-
Länkar
-
Senaste inläggen
- Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Jesuiterna i Stockholm sätter upp vindskydd mot den Helige Ande
- Biskop Anders Arborelius i TV4 – Efter fem
- Göran Rosenberg ”Israel – det förlorade landet”
- Påve Franciskus 10 år på 10 min
Senaste kommentarer
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
- Charlotte 986300 Åkerlind om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: maj 14, 2013
Ulla Gudmundson medarrangör till idésamtal i Jerusalem – nu på You Tube
Om vårt gemensamma arv inom judendom, kristendom och Islam var Ulla Gudmundon 29 april 2013 – som Sveriges ambassadör vid Heliga Stolen – med och arrangerade ”Idea conversation in Jerusalem: ”Our common spiritual roots”” tillsammans med Van Leer Jerusalem Institute. … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
2 kommentarer
All statistik talar för återgång till den odelade kyrkans ordning med frivilligt prästcelibat och kvinnligt vigningsdiakonat
Anmärkningsvärt uppsving för antal diakoner i Europa och USA. I Vatikanens årsbok för 2013 framkommer en anmärkningsvärd uppgång för diakonvigningar med 40 % under det senaste decenniet. Europa och USA står för den största ökningen. I Europa från 9000 diakoner … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
9 kommentarer
9 svar till ”All statistik talar för återgång till den odelade kyrkans ordning med frivilligt prästcelibat och kvinnligt vigningsdiakonat”
En FaceBook vän – teologistud Per-Johan Wilhelmsson – skriver följande träffsäkra kommentar på FB till ovanstående blogginlägg
”Vigningen är EN och kan kvinnor vara diakoner (vilket de självklart kan!) så kan de också vara präster och biskopar. Detta är en sant konservativ hållning. När ska de s.k. traditionalisterna sluta med sin manschauvunistiska modernism?”
// Irène
Ja, din FaceBook vän har rätt såtillvida att vigningen är EN; det anser jag också.
Problemet är resten av försatsen: kvinnor kan i dagsläget inte vara diakoner, så slutsatsen
om att de också kan vara präster och biskopar blir falsk.
Krister
PS Jag lyckades inte hitta citatet på FB, kan du ge länk?
http://www.womendeacons.org/
http://the-american-catholic.com/2009/05/20/can-women-be-deacons/
http://www.womenpriests.org/traditio/deac_rec.asp
Det finns givetvis teologer med skilda ståndpunkter, men det är nu det blir intressant: även om man är en nitisk kvinnoprästmotståndare så går det inte att förneka att det funnits någon form av diakonvigning för kvinnor. En löser detta genom att mena att denna vigning var att jämställa med de numera avskaffade lägre vigningarna. Från det inmålade hörnet görs det utfall och de är desperata. Kommer historisk-kritisk forskning och exegetik fram till att det i kyrkohistorien faktiskt gick att betrakta vigningarna av kvinnor som en jämställd vigning med män — hur ska då de nuvarande romerska ordningen försvaras? Selektiv tradition?
Per-Johan
”Selektiv tradition” är ett utmärkande drag i min kyrka. Ortodoxa kyrkorna har kvar gifta präster från den odelade kyrkans tid. Katolska kyrkan har ändrat på den ordningen.
Som en orsak till att inte vilja diskutera kvinnliga präster anförs ofta att man inte vill stöta sig med ortodoxa kyrkorna. Underförstått man vill inte avvika.
”Filioque ” är en annan historia när väst bröt med synen på Treenigheten från den odelade kyrkans tid men som behållts i öst.
Så ”selektiv tradition” kan man säga är huvet på spiken eller ett finare sätt att uttrycka att katolska kyrkan gör lite hipp som happ när det gäller tradition.
Shalom
// Irène
Per-Johan,
Varmt välkommen till samtalen på KV-Blogg!
Den stora skillnaden mellan mer traditionella lekmän, teologer och biskopar och alla de flesta förnyelseinriktade dito är att vi ser frågan om vigningarna som en ordningsfråga, inte en teologisk
trosfråga. Så gör jag också och det är därför jag önskar att ordningen inom RKK skall respekteras så länge den finns; och det är ju så womenpriests inte stödjer illegala vigningar. De vigda kvinnornas val och beslut skall respekteras, men deras situation blir ofta väl mycket på marginalen. Förnyelsgrupperna inom IMWAC har olika uppfattningar. Även i frågan om vi skall trycka på att få fullständiga diakonvigningar som etappmål, eller lägga krutet på att hela vigningssakramentet öppnas på en gångr. Några biskopar i Norden stödjer upprättandet av det kvinliga diakonatet för sina stift.
