-
Länkar
-
Senaste inläggen
- Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Jesuiterna i Stockholm sätter upp vindskydd mot den Helige Ande
- Biskop Anders Arborelius i TV4 – Efter fem
- Göran Rosenberg ”Israel – det förlorade landet”
- Påve Franciskus 10 år på 10 min
Senaste kommentarer
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
- Charlotte 986300 Åkerlind om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: mars 19, 2014
”Peter Halldorf: Vägen till enhet är inte att vi konverterar till varandras kyrkor.”
”Den stora kristna traditionen består av Andens livgivande ström sedan apostlarnas dagar, skriver Peter Halldorf apropå den senaste tidens debatt om Ulf Ekmans konvertering.” Under rubrik ”Vägen till enhet är inte att vi konverterar till varandras kyrkor” skriver i dagens … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
4 kommentarer
4 svar till ””Peter Halldorf: Vägen till enhet är inte att vi konverterar till varandras kyrkor.””
Irène, vänner,
jag tycker mycket om hur Peter Halldorf avslutar sin artikel:
”För frikyrkorna, och för Svenska kyrkan, innebär det att synlig kristen enhet till sist också förut-sätter en form för gemenskap med Roms biskop och aposteln Petrus efterträdare. Vi talar då inte om enhet under Rom, utan enhet med Rom. En sådan gemenskap förutsätter givetvis en ömsesidig respekt.
Om vi som kommer från de yngre kyrkorna behöver en medveten överlåtelse åt de katolska och ekumeniska ideal som utmärker traditionen från kristenhetens första årtusende, behöver de äldre kyrkorna, i synnerhet den romersk-katolska, en vilja att erkänna de reformatoriska rörelsernas profetiska bidrag till kyrkan.
Vägen till enhet går inte genom att vi konverterar till varandras kyrkor – om än det kan vara enskilda människors personliga kallelse och därmed göra dem till omvända brobyggare – ännu mindre genom att den ene lägger den andre under sig. Jesu väg ser annorlunda ut: Han är mitt ibland oss som Guds tjänares tjänare. Och förmodligen kommer vägen till den synliga enhet som Jesus bad om bland sina lärjungar att få oss alla att häpna. Har inte överraskningsmomentet alltid varit utmärkande för den helige Andes gärningar?”
Jag tycker inte Halldorfs text är svår att förstå. Enhet börjar med ömsesidig respekt och ett ömsesidigt erkännande av att vi behöver varandra. Ännu enklare uttryckt så börjar enheten med full sakramental gemenskap. Uppriktigt sagt förstår jag inte varför detta ses som ett problem.
Sakramenten är ett sätt att stryka under viktiga händelser i Jesu liv. Om vi stryker under två eller sju spelar ingen roll för evangeliet.
Att vi kyrkorna emellan talar olika teologiska språk är inte märkligare än att några talar svenska, andra tyska. För att det skall vara ett problem krävs att vi först gör det till ett problem.
Gert
Irène, Gert.
Vi talar olika teologiska språk ni och jag – metaforiskt vs reellt enligt Inez – just därför känns det bra att kunna instämma helhjärtat i era positiva recensioner av Peter Halldorf vars vision jag till fullo delar.
Om Franciskus formaliserar sin abdikation från den teokratiska monarki som kallas Vicarius Christi, så att även kommande påvar nöjer sig med att vara tjänare och herdar som Petri efterträdare är det inte osannolikt att vi kommer att få se en ekumenisk utveckling där de många frikyrkorna går in i gemenskap med Petrus och erkännas av Rom som de profetiska förnyelserörelser de är i Kristi kropp.
Kanske kan de rent av erkännas som nya katolska spiritualiteter?
Samuel.
Gud är min högsta auktoritet
Inte Bibeln, inte kyrkan, inte påven, pastorn eller prästen Förr skulle kristna ha uppfattat dessa som auktoriteter.
http://rolferic.blogspot.se/2014/03/gud-ar-min-hogsta-auktoritet.html
young…
[…]Katolsk Vision » ”Peter Halldorf: Vägen till enhet är inte att vi konverterar till varandras kyrkor.”[…]…