Kardinal Alfonso López Trujillo har avlidit 19 april 2008. Som ordförande i 18 år för Vatikanens påvliga Råd för familjefrågor var det kardinal Trujillo som tex var den ytterst ansvarige för katolska kyrkans kondomförbud med dess katastrofala följder i HIV och Aids drabbade områden i främst tredje världen.
// Irène
http://www.zenit.org/rssenglish-22367
…och vad gör I. för tredje världen?
anders,
Vad menar du med din …sats, avslutad av ett ?-tecken?
Skulle det inte vara tillåtet att yttra sig om något som berör tredje världen utan att
komma med en redovisning för dig vad man själv gjort? Är det något du vill insinuera?
Tala då hellre klarspråk om vad du tänker och tycker, det kunde bli ett samtal.
Anders
Hur ska jag tolka din fråga och ditt tonfall ? Att du vill snärja mig ?
Tycker du att jag far med osanning när jag hävdar det jag hävdar?
För 4 år sedan gick den kända BBC dokumentären på TV ”Katolska kyrkan och kondomerna”. Ett skrämmande dokument över Vatikanens enfald i familjefrågor.
Inte blev det hela bättre när katolska biskopsämbetet i Sverige försökte komma undan genom att gå ut officiellt och påstå att kardinalen ”bara uttalat sin personliga åsikt i programmet ”. Så pinsamt eftersom kardinalen dokumenterat samma åsikter på Vatikanens officiella hemsida.
”Family values versus safe sex ”
http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/family/documents/rc_pc_family_doc_20031201_family-values-safe-sex-trujillo_en.html#Latex
Inte nog med att kardinalen uttalar sig om kondomers säkerhet mm mm han underbygger sina egna teorier genom att hänvisa till
celibatära TEOLOG kollegor tex kardinal, Dionigi Tettamanzi för att bedöma kondomers ”profylaktiska” effekter.
”A well-known and authoritative moralist, Dionigi Tettamanzi, who is now the Cardinal of Milan, tackled these matters in a voluminous book, Nuova bioetica cristiana, published in 2000. He clearly shows why the condom cannot guarantee the so-called ”safe sex” when used as a prophylactic.”
http://www.lifeissues.net/writers/tru/tru_01familysafesex1.html
Man kan ju få hjärnblödning för mindre gode Anders.
Här kan vi alla göra något för tredje världen genom att skapa opinion och även be Gud att hjälpa Vatikanen på traven att ogiltigförklara detta kardinalfel.
// Irène
Att attackera nyss avlidna är fult. Dessutom har Trujillo inte ljugit. Det finns ingen safe sex. Tror man det så har man inte så mycket till övers för kristen livssyn o då spelar väl Trujillos uttalanden iallafall ingen roll. Det är knappast lydiga katoliker som sprider hiv. OK då – du vill att katolikerna kör en moral för de sina o en annan för de andra. Humanae vitae för eliten o kondomer för Afrika. Eller så stryker vi allt o kör safe sex allihop? Skrota tro o rädda liv. Skippa bibeln o roa sig bäst man kan. Apoteket frälser oss. Underbar etik!
Hur många liv räddar kondomer? Hur många liv kostar kondomer? Här finns nog en intressant balansräkning. Dessutom: Artikeln refererar ju till en rad vetenskapliga källor, inte Tettamanzi. Och – varför får en celibatär inte uttala sig i frågan? Ska vi avkräva forskarna redovisning av privatlivet också?
anders
1 Kondomer är ingen trosfråga. Alla viktiga trosfrågor är sedan 1700 år tillbaka formulerade i TROSBEKÄNNELSEN. Så hetsa inte upp dig.
2 Att ta ansvar för sitt sexualliv och inte sätta barn till världen som man inte kan / orkar ta hand om på ett respektfullt sätt, det är för för mig en genuint kristen livssyn.
2 Betoningen låg på Teolog. Jag tycker inte det hör till en teologs kompetensområde att uttala sig om material och säkerhet och kondomer. Och särskilt ska inte teologer i en sådan fråga gå emot WHO.
