-
Länkar
-
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
- Charlotte 986300 Åkerlind om Svar från biskop Anders
- Charlotte Åkerlind om Öppet brev till biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: augusti 10, 2018
Vem förnimmer det GLADA BUDSKAPET när diakon Göran Fäldt och kyrkoherde Tobias Unnerstål talar ?
Vem förnimmer det Glada Budskapet i diakon Fäldts uppmaning på Katolsk Horisont att bojkotta James Martin (framställd som ulv i fårakläder) i sin ”Hemställan till Världsfamiljemötet i Dublin 2018” ? Inte jag i alla fall. https://www.youtube.com/watch?v=SKBHbAWSV8o&feature=share Eller vem förnimmer det … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
5 kommentarer
5 svar till ”Vem förnimmer det GLADA BUDSKAPET när diakon Göran Fäldt och kyrkoherde Tobias Unnerstål talar ?”
Iréne,
Det verkar inte som att inlägg på min blogg pingas nu. Det kan vara jag som råkat ändra någon inställning. Hur som helst kopplar jag ihop din blogg med understreckare om religion ens återkomst du tipsade om.
Anneli
https://annelimagnusson.wordpress.com/2018/08/11/religion-tro-eller-tyckande/
Irène, vänner,
nog är det märkligt att det trots Jesu omdöme om fariseer aldrig rått någon brist på fariseer i kyrkan.
Gert
Ja Gert Tillgången på fariséer har tiderna igenom alltid varit större än efterfrågan. // Irene
Gert skriver: ”nog är det märkligt att det trots Jesu omdöme om fariseer aldrig rått någon brist på fariseer i kyrkan.”
På den punkten är vi i alla fall eniga????
Hej Inge!
Om vi är eniga vet jag inte. Det beror på om vi båda definierar farisé på samma vis.
Med Farisé menar jag en person för vilken tron är ett tätt och oföränderligt regelverk som måste följas. Ett regelverk som definieras av en auktoritet som inte får ifrågasättas utan måste åtlydas.
Problemet med fariséer är inte att de är fariséer utan att deras kontrollbehov även omfattar alla som inte är fariséer eller fariséer på samma sätt.
Katolska fariséer använder sin tolkning av Kykans tradition och lära som absolut auktoritet.
Protestantiska fariséer använder sin bibeltolkning som absolut auktoritet.
Båda har, enligt min mening, lika fel.
Gert