-
Länkar
-
Senaste inläggen
- Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Jesuiterna i Stockholm sätter upp vindskydd mot den Helige Ande
- Biskop Anders Arborelius i TV4 – Efter fem
- Göran Rosenberg ”Israel – det förlorade landet”
- Påve Franciskus 10 år på 10 min
Senaste kommentarer
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
- Charlotte 986300 Åkerlind om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: oktober 22, 2013
Ärkebiskop Müller – talar han mot eller för Franciskus ?
Gerhard Ludwig Müller Det gäller frågan om frånskilda och omgifta katolikers möjlighet att få gå till nattvard. Nej absolut inte ställer Müller fast i en artikel i L’Osservatore Romano under rubrik ”Nådens makt ” . ”Enligt gällande kyrkolära kan i … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
5 kommentarer
En fråga till biskop Anders Arborelius
Vänner, för snart ett år sedan skrev jag ett öppet brev till biskop Anders och publicerade det här på Katolsk Visions blogg. Jag fick aldrig något svar. Men mycket har hänt sedan dess, inte minst har vi fått en ny … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
4 kommentarer
”En dialogens apostel som ärkebiskop”
Dagens Understreckare i SvD ”En dialogens apostel som ärkebiskop” är skriven av Kjell Blückert – docent i kyrkovetenskap och medlem i redaktionen för jesuiternas kulturtidskrift Signum. ”Allahu akbar, Gud är större: formuleringen är hjärtat i den muslimska bönen och bekännelsen. … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
7 kommentarer
7 svar till ””En dialogens apostel som ärkebiskop””
Irène,
Blückerts understreckare är positivt intressant. Motsatsen, negativt intressant, är vårt stifts kompakta tystnad. Ett enkelt, lycka till, på hemsidan vore artigt. Tystnaden är bara låg.
En mening i slutet av Blückerts text är värt extra uppmärksamhet. Han skriver:
”I hennes protestantiska tradition fungerar prästämbetet inte på samma sätt sakramentalt och hierarkiskt som inom den katolska kyrkan, där ämbetet inte kan öppnas för kvinnor.”
Prästämbetet i sig och hur det utformats är resultatet av mänskliga beslut. Alltså kan det även ändras genom mänskliga beslut. Svenska kyrkans prästämbete kunde inte heller öppnas för kvinnor tills det öppnades. 50 år efteråt får man ta till sina historiska kunskaper för att förstå varför det inte alltid varit öppet.
Självklart kan katolska kyrkans prästämbete öppnas för kvinnor. Det som krävs är beslut och handling samt en liten smula mod. Det vore intressant att få ta del av vad Blückert personligen anser om prästämbetet.
Gert
Kjell Blückert skriver synnerligen stringent o bra.
Befriande fritt från undertext. Jag läser det som en hyllning för den fria tanken o det goda samtalet o som en hyllning till den nya ärkebiskopen o valet av henne. Att han för fram hennes tankar om att den massiva religionskritiken o kristendomskritiken kan vara till fördel för en kommande generation och dess framtida debatter med tyngdvikt på frågan ”vad är tro” … är bra. Det är som friskt gräs som växer upp i maj på den gamla av frost stela jorden.
Som jag läser det menar han att lutheraner, katoliker, muslimer, judar o i förlängningen alla de svenskar som tror eller är nyfikna på tron’s värld kommer att få en vidare o djupare möjlighet att diskutera detta. Ateisterna blir till samma stela jord som kyrkor fastnat i o en inte ringa mängd av deras teologer. KB framhåller att hennes gedigna vetenskaplighet kan bidraga till en mer intressant debatt i media.
Att som Lena Andersson i slutet på sin artikel omskriva ”G-d är större” till att bli ”G-d är alltid större” tyder på precis vad du o Gert påpekat : en okunskap. ”Alltid” banaliserar debatten.
Det tycks inte den nya ärkebiskopen ha någon som helst intention att göra o det är ju mer än bra.