Celibatärer får uttala sig så mycket de vill om preventivmedel men trovärdigheten blir därefter.
3 Konservativa afrikanska eller syd-amerikanska biskopar skulle inte ”överleva” länge i Europa. Det råder mycket riktigt 2 olika värdesystem i tex preventivmedelsfrågan. Ett för tredje världen – Inhumanae vitae – där kvinnor har mycket litet att säga till om när det gäller sex och som därför med livet som insats blir gravida gång på gång och ett annat värdesystem för i-världen där biskopar betonar att preventivmedel är en samvetsfråga och där tillgången på preventivmedel är en förutsättning för samvetets valfrihet.
4 Nu ser verkligheten ut som den gör med icke-lydiga katoliker och icke-katoliker som sprider hiv/ aids. Din karta stämmer inte överens med terrängen / verkligheten. Jag förstår att du blir upprörd. Du har ingen lätt uppgift framför dig som måste ändra på hela terrängen för att kunna ”köra din moral”. Man kan bli trött av mindre.
// Irène
Biskopar från tredje världen: Trujillo var från Colombia.
Karta/verklighet: Besök Noaks Ark o fråga om kondomer är safe sex!
Inte gå mot WHO? Men WHO stöder abortkulturen.
Icke-lydiga katoliker sprider hiv. Då lägger vi ner äktenskapsidealet.
Ingen trosfråga? Ett av 10 Guds bud.
”…tillgången på preventivmedel är en förutsättning för samvetets valfrihet.” Det var en nyhet! Stackars samvetet under 150 000 år!
anders
1 Trujillo satt i Vatikanen – dvs i ett RESERVAT med gyllene gemak, vacker konst och tuktade trädgårdar varifrån han fjärrstyrde sina biskopar i tredje världen för i Europa och USA hade hans budskap inte särsklilt stort gehör. Det hedrar biskopsämbetet i Sverige att inte ha åberopat sig av Trujillo, men det var fel att att i trängt läge inte våga erkänna Trujillos officiella maktstatus utan skylla på ”personliga åsikter”. Diplomati och lojalitet kan kosta miljontals liv. Underlåtelsesynder har du säkert hört talas om. Är du biskop eller kardinal måste ditt samvete stå till svars för andras liv och väl och ve på ett särskilt sätt.
2 Kondomer kan användas på rätt eller fel sätt. Information och rådgivning är ett måste för säker sex. Till detta krävs kunskap, engagement och resurser.
3 WHO ser preventivmedelsanvändning som namnet antyder – att förebygga oönskade graviditeter. Inga oönskade graviditeter = inga aborter (med vissa undantag tex när moderns liv är i fara )
4 Ideal är viktiga att ha. Likaså BARMHÄRTIGHET för alla de som inte har kraft att leva upp till dessa ideal.
5 10 Guds bud tillkom ca 1300 år f Kr födelse. Ska vi enas om att tolka dem bokstavligt eller inte. Om du är bokstavstroende måste du i konsekvensens namn plädera för slaveriets återinförande i enlighet med 10 budet. Är du beredd till det? Men jag tror inte du är bokstavstroende då 10 Guds bud inte nämner kondomer.
// Irène
Känner inte Trujillo, o är inte med i hans fanclub, men kan läsa:
Alfonso López Trujillo född i Villahermosa,
Colombia, uppväxt i Bogotá l.
