-
Länkar
-
Senaste inläggen
- Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Jesuiterna i Stockholm sätter upp vindskydd mot den Helige Ande
- Biskop Anders Arborelius i TV4 – Efter fem
- Göran Rosenberg ”Israel – det förlorade landet”
- Påve Franciskus 10 år på 10 min
Senaste kommentarer
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
- Charlotte 986300 Åkerlind om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: januari 4, 2013
Leonardo Boff ”The Nativity: a True Christian Myth ”
På hemsidan för ARCC – Association For The Rights of Catholics In The Church The Nativity: a True Christian Myth Leonardo Boff Jan.1, 2013 http://www.arcc-catholic-rights.net/ ”A few weeks ago, with pomp and circumstance, the present pope showed himself … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
2 kommentarer
2 svar till ”Leonardo Boff ”The Nativity: a True Christian Myth ””
”Guds ord till alla människor i alla tider”
heter ledaren i dagens Dagen som handlar om hur ”Bibelsynen får konsekvenser för samhällsanalysen”
”Lausannedeklarationens fader, den anglikanske teologen John Stott, talade exempelvis ofta om nödvändigheten att kulturtransponera bibelordet, att utan förvrängning ge det en ny tonart som samtiden kan förstå och ta till sig. (På 2000-talet är rengöring av toalettstolen en mer relevant bild än den fottvagning som Jesus ägnade sig åt om moderna människor ska förstå vad det innebär att vara beredd att för sina medvandrares skull utföra även de mest triviala sysslorna.) Och att Bibeln ses som ofelbar hindrar inte ett avståndstagande från det mänskliga missbruk av Guds ord som leder till förtryck, inte till befrielse.”
http://www.dagen.se/opinion/ledare/guds-ord-till-alla-manniskor-i-alla-tider/
// Irène
Irène!
Att tro på barnet är ju något mycket fint.
Sedan representerar ju Jesusbarnet något mycket mer, Guds inkarnation i världen, människornas frälsning. ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende Son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.” (Joh 3:16)
Jag vill kommnetera dessa rader från Boffs text:
He (påven Benedikt XVI) offers there the classic and traditional version that sees in those idyllic stories a historic narrative. The book was a surprise to theologians, because, for about 50 years, the biblical exegesis on these texts show that they are not historical, but a high and refined theology elaborated by the gospel writers Matthew and Luke (Mark and John do not say anything about Jesus’s infancy), in order to prove that Jesus really was the Messiah, the son of David and the Son of God.
Vetenskapliga hypoteser om texterna kommer och går. Förvånas över att Boff mera tycks tro på senaste vetenskapliga hypotesen än på kyrkans tro. Det behöver ju inte röra sig om ”historic narrative”, men påvens antagande att Matteus och Lukas texter om Jesu födelse och barndom är kondenserade återblickar som tolkar vad som syntes väsentligt i den unga församlingens tro, tycker jag är helt rimliga.
”Lukas pekar indicerar gång på gång att Maria, Jesu mor, själv är en av hans källor, ssk när han i 2:51 säger att ”hans mor bevarade allt detta i sitt hjärta” (jfr också 2:19). Bara hon kunde berätta om bebådelsen, för det fanns ju inga andra mänskliga vittnen.
Helt naturligt är modern ’kritisk’ exeges benägen att förkasta sådana samband som naiva. Men varför skulle det inte ha funnits en tradition av det slaget, bevarad i den allra innersta cirkeln och samtidigt teologiskt utvecklats? Varför skulle Lukas ha hittat på påståendet om Maria som bevarande ord och händelser i sitt hjärta, om det inte fanns några konkreta skäl att säga så?”
(Min översättning från engelskan av ett avsnitt från kapitel II av påvens bok Jesus of Nazareth: The infancy Narratives)