Ja, du har rätt Irene, detta är en vattendelare. Risken är att katoliker som hänger upp sig på hennes öppenhet i debatten om jungfrufödseln kommer att petimetra sig inför allt hon säger istället för att vidga horisonterna. De kommer att kanske tom uppvisa sin egen oförmåga att tillåta fri debatt inom sin egen kyrka. På sätt o vis är den nya ärkebiskopen en kvinnlig variant av både Spinoza o Erasmus. Eller en Luther i kvinnlig tappning med större djup (jojomen)
Detta mina vänner är riktigt spännande!
Agneta
Gert
”Tystnaden är bara låg.”
Håller med. ”Låg” är ordet.
Tystnaden manifesterar den spänning som inte bara finns inom svenska kyrkan och beskrivs av Helena Myrstener – Dagens Seglora
http://dagensseglora.se/2013/10/22/lamna-bitterheten-blicka-framat/
utan likaledes finns också inom katolska kyrkan – vilket likaledes tydliggjordes i samband med ärkebiskopsvalet.
Helena Myrstener frågar
”Går det då att leva tillsammans med olika ståndpunkter? Det finns spänningar inom Svenska kyrkan som blev tydliga under debatten i samband med ärkebiskopsvalet.”
Jag har svarat henne så här
Visst skulle alla kristna kunna delta i samma måltidsgemenskap och visst skulle alla kristna kunna stå upp och tillsammans läsa gemensam trosbekännelse.
Villkoret är att INTE kräva att den Andre lägger in identisk begreppsbetydelse i varje ord som sägs som man själv gör och inte kräva att ha rätt att KONTROLLERA och STYRA den Andres tankar, fantasi och visioner om Gud , Jesus och KYRKAN.
// Irène
PS Värt att notera så innehåller inte någon kristen trosbekännelse något ställningstagande eller några formuleringar om varken kvinnliga ämbetstagare eller homosexuella……….
So what’s the problem ?
Irène,
the problem is the problem.
Gert
Gert
”the problem is the problem.”
Vad händer om vi vägrar acceptera konflikter som ett problem ?
Svar
Från konflikt till gemenskap dvs communion
http://visnews-en.blogspot.se/2013/10/lutherans-and-catholics-from-conflict.html
// Irène
Irène,
om vi accepterar varandra och varandras försök att förstå mysteriet finns inga hinder mot den enhet som betyder något. Olika meningar kan man ha ändå. Ingen av oss äger ju sanningen, ingen av oss förfogar över Gud.
Min slutsats är att jag vägrar vara en del av splittringen. Jag är katolik men deltar i andra kyrkors liv och går till kommunion där den bjuds. De som i stället föredrar att klyva teologins hårstrån får väl göra det.
Gert
Gert
”om vi accepterar varandra och varandras försök att förstå mysteriet finns inga hinder mot den enhet som betyder något.”
Exaktamento ! ”Mysteriet” är ordet ! Låt oss vara TYDLIGA med att vi har att göra med ett mysterium – Guds människoblivande.
Antje Jackelén svarar på fråga från Världen Idag ”hur hon vill hantera de skilda teologiska uppfattningar som ryms inom Svenska kyrkan.”
”Också för den inomkyrkliga gemenskapen krävs vad Krister Stendahl (en luthersk, teolog reds. anm.) brukade påpeka: att alla beskriver ’den andre’ så att han eller hon kan känna igen sig i porträttet, att man inte jämför ’det bästa’ hos sig själv med ’det sämsta’ hos den andre och att man kan tillåta sig en helig avund på det som är en rikedom i en annan tradition.
Jag ser det som en av Svenska kyrkans styrkor att vi härbärgerar olika traditioner. Vi har goda förutsättningar att göra det även i framtiden. Teologiska skiljaktigheter har varit en del av kyrkans liv sedan begynnelsen. Debatt är bra, så länge dess syfte inte är att polarisera för att splittra. ”
Låter som en utmärkt programförklaring även för Stockholms katolska stift ?
http://www.varldenidag.se/nyhet/2013/10/21/Kyrkan-harbargerar-olika-traditioner/
// Irène
PS Kyrklig gemenskap / communio kräver slut på evigt kyrkligt TJAT och oinspirerande KÄBBEL om vem som innehar besittningsrätten till den ”rena läran” …….
http://dagensseglora.se/2013/10/17/den-rena-laran-ar-en-historia-om-blodspillan/