-
Länkar
-
Senaste inläggen
- Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Jesuiterna i Stockholm sätter upp vindskydd mot den Helige Ande
- Biskop Anders Arborelius i TV4 – Efter fem
- Göran Rosenberg ”Israel – det förlorade landet”
- Påve Franciskus 10 år på 10 min
Senaste kommentarer
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
- Charlotte 986300 Åkerlind om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: augusti 3, 2013
”Women priests ? I’ll be the judge of that”
Bilden kommer från womenpriests.org på Facebook // Irène
Publicerat i Uncategorized
Lämna en kommentar
Polisanmälningar av hatbrott i Sverige
Konstnär Vera Glumac Perlesi Av polisanmälningarna från 2012 uppskattar Brå att knappt 5 520 polisanmälningar innehåller ett identifierat hatbrottsmotiv. Av dessa hade: 72 procent: främlingsfientliga/rasistiska motiv. 13 procent: homofobiska, bifobiska eller heterofobiska motiv. 6 procent: islamofobiska motiv. 5 procent: kristofobiska … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
3 kommentarer
Thomas Reese SJ om sin medbroder Franciskus uttalande om homosexuella präster
”För bara några år sedan 2005 kom ett annat uttalande från Vatikanen som hävdade att homosexuella inte kunde vigas till präster.” Så säger Thomas Reese SJ i en intervju på NPR (National Public Radio) och sätter den nuvarande påvens uttalande … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
6 kommentarer
6 svar till ”Thomas Reese SJ om sin medbroder Franciskus uttalande om homosexuella präster”
Irène, vänner.
”Om jag – vilket torde vara högst osannolikt – måste utbringa en skål för religionen, så skulle jag dricka den för påven. Men först för samvetet. Först därefter för påven.”
Om att vädja till påvens samvete.
John Allen ger i NCR några intressanta upplysningar om Franciskus. Påvens motto är Miserando atque eligendo som enligt Wiki bör översättas till ”by having mercy and by choosing” som jag väljer att tolka: av barmhärtighet väljer jag dig (svenska Wiki ger en helt annan innebörd) eller annorlunda uttryckt: du är av Gud utvald och benådad.
På frågan om hur Kyrkans problem med bemötandet av skilda och omgifta katoliker ska lösas svarar påven med att tiden är inne för ett epokskifte som kännetecknas av barmhärtighet. Det kan bara tolkas på ett sätt: full kommunion för alla döpta oavsett deras historia. Ges inte nattvard till fångar som bekänt sin synd?
Allen fortsätter:
Francis’ emphasis on mercy is nearly ubiquitous. In a recent essay for the Italian newspaper Corriere della Sera, Enzo Bianchi, founder of the celebrated ecumenical monastery of Bose, offered a statistical analysis of the words used most frequently by Francis since his election. He found that the single most commonly used term was ”joy,” more than a hundred times, followed closely by ”mercy,” which the pope has used almost a hundred times.
Den fråga vi därför har att ställa till påvens av evangelium upplysta samvete är denna:
Vad betyder det för Kyrkans praktik gentemot kvinnor och homosexuella att ”tiden är inne för barmhärtighet”? Vad krävs för att kvinnor med prästkallelse ska kunna uppleva att de möts av Kyrkans barmhärtighet och fyllas av glädje? Samma fråga för homosexuella som söker Gud i Kyrkans sammanhang. Är vi inte alla syndare i behov av Guds gränslösa nåd och himmelska glädje?
Biblisk barmhärtighet kan under inga omständigheter fås att betyda diskriminering.
Det är en samvetsfråga.
Samuel.
Samuel
Jag läste också Allens artikel i NCR där påven svarar på frågan vilken som är hans personliga uppfattning kring olika kontroversiella spörsmål.
”Pressed for his personal conviction, Francis didn’t duck: ”That of the church. … I’m a son of the church.”
”http://ncronline.org/blogs/all-things-catholic/one-word-describe-pope-francis-papacy-date
Jättesynd att journalisterna inte FORTSATTE att fråga.
De strategiska följdfrågorna uteblev – som vanligt.
Vad menas med kyrkan ? Vem / Vilka är kyrkan ?