1970 byggde upp pastorala verksamheter i Bogota
1971, hjälpbiskop i Bogotá
1972 sekreterare i latinamerikas biskopskonferens
1979, ärkebiskop av Medellin ,Förberedde den historsika generalförsamlingen i Puebla
1983 kardinal
President of the Episcopal Conference of Colombia, 1987-1990. 1991; the IV General Conference of the Latin American Episcopate, Santo Domingo, Dominican Republic, October 12 to 28, 1992; the Special Assembly of the World Synod of Bishops for Africa, Vatican City, April 10 to May 8, 1994; the IX Ordinary Assembly of the World Synod of Bishops, Vatican City, October 2 to 29, 1994; the Special Assembly for America of the World Synod of Bishops, Vatican City, November 16 to December 12, 1997; the Special Assembly for Asia of the World Synod of Bishops, Vatican City, April 29 to May 14, 1998; the Special Assembly for Oceania of the World Synod of Bishops, Vatican City, November 22 to December 12, 1998; the II Special Assembly for Europe of the World Synod of Bishops, Vatican City, October 1 to 23, 1999; the X Ordinary Assembly of the World Synod of Bishops, Vatican City, September 30 to October 27, 2001. Named bishop of the title of the suburbicarian see of Frascati, November 17, 2001. Papal legate to the celebrations of the IV World Encounter of the Family, January 22 to 26, 2002, Manila, Philippines. Participated in the conclave of April 18 to 19, 2005, which elected Pope Benedict XVI. Reappointed as president of the Pontifical Council for the Family, April 21, 2005. Attended the XI General Ordinary Assembly of the World Synod of Bishops, Vatican City, October 2 to 23, 2005. Participated in the 5th General Conference of the Latin American Episcopate that took place from May 13 to 31, 2007, in Aparecida, Brazil.
Verkar inte vara så mycket klippta trädgårdar, mest hårt jobb i olika delar av världen. Underlåtelser? Dömen icke…
Vad har slaveriet med tionde budet att göra? Det är ett bud som förbjuder girighet, precis som sjunde budet förbjuder äktenskapsbrott= sex utanför äktenskapet och dess mål. Tips: Luthers lilla katekes är bra.
Anders,
bara en liten kommentar till begreppet ”säker sex”. Kondomer är säkra om de används under hela samlaget och inte går sönder. Men det var inte denna osäkerhet som gjorde kardinal Trjujillo beryktad, utan det faktum att han upprepade gånger hävdade att HIV-virus kan passera genom kondomens latex. Detta är så vitt jag vet inte möjligt. Det anmärkningsvärda är att Trujillo, som knappast var sakkunnig virolog, upprepade sitt påstående trots att kompetenta vetenskapsmän upplyste honom om att virus inte kan tränga igenom latex, så länge den vätska vari virus finns inte kan det.
Det är naturligtvis svårt att bedöma Trujillos bevekelsegrunder, men det tycks som om han använde felaktig information som ett medel för att få människor att avstå från bruk av kondomer. Detta var i så fall ytterst ansvarslöst. Risken för att Trjujillo bidrog till att sprida HIV och Aids är stor.
Gert Gelotte
Är det inte lite kinkigt att det är män och inte kvinnor som beslutar och debatterar kondomfrågan? Att de därtill är celibatärer är väl inte det bästa. Vatikanens celibatärer… har de någonsin varit i närheten av en kondom? De bör heller inte ha varit i närheten av en kvinna eller man efter det att de blivit celibatärer. Alltså ursäkta… då återstår bara möjligheten att dessa män har helt enkelt övat sig i kondomers hållbarhet på annat sätt… om nu deras beslutsfattande ska vara trovärdigt. Det hela var, när jag såg en dokumentär om Trujillo och det Gert här ovan talar om… blev pinsamt och löjligt.
Näh, mer sorgligt makabert!
Att kvinnor och barn dör i mängder pga männens (Afrika) vårdslöshet borde innebära att det är offren och deras ombud som ska få tala i sak.
Vem säger sig veta att Gud inte önskar en vakande hand över dessa offer? Skulle Gud peka 150.000 år tillbaka i tiden och det samvetets röst som Gud enligt dig, Anders, bett oss lyssna till?
Ursäkta men var det inte stenåldersmänniskor eller rent av dinosauriernas tid? Tio Guds bud …150.000 år sedan? Var har du hämtat information?
Själv är jag tveksam till att bara ropa efter kondom som lösning för Afrikas av aids drabbade folk och jag kan se att kyrkan bör stå för sin obönhörliga syn på trohet… men här handlar det om att rädda liv… små barn och ofödda barn… och då ser jag en dubbelmoral i att man är emot abort men sägar ja till att barn föds med aids.
Gud är en levande Gud. Han sitter väl inte tummar på lagar skrivna ….ja för sisådär en tiotusen år sedan.
