-
Länkar
-
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
- Charlotte 986300 Åkerlind om Svar från biskop Anders
- Charlotte Åkerlind om Öppet brev till biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: oktober 19, 2017
Wir sind Kirche Tyskland uppmanar till ”Solidaritet med påve Franciskus”
”På grund av de ständiga attackerna mot påve Franciskus och den eftersynodala skriften ”Amoris laetitia” har de två prästerna pastoralteologen prof Paul Zulehner i Wien och den tjeckiske sociologen och religionsfilosfen Tomas Halik tagit ett internationellt intitiativ och startat ”Pro … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
3 kommentarer
3 svar till ”Wir sind Kirche Tyskland uppmanar till ”Solidaritet med påve Franciskus””
Irène,
jag skriver inte under. Jag har aldrig tyckt om metaforen fältlasarett för kyrkan. Lika lite som jag vill bli betraktad som barn vill jag bli betraktad som ett offer i behov av prästerlig krigssjukvård.Jag vänder mig mot rollfördelningen där jag som lekman alltid förutsätts vara objekt.
Gert
Det är viktigt att var och en avgör för sin egen del vad som känns mest angeläget. Jag resonerar i det här fallet att jag vill stödja Franciskus för att han proklamerat Parrhesia och som om Franciskus får leva ett tag till kan bli början till annan syn på vem som passar till att utnämnas till biskop vilket på sikt kan leda till mer demokratisk biskopsutnämningsprocedur som i sin tur kan leda till total strukturomvandling dvs inomkatolsk kyrkodemokrati. För detta är jag beredd att svälja ett och annat av typ det du nämner….Men först och främst vill jag markera att jag anser det vara en skandal inom katolska kyrkan att vissa kardinaler och biskopar och präster har mage att anklaga en påve som anbefaller en barmhärtig pastoralsyn för att förkunna heretisk lära.
// Irène
Mycket skickligt och klokt, säkert helt medvetet av Franciscus att släppa loss det breda spektret av åsikter i RKK om den återstående smärtpunkten i katolska kyrkans möte med moderniteten – synen på sex, familj, äktenskap. Unfinished business från konciliet. Fascinerande att läsa konciliedokumenten och se hur språkbruket om maskulinitet och femininitet redan börjar vackla.
Katolska feministteologer som Elizabeth Johnson och Margaret Farley, och Tina Beattie också har i mina ögon ungefär samma position idag som Congar, de Lubac, Rahner hade på 1950-talet då de var utfrysta. Och sen vet vi ju hur det gick.
Burke har ju nyligen återfått en post i Vatikanen – kan ses som uttryck för Fs inklusivitet och parrhesia, men också på slug klokskap: bättre att ha fiender på nära håll så man kan ha dem under uppsikt…