-
Länkar
-
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
- Irene Nordgren om Hbtqi-frågan i olika kyrkor
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: september 20, 2012
Nye prefekten för Troskongregationen visar musklerna ?
The Tablet har som rubrik ”Rome’s clumsy intervention” Professor Tina Beattie, som också är styrelsemedlem i The Tablet, har nekats hålla en planerad föreläsning vid Clifton Cathedral i Bristol av dess biskop Declan Lang . Tina Beattie har accepterat beslutet … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
31 kommentarer
Ulla Gudmundson ”Man kan vara troende på olika sätt och man kan vara icke- troende på olika sätt”
På Vatikanens hemsida finns en intervju med Troskongregationens nye prefekt Gerhard Ludwig Müller. ”En ökad polarisering mellan traditionalister och progressiva hotar kyrkans enhet och skapar starka spänningar bland kyrkans medlemmar.” Ärkebiskop Müller ser som sin uppgift att minska dessa spänningar … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
6 kommentarer
6 svar till ”Ulla Gudmundson ”Man kan vara troende på olika sätt och man kan vara icke- troende på olika sätt””
I anslutning till Hedningarnas Förgård kommer några favoritstrofer av Göran Greider för mig (ur boken Tron är ingen privatsak).
Men om religionerna bär minnet
av den allra första gemenskapen,
det jämlika delandet av det vi samlat in och jagat,
det heliga småpratandet och schamanernas visioner i ockra
-då undkommer vi aldrig denna religion.
Då finns den där, som en fotosyntes,
grundläggande för hela vår tillvaro.
Religioner så som vi känner dem:
Något halvfärdigt, hängande mellan ursprung och fullbordan.
Därför räcker inte språket till och varje religion
är till hälften alltid outsägbar.
Vi säger kristen eller muslim eller hindu och vi ser inte
de gigantiska rotsystemen,
delade också med de otrogna och de misstrogna,
de vantrogna och de alltigenom ljumma,
under marken där vi går.
// Irène
Irène.
”Vi säger kristen eller muslim eller hindu och vi ser inte
de gigantiska rotsystemen,
delade också med de otrogna och de misstrogna,
de vantrogna och de alltigenom ljumma,
under marken där vi går.”
Kanske blir du lite förvånad över att höra att jag till fullo delar din, Greider, men också Bonos ingång till frågan om Gud, religionerna och det stora mysteriet: I still haven’t found what I’m looking for.
You broke the bonds and you
Loosed the chains
Carried the cross
Of my shame
Of my shame
You know I believed it
But I still haven’t found what I’m looking for
Trots vad Anneli tycker så är det så att min indianska erfarenhet format min syn på sambandet mellan mytiska universaler och den kosmiske Kristus. När indianerna möttes av evangeliet insåg de, eller kände, att detta var vad de ”had been looking for”. Cristo es la respuesta.
Att Kristus mötte och besvarade många, de mest väsentliga, av de frågor deras mytologi – liksom andras mytologier – ställde till tillvaron. De uppfattade evangeliet som de goda nyheter det var avsett som. De öppnade sina hjärtan och slukade budskapet om gudomlig försoning och frälsning med hull och hår.
Frågan är ju: Hur ska vi kunna leva ett gott liv tillsammans i denna och den kommande världen?
Men nu, 80 år senare, är de långt ifrån tillfreds. Med fredliga medel kämpar de för ett människovärdigt liv, för erkännande som fullvärdiga människor och politisk integration. Befrielsekampen från allt sorts förtryck går vidare för de vet att de är erkända och älskade av jordens och himmelens högsta instans.
Och de vet att deras belägenhet är som Bono sjunger och Paulus beskriver den: ”Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.”
Eller med Jesu ord:
Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten
de skall bli mättade
Vi är på en äventyrlig jakt – quest – efter sanning och har i Kristus fått en försmak om vad som väntar.
Samuel.
Samuel
”Kanske blir du lite förvånad över att höra ……”
Nej jag blir inte alls förvånad.
// Irène
Samuel,
Mina favoriter U2 är annars måna om att betona de olika religionernas lika värde. Jag letade på Youtube efter en video med Sunday Bloody Sunday och Bullet the Blue sky där Bono har ett pannband med olika religioners symboler på, men jag hittade det inte nu. Jag har för mig att jag lagt ut den tidigare.
Anneli
Anneli.
Tror du att Bono jämställer mänskliga rättigheter med kastsystemet, dhimmistatus, patriarkat eller uppdelningen i rena och orena? Självklart inte. Människors religiösa sökande, däremot, måste i utgångsläget anses vara likvärdigt, men sökresultaten är det inte.
Människans absoluta värde är inte förhandlingsbart.
Samuel.
Ulf Jonsson skriver i L’Osservatore Romano om sina intryck av Hedningarnas Förgård.
”And those who had so far experienced the Church mainly as a teaching institution, could now experience her also as attentively listening to others. ”
Nu är det ju inte så att kardinal Ravasi kan sägas vara synonym med Kyrkan för det första.
Och för det andra skulle vi inte ha de problem och konflikter vi har inom katolska kyrkan om hierarkin anammade Ulla Gudmundsons inställning till tro och icke-tro.
”Man kan vara troende på olika sätt och man kan vara icke- troende på olika sätt”
Man kan bara vara troende på ett enda sätt – så lyder Ravasis chefs uppfattning.
Och detta enda sätt är det sätt som Ravasis chef tror på.
http://www.osservatoreromano.va/portal/dt?JSPTabContainer.setSelected=JSPTabContainer%2FDetail&last=false=&path=/news/cultura/2012/215q12-La-sorpresa-dei-gentili-di-Svezia.html&title=The%20surprise%20of%20the%20Gentiles%20in%20Sweden%C2%A0&locale=en
// Irène