Hallå?
ps: kan inte låta bli att se att du i första inlägget hänvisar till Irene som … ”I.”
Vissa av oss katolska syskon tituleras ”rev msgr….” andra med bäste och tillgivne och käre och kära och så titlar förståss … tänkte skriva något om detta fenomen på Forumet. Bara så att du vet. Förresten Välkommen Anders… kul!
anders
Har varit bortrest och ej kunnat svara tidigare. Blir mycket bekymrad över ditt senaste inlägg och finner det därför angeläget att uttrycka oro över ditt sätt att hantera dvs försvara kardinal Trujillos hållning till hela preventivmedelsfrågan. Märkligt att ingen katolik, vare sig präst, biskop eller lekman som anammat den officella katolska synen på sex-och samlevnad aldrig någonsin till mig som född katolik på ett övertygande sätt kunnat förklara de bakomliggande teologiska orsakerna till katolska kyrkans bisarra uppfattning att ” varje äktenskaplig akt per se ska vara öppen för att ge livet vidare ” som det står i katolska kyrkans katekes. Här ligger enligt min uppfattning roten till – ursäkta – alla knäppheter inom katolsk moraluppfattning. Så mycket god energi som ägnats åt att formulera den ena spetsfundigare teologiska förklaringsmodellen efter den andra till ingen nytta.
Att människan lärt sig kontrollera sin fruktsamhet är en oerhörd landvinning i människans utveckling på jorden. Och sedan aids och hiv kom in i bilden har teologin på sexualmoralens område enligt min uppfattning bidragit till att fjärma människor från kyrkan. Teologi har jag trott ska bidra till att få människor att närma sig kyrkan. All energi borde istället ägnas åt att lära människor ANSVAR för sin sexualitet för att på så vis minimera oönskade graviditeter, promiskuitet och i dess förlängning prostitution.
För att spetsa till bilden något. I tredje världen där Trujillo haft mycket att säga till om har kyrkan brytt sig mer om ofödda foster än om levande barn. I Manilla tex letar man upp ”bortslängda” foster för att ge dem en värdig begravning på särsklild begravningsplats samtidigt som man låter tusentals gatubarn leva ett ovärdigt och omänskligt liv mer eller mindre nakna och hungriga och utsatta för pedofili.
Så länge katolska kyrkan styrs av enbart manliga celibatärer (och där Trujillo utgjort en symbol för detta) får katolska kyrkans syn på preventivmedel en repellerande effekt istället för en appellerande effekt på västvärldens unga människor i fertil ålder.
Noterar att du tolkar 10 budet i överförd bemärkelse. Bra början.
Guds bud talar till oss människor generation efter generation men det gäller att ständigt överföra / tolka Guds budskap till den samtid i vilken människan befinner sig i. Här kan kvinnliga katolska teologer på en rad områden göra susen.
// Irène
”Noterar att du tolkar 10 budet i överförd bemärkelse. Bra början.”
Inte alls. Hus, hustru, slavar, oxe, åsna – ingenting annat heller som hör din din nästa ska du försöka lägga band på. Alltså inte heller en BMW eller ett bankkonto eller en arvedel…
Väldigt konkret. Här behövs ingen tolkning. Att det i vårt samhälle inte är så vanligt med slavar eller oxar eller åsnor – ändrar ju på intet sätt innebörden av budet. Budet är så aktuellt det kan vara, i sin bokstavliga betydelse.
anders
Varför vill du inte förstå andemeningen i mitt budskap ? Att kristendomen under sina 2000 har ändrat sin syn på vissa fenomen men inte på andra? Synen på slavväsende och synen på att ta ränta är 2 välkända exempel på RADIKAL åsiktsförändring. Så varför skulle det inte gå att radikalt förändra katolska kyrkans syn på sex – och samlevnad?
Förändring är möjlig om MOTIVATIONEN finns, men det är den som saknas och inget annat. Katolska kyrkan behöver ”en ny kärleksteologi”. Jag hoppas att min favvo Werner Jeanrond infriar sitt löfte att skriva boken, som han lovat, i detta ämne.
// Irène