande.
Krister
Det är alltså så att Jesu anhängare måste inrätta en säkerhetsstyrka mot sina egna prästers sexuella lustar. En typ av prästmilis mot präster… för barnens skull.
Det är normalt att fråga sig om detta behövs inom islam eller judendomen o om inte: varför då?
Agneta
Agneta,
det kan bero på en av två omständigheter.
Antingen existerar inte sexuella övergrepp mot barn inom judendomen och Islam eller så har man ännu inte upptäckt några fall. Det senare kan bero på att dessa övergrepp är så skambelagda att det är lättast att välja att inte se. Så var det ju tidigare inom kristendomen – och familjen. Vad tror du?
Gert
Nja, Gert
Deras ”präster” lever inte i celibat. De har dessutom en uppdelning manligt o kvinnligt som inte alltid behöver vara så negativt som vi ser det och uppdelningen är inte likhetstecken med ojämlikhet mellan könen. Det kan verka konstruktivt skyddande för unga flickor att vara med kvinnor. Unga män (barn) är med män som inte lever i celibat.
Sedan bör man fråga sig i vilka sammanhang dessa brott begås. Konfirmationsläger o biktsammanhang framförallt. Sådant finns inte inom islam o judendom. Den katolska bikt/själavårdssituationen kan vara märklig med barnet sittande framför på bönepall framför prästens underkropp (prästen har möjlighet att begära denna position). Man ska inte undvika att säga att just denna position kan verka stimulerande för män som lever i celibat o som har en ung flicka eller pojke framför sig på det sättet. Det är common sense att omedelbart sluta med bönepall när det gäller samtal mellan präst o minderårig (o även vuxna). Sluta hymla eller fromla om sådant är vettigt.
Dessutom är katoliker hysteriskt intresserade av den sexuella synden/böjelser o i bikt kan ge präster utlopp för det. Som ensam kvinna råkade jag ut för en biktpräst som tjatade om detta …
Inom judendomen ex. i Stockholms synagoga är det utbildade psykologer o psykoterapeuter som tar hand om människor i psykisk eller andlig nöd. Det är bra mycket sundare.
Tankar?
Agneta
Nja Agneta,
jag delar inte din entusiasm för ortodox judendoms uppdelning i manligt och kvinnligt. Men är det så att sexuella övergrepp mot barn inte existerar inom judendomen så mycket bättre. Fast jag vidhåller min skepsis.
De flesta sexuella övergrepp mot barn begås nog inte av katolska präster utan av helt vanliga män som inte lever i celibat. Övergrepp inom familjen är ju tyvärr inte helt ovanligt. Men är även detta okänt inom judendomen så är det ju förträffligt.
Gert
Gert, det var ju sexuella övergrepp inom katolska kyrkan och denna G8grupp mot prästers övergrepp. Att det finns sexuella övergrepp inom familjen bland judar o muslimer är jag övertygad om. Säkert lika mycket.
Agneta