-
Länkar
-
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
- Irene Nordgren om Hbtqi-frågan i olika kyrkor
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: maj 2, 2011
Sr Madeleine Fredell OP i Signum ”Memorandum är ett uppbrott och inte ett uppror”
I senaste numret av Signum 3/11 skriver sr Madeleine Fredell OP under rubrik ”Memorandum är ett uppbrott och inte ett uppror” ett utmärkt genmäle till Anders Piltz utifrån hans presentation av Memorandum i Signum 2/11 under rubrik ”Tyskt teologuppror.” Sr … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
10 kommentarer
Konservativt maktspråk
Vänner, saligförklaringen av Johannes Paulus II borde vara en anledning till odelad glädje, men är det inte. Dels därför att den hastiga saligförklaringen är kyrkopolitik – eller snarare konservativ maktpolitik. Det hade varit klokt att vänta. När i stället ett … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
5 kommentarer
5 svar till ”Konservativt maktspråk”
Gert
”Dels därför att den hastiga saligförklaringen är kyrkopolitik – eller snarare konservativ maktpolitik. ”
Tack för dessa ord. Jag instämmer till fullo.
Påvedömet vill stärka sin MAKTPOSITION och använda det blivande helgonet Johannes Paulus som alibi för sin konservativa kyrkopolitik.
Det är vad den välregiserade, spektakulära och framforcerade saligprisningstillställningen ytterst handlar om.
VM i helgonförklaring. Johannes Paulus II leder utifrån senaste 500 åren.
// Irène
Nej, när det gäller salig- och helgonförklaringar borde RKK:s ledning låta det ta tid. Det behövs helt enkelt distans för att kunna bedöma en person och de mirakel som är avgörande för saligförklarade och helgon.
Jag håller med om att idén med helgon hör hemma i en annan tid och jag tror inte att vi längre förstår vad den går ut på. Risken är därför att helgon bara blir en postum hederstitel för lång och trogen (och konservativ) tjänst inom Katolska kyrkans hierarki.
Det vore synd om utvecklingen gick åt det hållet, för tanken att det finns människor som levt tidigare som ber med och för oss tycker jag om. Sedan behöver dessa med all sannolikhet inte vara salig- eller helgonförklarade av Katolska kyrkan. Det är där potentialen till modernisering av helgonbegreppet finns snarare än i att helt avskaffa det som jag ser på saken.
/Anneli
Anneli
”Nej, när det gäller salig- och helgonförklaringar borde RKK:s ledning låta det ta tid. Det behövs helt enkelt distans för att kunna bedöma en person och de mirakel som är avgörande för saligförklarade och helgon.”
Så sant som det är sagt.
Just när det gäller katolska kyrkan som alltid ANNARS har EFTERTÄNKSAMHET som ideal och som hyllar principen skynda långsamt blir denna saligförklaring en manifestation av ett AKUT behov av något annat än det som synes.
// Irène
Vänner,
jag tycker traditionen med helgon är meningsfull och vacker – i den meningen att kyrkan är en gemenskap genom tid och rum där vi alltid kan hjälpa varandra. Vad det ytterst innebär är ett mysterium.
Men de heligas gemenskap kan också användas som ett medel för att fånga in Gud i våra förväntningar och behov.
JP II:s saligförklaring kommer, direkt och indirekt, att användas som ett argument för att Gud är konservativ.
Gert Gelotte
Gert
”JP II:s saligförklaring kommer, direkt och indirekt, att användas som ett argument för att Gud är konservativ. ”
I klartext. Nu har vi fått kvitto på att Gud är mot kvinnliga präster och homosexuellas likaberättigande.
Nu vet vi att av alla kristna präster i världens alla kyrkor och samfund är just romersk-katolska präster S P E C I A L U T V A L D A av Gud att OBLIGATORISKT leva ett prästliv i celibat.
Enbart en romersk- katolsk präst erbjuds av Gud GÅVAN att leva i OBLIGATORISKT celibat.
En protestantisk eller ortodox präst kan be hur mycket som helst till Gud för att obligatoriskt få leva i celibat.
Gud säger konsekvent NEJ till sådana böner från präster i alla andra kyrkor och samfund.
Det måste bli på frivillig basis. Kommer inte på frågan att obligatoriskt celibat får utövas av andra präster än de som tillhör den romersk-katolska delen av den kristna kyrkan.
// Irène