-
Länkar
-
Senaste inläggen
- Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Jesuiterna i Stockholm sätter upp vindskydd mot den Helige Ande
- Biskop Anders Arborelius i TV4 – Efter fem
- Göran Rosenberg ”Israel – det förlorade landet”
- Påve Franciskus 10 år på 10 min
Senaste kommentarer
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
- Charlotte 986300 Åkerlind om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: augusti 24, 2013
”Talar ni kyrkiska ?”
Under rubrik ”Talar ni kyrkiska ?” skriver Hans Waldenfels SJ en artikel i Stimmen der Zeit som tar upp problemet med att ”kyrkiska” blivit ett främmande språk i det mångkulturella, mångreligiösa och samtidigt sekulära samhället. Här en liten snabbsammanfattning … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
3 kommentarer
3 svar till ””Talar ni kyrkiska ?””
Irène,
de flesta trosformuleringar är obsoleta, minnen från en annan världsuppfattning, och därför obegripliga. Och det gäller inte bara för kyrkans sällanbesökare. Läs trosbekännelsen och fråga dig själv vad den betyder. Själv kan jag på sin höjd säga att jag förstår dess formuleringar som historiska dokument, men översatt till vår tid blir det mycket svårt, kanske omöjligt.
Därmed inte sagt att en moderniserad trosbekännelse skulle komma sanningen närmare. Kanske är det vårt förhållande till trosbekännelser och andra texter med dogmatiska anspråk som behöver ändras. Aproximationer bör behandlas som aproximationer och inte som exakta besked. Eller … ?
Gert
Gert
”Kanske är det vårt förhållande till trosbekännelser och andra texter med dogmatiska anspråk som behöver ändras. ”
Visst är det så.
Jag har läst lite på Teologiska Högskolan i Bromma och bla haft Jayne Svennungson som exellent lärare.
Följande från Jayne har etsat sig fast i mina katolska öron som jag aldrig kommer att glömma.
”Dogmer är inget man tror PÅ utan verktyg man tror MED.”
Så befriande för en tryckimpregnerad katolik att få höra.
// Irène
Irène, Gert.
Språken och kulturerna förändras kontinuerligt, nu allt snabbare med den digitala revolutionen, men de fundamentala existentiella villkoren består. En av dem är människans natur.
Till skillnad mot övriga djur har människan moraliskt ansvar för sina handlingar, vilket gör det meningsfullt att tala om etik och de oundvikliga moraliska brotten som vi gör oss skyldiga till och drabbas av dagligen. Istället för att älska, älska sanningen, konsten och livet, Gud och människan, sviker vi våra ideal, oss själva. Sveken och våldet intar en särställning bland moraliska brott, alltifrån det verbala våldet och sveken mot barnen till det strukturella våldet mot alla sorts maktlösa.
Hur många av oss sätter ”dessa mina minsta” i första rummet? Hur ofta är vi ”drivna av kärlek”? Passivt underlåter vi att begå livgivande handlingar och begår istället aktivt eller strukturellt handlingar som dödar. Detta drama har fått sitt slutgiltiga uttryck i Kristi kors. ”Synd och nåd” må vara out of fashion, men behoven av förlåtelse och försoning är oändliga.
Så är också befrielsen från all synd och skuld som förstör och dödar det gudomligt mänskliga.
Vi tillhör en befrielserörelse.
Samuel.