-
Länkar
-
Senaste inläggen
- Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Jesuiterna i Stockholm sätter upp vindskydd mot den Helige Ande
- Biskop Anders Arborelius i TV4 – Efter fem
- Göran Rosenberg ”Israel – det förlorade landet”
- Påve Franciskus 10 år på 10 min
Senaste kommentarer
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
- Charlotte 986300 Åkerlind om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: februari 4, 2014
Teori och praktik i Kyrkans tro
Vänner, Synen på sex och samlevnad bland katoliker i Tyskland och Schweiz är precis så långt från kyrkans officiella lära som flera undersökningar tidigare visat. Det avslöjar svaren på Roms frågor inför den kommande synoden om familjen. Här är ett … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
1 kommentar
Ett svar till ”Teori och praktik i Kyrkans tro”
Gert.
Avståndet är stort och till synes oöverbryggbart, men jag tror vi begåvats med en påve som ser verkligheten i vitögat och ämnar göra något åt saken på ett beslutsamt sätt. Det nästan revolutionära tilltaget att bjuda in hela Kyrkan att säga sin mening i det här komplexa ämnet tyder på det. Reformrörelsen tänker gripa tillfället i flykten och samlas i Rom dagarna innan den extraordinära synoden i höst.
I deras senaste nyhetsbrev skriver de:
CCR’s Advisory Group has decided to hold a meeting in Rome October 2 and 3, two days prior to the start of the Extraordinary Synod called by Pope Francis. The intent is to gather there to show our support for Pope Francis and encourage him to continue to move forward to bring renewal to our Church.
Sedan citerar de ”Father Gaston Roberge, S.J., a CCR consultor, theologian, and film scholar from Kolkata, India, [who] reminds us that ”Alone, the pope cannot change the world. A pope for the people must have a people for the pope.”
När vi nu har en påve emeritus som abdikerat från tronen som Vicarius Christi och en ny påve som refuserat den teokratiska monarkin genom att avsäga sig det Kristliga ställföreträdarskapet och den doktrinära ofelbarheten och därtill bemöter oss alla i ögonhöjd som en broder och vän öppnas ett historiskt fönster för förändring.
Bara en påve med Franciskus höga grad av trovärdighet som sann kristen herde och en älskad folkets man – som alla kan identifiera sig med – är förmögen att visa vägen och leda Guds folk in i en ny tid där detta gudsfolk kan evolvera ideologiskt, stödja reformer i progressiv riktning och inta sin rättmätiga demokratiska plats som myndiga ”kungar och präster” i Guds tempel.
Om en progressiv kritik ska kunna göra verkan måste den ta sin utgångspunkt i föreningen av tro och förnuft, i ett samtidigt erkännande av den bibliska uppenbarelsen och den vetenskapliga upplysningen. Och om förtroende ska kunna byggas måste debatten bedrivas i den anda av respekt för motparten som Reformrörelsen har visat i sina brev till påven.
Bara genom samtidig ressourcement och aggiornamento kan Reformrörelsen nå framgång.
Samuel.