-
Länkar
-
Senaste inläggen
- Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Jesuiterna i Stockholm sätter upp vindskydd mot den Helige Ande
- Biskop Anders Arborelius i TV4 – Efter fem
- Göran Rosenberg ”Israel – det förlorade landet”
- Påve Franciskus 10 år på 10 min
Senaste kommentarer
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
- Charlotte 986300 Åkerlind om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: maj 5, 2013
Är katoliker (och ortodoxa) vår tids ”judekristna ” som är förmer än ”hednakristna” protestanter och anglikaner ?
Dagens läsning söndag 5 maj – 6 söndagen efter påsk – ur Apg 15 : 1-2 , 22-29 handlade bla om det första Apostlamötet i Jerusalem år 49 då beslutet togs att hednakristna inte måste låta omskära sig för att … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
4 kommentarer
4 svar till ”Är katoliker (och ortodoxa) vår tids ”judekristna ” som är förmer än ”hednakristna” protestanter och anglikaner ?”
Irène,
jag fäste mig vid en detalj i läsningen ur Apostlagärningarna 15: 26-29:
”Den helige ande och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från kött som offrats till avgudar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni undviker allt sådant handlar ni rätt. Allt gott!”
Vad jag förstår handlar det om kosher (halalslakt). Då mycket viktigt. Idag sedan länge inaktuellt. Ändå var det en gång oeftergivligt med hänvisning till högsta instans – Den helige ande och apostlakollegiet. Motsvarande ett konciliebeslut.
Idag tycker vi nog att påbudet om kosher är helt försumbart. Men när det beslutades var det alltså ett avgörande krav för att hedningar skulle få tillhöra församlingarna.
Läsningen illustrerar att även det som uppfattas som helt avgörande och av största vikt för tron kan förändras när omvärlden förändras.
Gert
Här i Lund har jag sedan en tid tagit del av en undervisning av-om-med Talmud och jag är inte lika övertygad om att kosher är försumbart. Att under denna vårens tid betänka allt som föds och därför inför annalkande judisk högtid betänka att kalv inte ska kokas i sin moders mjölk är något vackert att grunna på. G-d skapade djuren före människan och inför vart levande av G-d skapat ska man känna en helighet. Ja, det var bara min lilla kunskap av hela alltet kring kosher. En del är nog försumbart som du skriver, Gert men kanske inte allt.
I vilket fall är mitt inlägg troligen ett sidospår, Irene.
// Agneta
Agneta
Jag uppfattar att Gert menar att kosherslakt IDAG inte är en förutsättning för att bli katolik men att IDAG har katolska kyrkan sina egna ”reningsföreskrifter” dvs katolska tros- och lydnadsföreskrifter som först måste vara uppfyllda för att du ska kunna upptas i katolska kyrkan som sin tur är förutsättning för bordsgemenskap.
Kort sagt vad som är viktigt ena dagen är oviktigt andra dagen sett ur gemenskapssynpunkt.
Vad beträffar kosherslakt (att skära av luftstrupe och pulsåder utan bedövning) så råder delade meningar ang lidandet för djuret.
Det beror på vem du frågar.
En troende jude eller sekulär norrman tex. Den senare klubbar gladeligen ihjäl en säl men förfasar sig över kosherslakt som därför är förbjudet i Norge såväl som i Sverige och Schweiz. När det gäller djurhållning, djurtransporter, djurexperiment (Igelösa), slakt, jakt mm så finns ju oändligt olikartade uppfattningar utifrån vilket perspektiv du intar.
// Irène
Jo, så menade Gert, det insåg jag o jag var medveten om sidospåret.
————–
”Kort sagt vad som är viktigt ena dagen är oviktigt andra dagen sett ur gemenskapssynpunkt”.
Här ligger många hundar begravda!
Och gemenskapssynpunkten när det gäller grisslakten i Igelösa’s katolska verklighet talar man inte om, där är den oviktig att framhålla.