Det är i utforskandet av dessa frågor som vi skulle kunna få reformer till stånd.
Att UNDERLÅTA att utnyttja den makt man har kan också vara att NYTTJA sin makt.
Jag menar så här.
Franciskus låter Helmut Schüller hållas…….
Jag tolkar det mycket positivt att Franciskus underlåter att stoppa honom……än så länge……
// Irène
Irène.
”Vad menas med kyrkan ? Vem / Vilka är kyrkan ? Det är i utforskandet av dessa frågor som vi skulle kunna få reformer till stånd.”
Det är stora och till synes enkla frågor du ställer. Det går dock att svara på många sätt.
Evangeliet konstituerar Kyrkan och det – evangeliet – handlar inte om diskriminering pga kön eller någon annan mänsklig indelning. Snarare om upphävandet av all sorts diskriminering: i Guds ögon är vi alla syndare i behov av hans nåd. Gud hatar synden, men han älskar syndaren desto mer. Det är dags att befria evangeliet från de bojor Kyrkan beslagit det med och återge evangeliet dess moraliska trovärdighet och innebörd av glädje åt alla människor.
Det är en historiens ironi att universella mänskliga rättigheter – som är födda ur en kristet präglad kultur – är en självklarhet bland (de flesta) sekulariserade människor medan Kyrkan ännu inte dragit konsekvenserna av den människosyn man bekänner sig till – den att människan har ett absolut värde eftersom hon är Guds avbild som Guds son givit sitt liv för att rädda. Guds nåd känner inga gränser.
Och Paulus insåg för att evangeliet skulle kunna nå framgång måste förkunnaren gå människorna till mötes, möta dem där de är kulturellt, intellektuellt och moraliskt: ”Fri och oberoende av alla har jag alltså gjort mig till allas slav för att vinna så många som möjligt.” Vi lever nu i en helt annan kulturepok men vår ambition måste vara densamma: att ge världen evangeliet på vår tids moraliska och intellektuella villkor.
Denna ambition uttrycker påven så här: ”… the church cannot be passively waiting for clientele among people who are no longer evangelized and who will not get near structures and old forms that do not respond to their expectations and sensibilities.” Wikipedia. Som inte svarar mot folkets förväntningar och djupt kända övertygelser. Gällande diskriminering av kvinnor exv.
”The Pope asked for pastoral conversion from a church that regulates the faith to a church that transmits and facilitates the faith.” En kyrka som underlättar mottagandet av tron.
Om påven menar vad han säger lägger han grunden för en reformation.
Samuel.
Samuel
Jag undrar vad Franciskus menar när han säger att han är en ”kyrkans son”…………
Det låter som att han underförstått menar att han underförstått NATURLIGTVIS är mot kvinnliga ämbetsbärare och mot homosexuellas likaberättignade……
Om Franciksus menar att KYRKAN är synonymt med påven och kurian och Vatikanmännen – OK – men om Franciskus går med på att Kyrkan till största delen utgörs av de troende lekmännen dvs hela det troende Gudsfoket dvs We are church /Wir sind Kirche som har en helt annan uppfattning än Vatikanmännen får ju Franciskus uttalande att han är en ”Kyrkans son ” en helt annan betydelse dvs att han är FÖR kvinnliga ämbetsbärare och FÖR homosexuellas likaberättignade……
// Irène
Irène.
Jag skulle önska att det fanns denna dubbeltydighet i hans uttalande, men jag är rädd att han bara menar att han är trogen traditionen…
Vi skulle kunna säga detsamma, men då använda begreppen i en djupare mening: trohet mot urtraditionen, evangeliets anda av frihet, rättfärdighet, barmhärtighet och glädje.
Är det inte just så vi ser saken?
Samuel
Samuel
”Jag skulle önska att det fanns denna dubbeltydighet ”
Det skulle jag också….
”men jag är rädd att han bara menar att han är trogen traditionen…”
så är det TYVÄRR men då ska Franciskus låta bli att samtidigt påstå att han är en ”kyrkans son” och istället säga att han är ”VATIKANENS SON…..”
Det är hög tid att Franciskus inser att Vatikanen och kyrkan inte är synonyma begrepp…….
// Irène