-
Länkar
-
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
- Irene Nordgren om Hbtqi-frågan i olika kyrkor
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: maj 25, 2011
Förbudet mot kvinnliga präster – Hur ”ofelbart” dvs oföränderligt är det ?
Utmärkt att National Catholic Reporter belyser frågan om kvinnliga präster och kanonisk rätt. “No doctrine is understood as defined infallibly unless this is manifestly evident,” says Canon 749.3 of the church’s Code of Canon Law ”Jesuit Fr. Ladislas Orsy, professor … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
2 kommentarer
2 svar till ”Förbudet mot kvinnliga präster – Hur ”ofelbart” dvs oföränderligt är det ?”
Det kanske ordnar sig när vi får en påve som inte lider av auktoritär personlighet. När ska Vatikanen fatta att de måste anamma kulturmarxistiska värderingar?
Vänner,
termen ofelbar är egentligen meningslös – det vill säga den saknar egentlig mening. Det enda som är ofelbart är det som ändå är sant eller rätt. Och vad som är sant och rätt i teologin är inte helt enkelt att ens försöka veta.
Ett exempel:
Enligt trosbekännelsen är Kristus nederstigen till dödsriket och uppstigen till himlen. Vad betyder det?
För antikens människor var betydelsen bokstavlig. De var övertygade om att det fanns ett dödsrike under jorden och en himmel där Gud/gudarna bor utanför fixstjärnornas sfär. De tillämpade sin tids naturvetenskap.
Hur trosbekännelsens formuleringar skall förstås med vår tids naturvetenskap är en fråga med rörligt svar. Vi vet inte samtidigt som vi vet för mycket.
Ett annat exempel är dopets teologi. Ännu för 50 år sedan ansågs dopet bokstavligen och förmodar jag ofelbart nödvändigt för tillträde till Guds rike. Alla odöpta hamnade således utanför. I dag torde det vara få präster och teologer som hävdar detta. Förståelsen av dopet har ändrats till en bekännelsehandling och en initiationsrit. Vad som är den ofelbara betydelsen har blivit en meningslös fråga.
Meningsfull blir ofelbarheten bara om den förstås som maktinstrument.
Gert