Vänner,
brittiska The Tablet innehåller ofta intressanta insändare. Denna diskuterar ovanan att snabbt kanonisera påvar:
Canonising popes is a backward step
Pope Francis has declared as saints two of his immediate predecessors, John Paul II and John XXIII (The Church in The World, 6 July). In the meantime there are many other papal candidates crowding the special track to ”sainthood” reserved for popes. This seems to be an attempt by the Vatican to copper-fasten the concept that the holiest people in the Church are popes, the ”infallible vicars of God on earth”, which in turn consolidates the power of the papacy. It may also be seen as a way of deflecting any possible criticism of these doubtlessly ”holy” men whether in life or in death.
The resignation of Benedict XVI as pope has called into question the belief that His Holiness is a pope for life; rather, he should now be seen as another office-holder in the Church, a servant of the servants of God who may be holy or otherwise. It brings up the fundamental question of whether papal sainthood is an automatic corollary of the office ex opere operato, or a product of an exceptional holy life, ex opere operantis.
This manipulation of the papacy in the modern Catholic Church by using sainthood and holiness to consolidate the power of the papacy is a retrograde step as it gives the impression that ultimate holiness is an automatic attribute of any pope and belittles the sainthood of so many ordinary faithful.”
Brendan Butler, Malahide, County Dublin
Vänner,
historien lär oss att snabba helgonförklaringar kan vara ytterst okloka. Ingen skulle idag, hoppas jag, ens överväga att helgonförklara vare sig Pius IX eller Pius X. Båda var säkerligen personligen djupt fromma, men deras helgonförklaring upphöjde dem till föredömen. Det skräckvälde dessa båda antimodernister förde i kyrkan borde ha uteslutit en sådan fadäs.
När vår tids konservativa påvar skyndar sig att helgonförklara sina lika konservativa föregångare ligger det nära till hands att, som insändarförfattaren, mistänka kyrkopolitiska avsikter.
Tiden är bästa sållet, brukar man säga. Jag tror det vore klokt att låta hundra år passera innan en saligförklaring får äga rum. Efter hundra år är förutsättningarna bättre att bedöma vad hos en människa som förblir av bestående värde för andra. Vad tycker ni?
Gert Gelotte
Gert
”När vår tids konservativa påvar skyndar sig att helgonförklara sina lika konservativa föregångare ligger det nära till hands att, som insändarförfattaren, mistänka kyrkopolitiska avsikter.”
Inte bara ”misstänka.”
Vore intressant att höra vad du tycker om ledaren i NCR 23 juli om helgonförklaringar.
Jag läser den så här.
Klart som korvspad att Franciskus vill använda helgonförklaringarna av J 23 och JP 2 som SMARTA INSTRUMENT för sitt fortsatta pontifikat. Med andra ord inte nog med att HELGONFÖRKLARINGAR används som KYRKOPOLITISKA instrument. Detta beskrivs dessutom som ”BRILJANT” underförstått kyrkopolitik.
”Pope Francis’ approving the canonization of Popes John XXIII and John Paul II July 5 has been called a brilliant move to unify the church.”
”Francis’ decision signals an end to this unsightly squabble. NCR’s John L. Allen Jr. says, ”Francis is speaking … to rival camps within the Catholic fold who see John XXIII and John Paul II as their heroes — meaning liberals and conservatives, respectively. The message seems to be, ’You both belong here.’ ”
”Therein lies the brilliance of Francis’ actions July 5.”
Alltså bara JP2 får sin festdag i katolska kalendern så kommer hans anhängare knipa käft och kan i lugn och ro frossa i JP 2 kult. ( Fortsätta kyssa små behållare med hans blod osv – mitt tillägg)
Och slutklämmen
”Meanwhile, Francis can get back to the business at hand.”
http://ncronline.org/news/vatican/francis-pontificate-has-begun
// Irène
PS Om jag får tycka fritt så tycker jag det är SKANDAL att överhuvudtaget helgonförklara JP2 med tanke på allt som framkommit om hans möjliggörande av mörkandet av pedofilskandalerna, hans samröre med katolska kyrkans i vår samtid meste skandalpräst Degollado osv.
Att dessutom snacka helgonförklaring av en person när offer för pedolfilskandalerna fortfarande lever är YTTERLIGARE ett ÖVERGREPP på redan drabbade övergreppsoffer.
Och att helgonförklara Johannes 23 underförstått för att det ska bli rättvist mellan 2 läger inom kyrkan är kyrkopolitik så det skriker.
Dålig stil av påve Franciskus som tvingar mig ta ett steg bakåt …….
”Tiden är bästa sållet, brukar man säga.” Jag håller med.
Irène,
jag tycker mycket om vår kyrkas helgontradition, det är synnerligen beklagligt om den korrumperas. Det är som med Nobels fredspris. Används priset som politiskt instrument devalveras värdet snabbt.
Gert