Olika röster om ”kvinnlig präst, diakon, kardinal”

Har gjort en  liten sammanställning och översatt en del  från dagens religionsmagasin   i österrikisk Tv där  4 olika alternativ för kvinnors medbestämmande  i kyrkan  diskuteras.

1. Prästvigning     2. Vigningsdiakonat     3.Diakonat light utan vigning  4. Kardinal

Kardianl Lehmann i Mainz

”Jag kan tänka mig kvinnor vid altaret, men som katolsk teolog är det svårt att se hur det skulle gå till då det finns dokument som säger att kvinnor inte kan vigas. ”

Christian Haidinger ledare för Österrikes benediktiner

”Jag ser mig själv som ett  barn av Andra Vatikankonciliet. Jag studerade i Rom strax därefter  och  som ung munk var jag helt säker på att jag skulle få uppleva kvinnor stå vid altaret som präster. ”  Christian Haidinger ser ett vigningsdiakonat som ett steg till prästämbetet.  Han var  under ett antal år andlig rådgivare åt kvinnorörelsen och avfärdar diakonat light och tror inte att att dessa ”powerkvinnor” skulle nöja sig med ett sådant ämbete.  Christian Haidinger har  skrivit under en petition för kvinnliga kardinaler som lagts ut på internet av kända manliga och kvinnliga teologer. ”Några timmar därefter fick jag ett mail från en schweizisk benediktinpriorinna som uttryckte tack för visat mod.  Det krävdes inget mod att göra ett klick på datorn” säger Christian Haidinger med ett stort leende……..”Kvinnliga kardinaler skulle jag se som ett hoppingivande och modigt tecken…………”

Kardinal Kasper

förordar ett slags kvinnligt diakonat light (utan vigning), ett ämbete med en egen profil sk församlingsdiakon med en välsignelseakt.

Monika Prettenthaler  religionspedagog Graz Universitet   Vad alternativ 1 prästvigning beträffar har kyrkan målat in sig ett hörn  menar Monika P.  Kyrkan anser sig inte kunna ändra på något som så att säga är  givet från Gud.

Kvinnliga diakoner har dock funnits i urkyrkan och   är en  kyrkorättslig fråga och inte en dogmatisk fråga.

”Trots ett patriarkalt samhälle  inneslöt Jesus kvinnor och  andra fattiga och små in i sitt handlande och i sitt budskap.”

Monika P tror inte heller på diakonat light. ”De uppgifter som ett sådant ämbete skulle innebära kan kvinnor redan utföra idag.”

”När det gäller kardinaler står det påven fritt att utnämna vem han vill till kardinal. Det är en kyrkorättslig fråga som lättare går att ändra än en dogmatisk fråga.”

http://tvthek.orf.at/programs/1366-Orientierung

// Irène

PS  En genomsympatisk munk – Christian Haidinger.   Honom borde Franciskus omedelbart ta kontakt med……..

Samuel

kan du inte tipsa om Christian Haidinger   i brevet till påven………?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

1 svar på Olika röster om ”kvinnlig präst, diakon, kardinal”

  1. Samuel Johansson skriver:

    Irène, vänner.

    Vigningsdiakonat och kardinalskap vore ingen dålig början…

    Fn ser brevförslaget ut så här:

    Dear brother Francis.

    Re: ”servidumbre” vs equality.

    You have opened the gates of Rome in order to listen to humanity and thereby started an intense global conversation on a glowing world wide web, an interaction filled with the joys and pains of rebirthing a universal Christian spirituality of divine and human love speaking the language of the 21st century. It’s a language where equality is a given, an integrated part.

    Last saturday in Clementine Hall you said:
    “I suffer – speaking truthfully! – when I see in the Church or in some ecclesial organizations that the role of service that we all have, and that we must have – but that the role of service of the woman slips into a role of “servidumbre”.

    The answer to the risk of female servitude is emancipation and equality. You have their fate in your hand.

    Vatican insider reports from the same speech:
    ”The Pope warned of two dangers: Reducing maternity to a social role and emancipation of women taken to the extreme”

    Do you consider equality between men and women to be ”emancipation taken to the extreme” ?

    We want to manifest Christ in our lives in the glocal community and we think that that manifestation can happen only in a society of friends; equal friends of Jesus as he said himself: ”I’ve called you friends, because I’ve made known to you everything that I’ve heard from my Father.” Now we all – men and women – have access to that deposit of faith given to us by the apostles and the same Spirit given to us by Jesus himself.

    Revelation reveals no special spiritual significance in the male gender; it is all in the person of Jesus.

    St Paul states: ”… in the Lord, neither is woman independent of man, nor is man independent of woman. For as the woman originates from the man, so also the man has his birth through the woman; and all things originate from God…” and also ”… His purpose was to create in himself one new humanity out of the two, thus making peace”.

    ”One new humanity” says the apostle; in Christ humanity is one irrespective of gender attributes.

    One of our spiritual and carnal mothers, St Birgitta of Sweden, was a truly emancipated woman born into the highest echelons of our newborn country. We consider ourselves her equally emancipated heirs and heiresses made holy by the blood of Christ and therefore given access to the throne of God, equal access, just like our foremother and her male contemporaries.

    But despite her being recognized by the Church as patron saint of Europe, the women – long ago politically emancipated in the western world – are not recognized as being equal to men in our beloved Church. Our relationships are still deeply asymmetrical to the detriment of the entire Church, already struggling with the moral corruption coming from illegitimate patriarchal power.

    This inequality is a sin as we can conclude from holy writ in the well-known words of the apostle: ”There is neither Jew nor Greek, there is neither slave nor free, there is no male and female, for you are all one in Christ Jesus.” We have abolished slavery, but not inequality. Now is the time. So we plead, help make us all a true society of Jesus friends. Equal friends. There is no other kind.

    You have St Peters keys in your hands; open the gates of history for female equality in the Church!

    You surely know Benedictine sister Joan Chittister. We consider her a modern mother of all reform oriented catholics. We’d hope to see her by your side. Invite her and other female followers of Christ to listen and engage with them. On an equal footing.

    Another Benedictine, Christian Haidinger, is a strong advocate for female rights in the Church.

    Sincerely,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *