-
Länkar
-
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
- Irene Nordgren om Hbtqi-frågan i olika kyrkor
- Charlotte Åkerlind om Vilka katolska predikanter – läs influencers – anser Stockholms katolska Stift ska stödjas och vilka ska motarbetas?
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
Bloggrulle
Meta
Dagsarkiv: oktober 31, 2009
Biskop Anders öppna fönstret på biskopsämbetet !
Gör som Din kollega ärkebiskop Timothy M. Dolan i New York och öppna Din egen blogg på Stiftets officiella hemsida. Ärkebiskop Dolan skriver på sin blogg som finns tillgänglig på New Yorks Stifts officiella hemsida. “Welcome to my new blog, … Fortsätt läsa
Publicerat i Uncategorized
67 kommentarer
67 svar till ”Biskop Anders öppna fönstret på biskopsämbetet !”
Bengt
”Du vill alltså ta bort möjligheten till exkommunikation ur kanoniska lagen. ”
Nej faktiskt var det inte exkommunikation jag hade i tankarna alls den här gången.
Nej jag tänker på sanktioner och bestraffningar av mer osynligt slag.
När det gäller prästkanditater tex. Jag tänker på unga killar som idag går på katolska prästseminarier och deras syn på kvinnliga präster. Kanske har dessa killar ministrerat med tjejer och kanske tycker de inte alls att det vore så märkvärdigt att ha kvinnliga kollegor. Men prästseminariemiljön omskolar dom snabbt in i ”den rätta tron ”. Och varje prästkandidat med självbevarelsedrift lär sig att inte OFFENTLIGT vidareutveckla sina tankar om kvinnliga präster om han vill komma någon vart inom katolska kyrkan.
Och generalkriteriet för att komma i fråga som biskopskandidat är tex att denne har dokumenterat ”rent” CV från positiv inställning till kvinnliga präster.
Varför tror du att KV har anonyma supporters både bland lekmän och ordensfolk?
Rätt gissat. För undvikande av repressalier av olika slag.
Har du ditt levebröd inom katolska kyrkan eller om du har förtroendeuppdrag så kan det stå dig dyrt att tänka fritt eller rättare sagt tala eller skriva fritt.
Läs min nedanstående kommentar om kvinnan i Maine som fråntogs sitt uppdrag som lektör och kommunionutdelare i sin församling efter det att hon skrivit en artikel i lokaltidningen om homosexuellas rätt till äktenskap.
http://www.katolskvision.se/blog/2009/10/30/amerikanskt-civilkurage/#comments
Du skriver
”ett läroämbete i kyrkan som vi måste ta på allvar (men inte alltid behöver vara eniga med).”
Men om oenigheten med läroämbetet kostar för mycket då menar jag att det i PRAKTIKEN betyder att du lär dig för ditt eget bästa att vara enig med läroämbetet.
För att du ”måste”.
Mvh
// Irène
Irène! Det har väl framgått att jag har en annorlunda syn än du på de genusrelaterade frågorna i kyrkan, jag har skrivit om detta på min blogg i ett inlägg med rubriken ”Et incarnatus est… Om katolsk tro och genusvetenskap”, men det är ju inte det vi diskuterar här, utan formerna för hur kyrkan hanterar oliktänkande.
Du vill inte avskaffa exkommunikationsinstrumentet, utan du talar om andra former av dolt förtryck. Det största problemet är det som sker i det fördolda, och speciellt om det leder till att människor är rädda för att uttrycka vad de tänker. Det förgiftar hela atmosfären. Därom är jag enig med dig. Där har alla, både ledning och de som känner sig förtryckta ett ansvar att råda bot på denna situation.
Men att man vid rekrytering välja folk som är lojala med organisationens grund tror jag är naturligt för alla organisationer. Se t.ex. på Svenska kyrkan, där är förhållandet det omvända. Där rekryteras knappast några präster idag som är motståndare till kvinnopräster, och trots att det sagts att det är en frivillig option för prästerna om man vill viga samkönade par eller inte, så kommer det nog i anställningsintervjuerna att efterfrågas vilken inställning man har i den frågan, och de som inte vill viga samkönade par kommer nog att få svårt att få jobb.
Oberoende vilken grundideologi en organisation har, så är det naturligt att man rekryterar personer som är lojala med grundideologin. Däremot är det vktigt att det sker i en atmosfär av öppenhet och dialog. Kyrkan behöver fler apologeter som öppet försvarar det hon står för och inte är rädd för att ta debatten med det omgivande samhället.
Bengt
”Oberoende vilken grundideologi en organisation har, så är det naturligt att man rekryterar personer som är lojala med grundideologin.”
Då är vi tillbaka på ruta 1.
Jag anser inte att tex kvinnoprästfrågan hör till kyrkans ”grundideologi ”.
En katolsk biskop måste bejaka att Jesus är sann Gud och sann människa.
Det är kyrkans GRUNDIDEOLOGI.
Jag anser det vore av stort värde om hierarkin gjorde en distinktion mellan tros- och ordningsfrågor.
Mellan det som hör till grundideologin och det som hör till överbyggnaden.
Det här med rekrytering är intressant också ur andra aspekter.
Katolska kyrkan består idag av präster med alltför stor diskrepens i utbildning och social kompetens.
Det skapar spänningar som är förödande inom kyrkan.
För att tala klartext.
Dåligt utbildade JA-sägare med dålig social kompetens GYNNAS på många olika sätt, på bekostnad av välutbildade präster med självreflekterande förmåga och stor social kompetens.
// Irène
Irène!
På ruta 1 tycker jag inte vi är tillbaka. Vi är inte eniga, men jag tycker vår debatt har belyst många viktiga saker som vi måste prata om i kyrkan. Du har mycket klokt att säga, t.ex. dina reflektioner om rekrytering i sista inlägget.
mvh
//Bengt
Bengt
Katolska kyrkan i västvärlden är fylld av välutbildade verbala kvinnor som har ”mycket klokt att säga”.
Men den manliga celibatära hierarkin har inte velat / kunnat ”möta upp”. Där har du en av orsakerna till kyrkans ”nedgång ” i tex Europa.
Mvh
// Irène
Bengt och Iréne,
Jag tror också att kyrkan behöver kunna utesluta enskilda medlemmar och grupper, i nödfall.
Bengt skriver att alla organisationer anställer människor som är lojala med grundidealen. Det stämmer förstås, men ett väl fungerande företag har en ständigt pågående inre dialog. Annars sänks produktiviteten och man tappar spetskompetensen till företag med ett mer gynnsamt klimat.
Vi får inte glömma att det finns goda ledare och medarbetare i kyrkan, men som helhet saknas den nödvändiga dialogen och den har saknats länge. Det är inte för inte som katolska kyrkan är ineffektiv och gör så fundamentala misstag i t.ex. kontakter med media (för att ta exempel som alla verkar vara överens om ).
Det blir en ond cirkel, kyrkan får inte de bästa medarbetarna (såväl präster som lekmän) eftersom den är så rigid och har en dåligt fungerande organisation. Vilket leder till att det blir ännu hårdare åsiktskontroll och fler misstag osv.
Håller ni med om min analys?
/Anneli
Irène och Anneli!
Jag håller med er båda i era sista inlägg.
Anneli
” Det blir en ond cirkel, kyrkan får inte de bästa medarbetarna (såväl präster som lekmän) ”
Så är det.
Bengt
”måste finnas något instrument för kyrkan att kunna skydda och bevara vad som är rätt tro och inte rätt tro,”
En präst som närvarar vid en prästvigning av en kvinna exkommunicerar sig själv.
En förintelseförnekare blir inte drabbad av ”instrumentet”.
Ej heller en pedofil som istället flyttas runt till olika församlingar.
Och ej heller biskopen som flyttar runt pedofilen.
En mamma som vill rädda livet på sin minderåriga lilla dotter och ”ordnar” abort för henne efter att dottern blivit gravid med tvillingar efter våldtäkt drabbas av ”instrumentet” vars syfte enligt dig Bengt är att skilja på vad som är ”rätt och inte rätt”.
Sunda förnuftet säger att något inte stämmer med ”instrumentet ” och frågan är då om det är något att ha.
// Irène
Irène!
Det är verkligen skriande disproportioner du pekar på. Så kan vi inte ha det.
Jag menar ändå att vi måste has kvar ”instrumentet” men skärpa oss när det gäller tillämpningen.
//Bengt
Bengt
”skriande disproportioner ”
Vår samsyn gläder mig.
”Så kan vi inte ha det.”
Det tycker jag mycket om att höra
Jag vet inte om Du också håller med mig om att Troskongregationens uppgift så att säga är att definiera vad som kan räknas som katolskt ?
”Katolsk” sägs betyda ”allmännelig.”
Och om så är fallet så borde det verkligen gälla att de som ska definiera vad som menas med ”allmännelig” dvs Troskongregationen, i sin egen sammansättning speglar detta så att säga inom sig själv.
Och då är vi där igen.
Katolska Kyrkan är universell och allmännelig dvs består av män och kvinnor i olika civilstånd, med olika sexuell läggning, i alla olika kulörer och från alla olika kulturkretsar.
Troskongregationen består av vita celibatära män från västkulturer.
Med andra ord så föga allmännelig som tänkas kan.
Det ligger i sakens natur att något som är ”allmänneligt ” också är något dynamiskt dvs något föränderligt.
Gränser och definitioner för vad som ”moraliskt” och ”interreligiöst” räknas som katolskt sätts alltmer på prov i vår alltmer globaliserade värld.
Därför uppseendeväckande tycker jag att katolska föregångsmänniskor som problematiserar dessa gränser på olika sätt stämplas och ifrågasätts som katoliker av en…….. ursäkta……… enfaldig jury = Troskongregation.
Jag tänker på namn som Hans Kung, Charles Curran, Tissa Balasuriya, Jaques Dupuis, Leonardo Boff och Jon Sobrino för att nämna några.
Särskilt skandalöst tycker jag att det var att kardinal Ratzinger – en utpräglad västteolog med noll egen djupare erfarenhet av andra religiösa kulturkretsar- i sin egenskap av prefekt för Troskongreagtionen satte sig på höga hästar och som den värsta översittare i en sk Notifikation ansåg sig kunna bedöma Jaques Dupuis SJ, efter drygt 2 decennier i Indien, en profetisk röst i den interreligiösa dialogen.
Apropå ”skärpa oss när det gäller tillämpningen”
Mvh
// Irène
Irène,
Du har helt rätt i att katolska kyrkan saknar känsla för proportioner. Du nämner flera verkligt graverande exempel, där man som katolik bara kunde skaka på huvudet när omgivningen frågade vad som stod på.
Ett tidsmässigt närliggande exempel är ju när Ulf Jonsson hävdade att SSPX värderingar i dålighetsgrad är jämförbara med KV:s önskan om att få diskutera över huvudtaget.
/Anneli
Irène skriver: ”Jag vet inte om Du också håller med mig om att Troskongregationens uppgift så att säga är att definiera vad som kan räknas som katolskt ? “Katolsk” sägs betyda “allmännelig.” ”
Att bevara den katolska ”allmänna” tron oförvanskad genom tiderna, jo, det är uppgiften för hela kyrkan.
Dels har du ”de troendes allmänna trosmedvetande”, där de troende som en helhet från påven till de sista lekmännen inte kan ta fel därför att Jesus har lovat guidning av den Helige Ande. (jft LG 12, som jag ofta återkommer till)
Sedan har du som en struktur i detta läroämbetet som inte har någon självständig maktfullkomlighet utan som ”tjänar i trons lydnad” som Joseph Ratzinger uttrycker det. Så om du och andra bedömer att kyrkans herdar inte ”tjänar i trons lydnad” utan på ett världsligt sätt är maktfullkomliga, då är det i högsta grad en utifrån katolsk tro berättigad kritik att framföra.
Också vi alla ”tjänar i trons lydnad”, d.v.s. Jesus är vår Herre, vi är öppna för den Helige Andes ledning och vi bemödar oss om att sakligt och troget tjäna vår kyrka.
Troskongregationen och de övriga kongregationerna är väl i sin tur underställda läroämbetet och får sin delegation därifrån.
//Bengt
Jag hoppar tillbaka lite till Irènes inlägg där du skriver:
En präst som närvarar vid en prästvigning av en kvinna exkommunicerar sig själv.
En förintelseförnekare blir inte drabbad av “instrumentet”.
Ej heller en pedofil som istället flyttas runt till olika församlingar.
