-
Länkar
-
Senaste inläggen
- Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Jesuiterna i Stockholm sätter upp vindskydd mot den Helige Ande
- Biskop Anders Arborelius i TV4 – Efter fem
- Göran Rosenberg ”Israel – det förlorade landet”
- Påve Franciskus 10 år på 10 min
Senaste kommentarer
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
- Charlotte 986300 Åkerlind om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: maj 10, 2013
”Sekulariserad kultur” och katolsk kultur
Bengt Med anledning av din senaste blogg När det börjar bli rätt att döda nyfödda barn måste kristna inse att business as usual inte längre duger vill jag uttrycka missnöje genom att påpeka att du regisserar det efterföljande samtalet genom … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
9 kommentarer
9 svar till ””Sekulariserad kultur” och katolsk kultur”
Bengt,
du skriver:
”När det börjar bli rätt att döda nyfödda barn måste kristna inse att business as usual inte längre duger.”
På vilket sätt har det börjat bli rätt att döda nyfödda barn? Att en person åtalas för barnamord och att några andra för spekulativa resonemang kan ju omöjligen motivera din generella slutsats: ”det börjar bli rätt”.
Den här sortens alarmism tror jag är kontraproduktiv. Och varför har väckelsekristna, som du, ett sådant behov av att måla omvärlden i svart? Behövs en fientlig omvärld för att hålla stämningen uppe?
Gert
En stor andel av de sk ”dagenefterpiller” som säljs i Sverige går till att täcka behovet i Europeiska länder där dessa medel inte får säljas.
Apropå efterfrågan på aborter så skrämmer det mig att så många kvinnor blir gravida mot sin vilja. Om män i lika hög utsträckning som kvinnor tog ansvar för sin fertilitet skulle efterfrågan på abortpiller och aborter nästa raderas ut på fläcken. Även spridningen av flera sjukdomar, av vilka några snart inte går att medicinera eftersom restistensproblematiken är stor, skulle kunna begränsas avsevärt. Resultatet skulle också bli att färre skulle drabbas av ofrivillig infertilitet.
Mao ”Skärp er män”! och vi får en vinn, vinn, vinnsituation.
Ingrid
Ingrid
Jag vet inte om du kommer in från katolskt eller protestanstiskt håll.
Önskan att minimera aborter är dock gemensam från båda hållen.
Denna önskan behöver dock ett övergripande tvärkyrkligt och samhälleligt stöd.
Problemet är dock katolska kyrkans vanföreställningar om samlag som något som enbart får ske inom ramen för ett sk sakramentalt äktenskap och alltid ska ha som syfte ”att ge livet vidare.”
Svenska kyrkan talar i sin undervisning mer om ett personligt ansvarstagande för den egna sexualiteten där givetvis artificiella preventivmedel spelar avgörande roll , vilket jag som katolik anser vara ett tungt bärande argument för att förebygga ofrivilliga graviditeter vilket i sin tur är främsta orsak till abort.
Massor av energi går åt att dividera om skilda sätt att se på människans kärleksliv på bekostnad av SAMVERKAN mot ofrivilliga graviditeter.
Män och killar vill gärna slippa använda kondom om de får välja. Utifrån detta grundantagande går katolsk katekes MACHOMÄNS ärenden i tex tredje världen där katolska biskopskonferenser är politiskt tongivande typ Filippinerna där biskopar på fullt allvar – trots 1,5 miljoner gatubarn- påstår att kondomer befrämjar omoral och motarbetar regeringens försök att ekonomiskt underlätta preventivmedelsanvändning för landets fattigaste invånare.
Ett annat problem i samband med ofrivilliga graviditeter är alkohol-och drogmissbruk.
I katolsk medelhavskultur fnyser man åt all form av nykterhetspolitik. När det gäller alkohol och sex så brukar man ju skämta om skillnaden mellan katolsk och protestantisk syn.
I katolska kyrkan är allt som har med sex – men aldrig med alkohol – att göra synd men i protestantiska kyrkan tvärtom.
I katolsk kultur har har ofödda foster högre skyddsvärde än vuxna fotgängare och trafikanter. I Sverige tvärtom. Tolerans mot onykter bilkörning ökar i takt med graden av katolsk kultur skulle man kunna säga. För att inte tala om rysk-ortodox kultur.
