Torbjörn S skriver:
… anti-semitism, anti-gayism, odemokratiska val, höger-extremism, konservativa utnämningar och motstånd mot det samhällets strävan efter full befrielse med saken göra, eller??? Och vad tycker ni om det jag skrev (- PiusXII)??”
Ja, det du skriver har med saken att göra. Ända sedan upplysningen och franska revolutionen har katolska kyrkan varit en antimodern kraft – med många enskilda undantag förstås. Andra Vatikankonciliet var i mångt och mycket ett försök att göra upp med det antimoderna och auktoritära. Hur det går vet vi inte. Förändringsprocessen har bara börjat och just nu är det reaktionen som har initiativet.
Pius XII tycker jag du behandlar orättvist. Han protesterade mot förintelsen och gjorde vad han kunde för att rädda Roms judar. Vad man kan förebrå honom är att han protesterade så lågmält. Protesten var innesluten i en radiosänd predikan och kunde lätt förbises. Men Pius XII var diplomat till yrket och använde sig av sin tids diplomatiska umgängesseder. I efterhand är det lätt att säga att Pius XII viskade när han borde ha vrålat ut sin protest.
Om Pius XII var antisemit eller inte vet jag inte. Men det är viktigt att komma ihåg att antisemitism var ett mindre blodbesudlat ord före förintelsen. Antisemitism, i betydelsen att ha fördomar om judar, var ganska vanligt i det borgerliga Sverige exempelvis. Minns att det var svenska läkare som stoppade judiska läkare från att fly till Sverige. Minns att det var den svenska regeringen, tillsammans med den schweiziska, som krävde att tyska myndigheter stämplade tyska judars pass med ett stort J. Detta för att vi skulle veta vilka som inte skulle släppas in i Sverige.
Bland katoliker var antisemitism vanlig i den bermärkelsen att judarna som folk gjordes ansvariga för avrättningen av Jesus. Därtill fanns det naturligtvis olika grader av vardagsantisemitism även i katolska länder.
Kanske var Pius XII antisemit i denna förkrigsförståelse av ordet. Jag vet inte. Men han var definitivt inte antisemit i den mening vi idag, efter förintelsen, lägger in i ordet.