Och ej heller biskopen som flyttar runt pedofilen.
En mamma som vill rädda livet på sin minderåriga lilla dotter och “ordnar” abort för henne efter att dottern blivit gravid med tvillingar efter våldtäkt drabbas av “instrumentet” vars syfte enligt dig Bengt är att skilja på vad som är “rätt och inte rätt”.
Anledningen till att jag går tillbaka är att jag funderat mer på hur det kommer sig att kyrkan har låtit rätt och fel beteende få en för omvärlden så upprörande skevhet. Precis som flera gånger tidigare landar jag i att det måste vara något fel på människosynen hos kyrkan när det kommer till praktiken av densamma.
I dagens understreckare i SvD recenserar Peder Thalén,docent i religionsfilosofi och lektor religionsvetenskap vid Högskolan i Gävle Tim Laurons bok ”Witgenstein and Theology”. Thalén nämner där bl.a. traditionen sedan antiken att inom filosofin se en uppdelning i tillvaron som den ser ut för den ”obildade massan” respektive för den filosofiskt initierade eliten.
Det resonemanget överfört till teologer tror jag skulle kunna förklara t.ex. varför präster som är pedofiler flyttas runt utan bestraffning medan offren lämnas utan hjälp och förväntas tiga. Prästerna anses helt enkelt ha ett större människovärde i kyrkans ögon än den ”vanliga” katoliken.
För övrigt kan jag inte tänka mig att Gud kallar en pedofil till att bli präst!
/Anneli
Bengt
”Dels har du “de troendes allmänna trosmedvetande”, där de troende som en helhet från påven till de sista lekmännen inte kan ta fel därför att Jesus har lovat guidning av den Helige Ande. (jft LG 12, som jag ofta återkommer till)
Sedan har du som en struktur i detta läroämbetet som inte har någon självständig maktfullkomlighet utan som “tjänar i trons lydnad” som Joseph Ratzinger uttrycker det. Så om du och andra bedömer att kyrkans herdar inte “tjänar i trons lydnad” utan på ett världsligt sätt är maktfullkomliga, då är det i högsta grad en utifrån katolsk tro berättigad kritik att framföra. ”
Aldrig har jag känt större katolsk samhörighet med Dig än när jag läser dessa Dina rader.
Nu hör jag att Du talar utifrån Vat 2 anda vilket innebär att Du lägger betoningen annorlunda än tidigare.
“tjänar i trons lydnad”
Ditt sätt att nu resonera visar att Du lägger betoningen på ”tjänar”
Tidigare upplevde jag att Du överdrivet satte betoningen på ”lydnad”.
Du tar också upp ”Sensus fidelium ” och ”guidning av den Helige Ande”.
Sanningens Ande blåser vart den vill och i Dignitatis Humanae” ( Paul Vl 1965) står det om Sannningen nedanstående som jag gillar mycket.
”The truth cannot impose itself except by virtue of its own truth, as it makes its entrance into the mind at once quietly and with power.”
”Truth, however, is to be sought after in a manner proper to the dignity of the human person and his social nature. The inquiry is to be free, carried on with the aid of teaching or instruction, communication and dialogue, in the course of which men explain to one another the truth they have discovered, or think they have discovered, in order thus to assist one another in the quest for truth.
Moreover, as the truth is discovered, it is by a personal assent that men are to adhere to it. ”
Bara själva frånvaron av ordet Magisterium i Dignitatis Humanae bidrar till att jag får en naturlig respekt för ordens innehåll.
Och det kanske inte är en slump att det lär vara just detta dokument från Vat 2 som Marcel Lefebvre minst kunde tolerera.
Mvh
Irène
Anneli
Med Dig känner jag ständigt katolsk samhörighet.
// Irène
Irène skriver: ”…kanske inte är en slump att det lär vara just detta dokument från Vat 2 som Marcel Lefebvre minst kunde tolerera.”
Just det, här är vi den grundläggande kritiken mot SSPX på spåren, som vi båda tycks dela.
mvh
//Bengt
[…] att jag varit inbegripen i en ganska konstruktiv debatt med dem nyligen (se kommentarer till denna bloggpost). Men genom detta överreagerande på varenda liten sak, så förlorar de i […]