I veckans nr 19 av Kyrkans Tidning finns en recension av Chris Hedges bok ”Amerikanska fascister” .
” Hedges är prisbelönt journalist och utrikeskorrespondent med examen i teologi. Hans ärende i Amerikanska fascister är att varna för den kristna högerns massiva inflytande, framför allt det han betecknar dominionism. Det är ett begrepp hämtat från Första Moseboken där Gud ger människan auktoritet att härska över hela skapelsen.”
” Den heterosexuella kärnfamiljen, med mannen som överhuvud, är en prototyp för både skapelse- och samhällsordning. Kyrkorna upprätthåller en manlighetskult där kvinnan alltid är underordnad mannen – även när hon själv är ledare.
”Det är häpnadsväckande att läsa Hedges granskning. Hur kommer det sig att rörelser av detta slag – irrationella, odemokratiska och förtryckande – kan vinna anhängare? Hans tes är att de söker fiender.
Det stora motståndet riktas mot homosexuella och legaliseringen av abort. Retoriken är enkel: antingen är ni med oss eller emot oss. Hegdes granskning är värdefull därför att den avslöjar en farlig rörelse med kristna förtecken.
Det är en modig och skrämmande bok av Hedges. Inte minst nu i presidentvalstider.”
Läs hela recensionen nedan
http://www.kyrkanstidning.se/recensioner/facklitteratur/kristen_extremhoger_drommer_om_en_amerikansk_guds-stat_0_5346.news.aspx
Jag tror som Hedges att det är den gemensamma fienden ”homosexuella och legaliseringen av aborter ” i kombination med ”manlighetskult” som utgör den egentliga orsaken till att kristna fundamentalister nu världen över – inklusive Sverige – har förenats eller snarare ingått en pakt.
En pakt MOT något snarare än en vänskaplig enhet FÖR något gemensamt.
// Irène
Iréne,
men varför växer sig fundamentalismen så stark just nu? Man skulle kunna svara att det beror på att världen är osäker. Men det har den ju alltid varit och USA:s fundamentalister torde knappast känna sig hotade, eller?
Och det finns ju en fundamentalistisk våg även i Sverige – inte minst bland unga. Det är gåtfullt.
Gert
Gert
Man kan ju bara spekulera. Jag har inget svar. Bara reflexioner.
Varje tidsepok i kristenhetens historia har haft sina trätoämnen dvs ämmen som engagerat majoriteten av kristna och därför också splittrat dessa i olika uppfattningar och grupperingar men där slutligen en uppfattning officiellt segrat. Koncilierna är minst sagt kyrkopolitiskt och teologiskt tilltrasslade evenemang.
I begynnelsen var det frågor om treenigheten, relationen mellan Fadern och sonen som satte igång stridigheter. Så gällde striden relationen mellan Jesu mänskiga och gudomliga natur. Var Jesus mer människa än Gud eller vice versa eller lika mycket, sann Gud och människa? Idag finns inte en kotte som är intresserad att till vardags diskutera dessa frågor.
Idag på 2000-talet är det frågor om sex -och moral och genusfrågor som står överst på intresselistan och splittrar kristenheten.
Debatten om Jesusmanifestet var ytterst en sex- moral och genusfråga som satte
bokstavstro och en mer kontextuell bibeltolkning på sin spets.
Jag tror att många kristna i västvärlden idag ”häller ut barnet med badvattnet” och kvar blir de bokstavstrogna inom sina respektive kyrkor och samfund som inser att om de ska höras och synas fortsättningsvis så tjänar de på att slå sig ihop över samfundsgränserna.
Vad skapar bättre gemenskap än gemensamma fiender? Ja varför inte också motarbeta kvinnors frigörelse och homosexuellas likaberättigande över religionsgränserna tillsammans med muslimer i tex FN ? Bra idé har det visat sig.
Och i takt med att fundamentalisterna alltmer blir högljudda triggar detta Humanisterna och deras bröder och systrar i den övriga världen och mellan dessa kläms Wir sind Kirche och Katolsk Vision.
Jag har en vision om att ”kontextuell teologi” skulle kunna vara lösningen för människor som ”hällt ut barnet med badvattnet”.
Nedanstående ett citat jag gillar från Institutet för kontextuell teologi
http://www.iktsverige.org/
” En kontextuell teologi har som främsta kännetecken att den tolkar bibliska texter och kyrklig tradition på ett befriande sätt. Den är medvetet partisk och tar ställning för de förtryckta, de osynliggjorda och de nedtystade och utgår från ett perspektiv underifrån. Den framhäver en mångfald av erfarenheter och blir därmed delaktig i kampen mot förstelnade traditioner och förtryckande strukturer. Denna befrielse omfattar hela skapelsen på alla plan, t ex socialt, andligt, politiskt, könsmässigt, kulturellt och ekologiskt. ”
// Irène
Som Jesus alltså.
Gert
Gert
Just det.
Genom en kontextuell bibeltolkning förblir Jesu budskap befriande och levande
generation efter generation.
// Irène