Gissa det skulle bli ramaskri i de katolska inom -och utom kyrkliga männens värld om en påve skrev en encyklika där han vill detaljstyra när och hur en katolsk man får använda alkohol. Katolska präster får inte ha sex men trösta sig i alkohol går bra.
Det krävs bla TVÄRKYRKLIGT samarbete såväl kring alkohol som sex och samlevnad om vi alla människor ska få en bättre värld att leva i.
// Irène
Gert!
Du väljer att framhäva saker då det gagnar din sak, du väljer att bagatellisera då det gagnar din sak och misstänkliggöra motståndarens motiv då det gagnar.
Mitt blogginlägg bygger på fakta och är inget alarmistiskt. Det vore intressant att höra dina synpunkter också på artikeln i Journal of Medical Ethics som jag refererade till där man resonerar om att etiskt öppna för att döda nyfödda.
Iréne,
Du har tagit upp frågan om alkohol i samband med oönskade graviditeter förut och det är verkligen en viktig aspekt. Du har helt rätt i att det är märkligt att Katolska kyrkan inte i sin ambition att minska antalet aborter tar upp den frågan.
Ingrid,
Självklart bör män ta mer ansvar för sin sexualitet. Du uttrycker dig inte helt tydligt, men jag tolkar det som att du anser att fler män bör använda kondom. Som du påpekar skulle det inte bara leda till färre oönskade graviditeter, utan också hindra sjukdomsspridning.
Anneli
Anneli
Vad alkohol beträffar i katolska kyrkan så finns ett gentlemen’s agreement mellan män inom och utom kyrkan att inte moralisera över alkohol.
En påve som skulle börja ifrågasätta alkoholkonsumtion och rekommendera samma gränsvärden som medicinsk expertis skulle bli otroligt impopulär hos sin egen prästerliga personal. Och det skulle ju se egendomligt ut om en påve föreskriver försiktighet med alkohol BARA för lekmän …………..
För att inte tala om läget med alkohol i ortodoxa kyrkan. I Ryssland sups det som aldrig förr och våld inom familjen är vardagsmat men patriark Kirill skulle aldrig våga säga PIP om detta. Sällan har jag sett ett sådant supande i kyrkliga kretsar som i den rysk-ortodoxa kyrkan.
// Irène
Bengt,
beträffande den första delen av ditt svar, så är vi i så fall lika. 🙂
Vad gäller artikeln i Journal of Medical Ethics så instämmer jag så lång som att vårt människoblivande är en process. Från början finns en ofärdig genetisk kod. Det är förutsättningen för en människa, men en människa är så mycket mer. Framför allt är en människa en person och en person blir vi gradvis.
Jag anser att tillgång till legal abort är nödvändigt av två skäl:
1. Ibland är abort den mindre dåliga lösningen.
2. Alternativet, illegal aborter, är så mycket värre.
Jag anser vidare att det är rimligt att det avgörande abortbeslutet fattas av den berörda kvinnan. Skälet är enkelt. Det är kvinnan som får bära konsekvenserna av såväl abort som att föda barnet.
Men jag anser inte att abort kan tillgripas godtyckligt bara för att det är möjligt. Vilket är förutsättningen för artikelskribentens resonemang.
Eftersom vi blir människor är en tidsgräns för abort rimlig. Någon invändningsfri tidsgräns finns inte. Men jag tycker att principen bakom den svenska abortlagen är rimlig. Abort är tillåten så länge fostret inte är livsdugligt utanför livmodern.
För mig är det alltså oacceptabelt att döda nyfödda barn som ett slags förlängd abort. Jag är emot så kallad aktiv dödshjälp. Kan barnet inte leva anser jag emellertid att man inte är skyldig att med konstgjorda medel förlänga dödsprocessen.
Alla resonemang och motiv för och emot abort kan ifrågasättas och kritiseras. Men så är livet. Vi hanterar verkligheten inte teoretiska modeller. Med andra ord: Livet består av kompromisser som vi får ta ansvar för efter bästa förmåga och omdöme. Ingen princip går att strikt följa under alla omständigheter.
Gert
Gert!
Ja i det första är vi kanske lika 🙂
Vi är också lika såtillvida att jag håller med dig när du säger:
”För mig är det alltså oacceptabelt att döda nyfödda barn som ett slags förlängd abort. Jag är emot så kallad aktiv dödshjälp. Kan barnet inte leva anser jag emellertid att man inte är skyldig att med konstgjorda medel förlänga dödsprocessen.”
Bengt,
och i övrigt?
Gert