Krister
Tack! Självklart är det så, det råder en delad mening kring exakt vad denna fråga är: en juridisk ordningsfråga eller en (på pappret oföränderlig) teologisk trosfråga. De hänger dock samman. Frågan om celibatets vara eller icke vara är ju enklare då de flesta är överens om att detta blott är en ordningsfråga. Det är dock en ordningsfråga som i vissa (mer eller mindre fundamentalistiskt oförsonliga) kretsar förvandltas till en identitetsmarkör som i sin tur omvandlas till en trosfråga. Var krutet ska läggas är ju en fråga om strategi. Ett erkännande av kvinnliga diakonvigningar öppnar ju upp samtal kring präst- och biskopsvigningar. Men inte om man inrättar ett ”nytt” diakonat endast för kvinnor. Då hamnar vi där igen: samtida hitte-på-lösningar som kamouflerats till något traditionellt. Det blir ett steg bakåt s.a.s. Allt gott, Per-Johan
Per-Johan,
Tack själv! Din senaste kommentar köper jag helt och fullt, förutom att jag tror på möjligheten av en även på pappret förändrad teologisk trossyn. Och de senast idéerna om ett reducerat diakonat för kvinnor är bara så beklagliga!
Krister
Per-Johan
Om du vill veta katolska kyrkans officiella syn på på obligatoriskt celibat och kvinnliga präster så gå in på sajten Fråga Prästen.
http://www.fragaprasten.nu/html/kat_kyrk28.htm#2
http://www.fragaprasten.nu/html/kat_kyrk28.htm
Där framkommer att synen på kvinnliga präster är en trosfråga.
Om jag skulle spetsa till det hela så skulle jag säga att det är TROSFRÅGAN par preference.
Om du är präst inom katolska kyrkan och inte vill stänga dörren till att kunna avancera i graderna så är det säkraste sättet att aldrig knysta om att du inte har något emot kvinnliga präster.
Om jag skulle spetsa till det ytterligare så att du förstår graden av betydelse så spelar det inte så stor roll om du har ledaregenskaper eller inte när det kommer till biskopsutnämning.
Huvudsaken är att du är MOT kvinnliga präster. Det är den säkraste inkörsporten till att kunna bli biskop inom katolska kyrkan.
På så vis utgörs till slut hela LÄROÄMBETET av biskopar och kardinaler som är MOT kvinnliga präster och som du vet så är det LÄROÄMBETET inom katolska kyrkan som har TOLKNINGSFÖRETRÄDE.
Fiffigt va ?
Ingen har ännu kunnat förklara för mig varför Gud har missgynnat protestantiska och anglikanska kyrkor och bara gett ”GÅVAN” med obligatoriskt celibat till katolska män som vill bli präster.
// Irène
PS Manliga diakoner kan ju avancera och sluta som kardinaler. Utifrån synsättet att karriär är något farligt som kan ”skada kyrkan” så har ”modernister” (för att låna ditt uttryck) i sin stora omsorg om kvinnor ändrat på traditionen att viga kvinnor till diakoner. Kvinnor får på så vis hjälp och stöd att inte lockas till karriär inom kat kyrkan – en lockelse som män aldrig kommer undan.
http://www.katolskvision.se/blog/?p=9369
Irène,
Jo, jag vet att frågan om kvinnors (o)möjlighet att verka som präster är en trosfråga inom katolska kyrkan. Det är en (av flera) saker som gjorde att jag för ett antal år sedan lämnade Rom och konverterade till SvK. En märklig resa kan tyckas. För mig, som hellre vill betona enhet och försanthåller ”gren-teologin”, är det sorgligt att se hur de teologer som vill vara öppna för vad som är tradition, vad som är kulturellt gods och vad som är teologiska kärnor, blir nedtystade och utmanövrerade.
Fråga prästen betraktar jag som en annan sorglighet. I bra stunder kan läsningen på sin höjd vara roande. I vilken parallell verklighet lever de ansvariga för denna frågespalt?
Jag vill inte vara elak och/eller snusförnuftigt retorisk så jag håller tyst ett tag och räknar till tio. 🙂
Allt gott, Per-Johan