Vänner,
“Over the Pope as expression of the binding claim of ecclesiastical authority, there stands one’s own conscience which must be obeyed before all else, even if necessary against the requirement of ecclesiastical authority. This emphasis on the individual, whose conscience confronts him with a supreme and ultimate tribunal, and one which in the last resort is beyond the claim of external social groups, even the official Church, also establishes a principle in opposition to increasing totalitarianism”.
(Joseph Ratzinger in: Commentary on the Documents of Vatican II,Vol. V., pg. 134 (Ed) H. Vorgrimler, New York, Herder and Herder, 1967).
Den sydafrikanske biskopen Kevin Dowling C.Ss.R citerar den nuvarande påven i en mycket intressant analys av auktoritetskrisen inom kyrkan.
Dowling sätter fingret på många ömma punkter – framför allt på den kyrkliga ledningens rädsla och flykt inåt och bakåt.
Läs här: http://www.indcatholicnews.com/news.php?viewStory=16465
Gert Gelotte
Signaturen AC skriver:
Lång artikel, men summerad i detta:
This is all about a fundamentally different “vision” in the Church and “vision” of the Church. Where today can we find the great theological leaders and thinkers of the past, like Cardinal Frings and Alfrink in Europe, and the great prophetic bishops whose voice and witness was a clarion call to justice, human rights and a global community of equitable sharing – the witness of Archbishop Romero of El Salvador, the voices of Cardinals Arns and Lorscheider, and Bishops Helder Camara and Casadaliga of Brazil? Again, who in today’s world “out there” even listens to, much less appreciates and allows themselves to be challenged by the leadership of the Church at the present time? I think the moral authority of the Church’s leadership today has never been weaker. It is, therefore, important in my view that Church leadership, instead of giving an impression of its power, privilege and prestige, should rather be experienced as a humble, searching ministry together with its people in order to discern the most appropriate or viable responses which can be made to complex ethical and moral questions – a leadership, therefore, which does not presume to have all the answers all the time….
Tablet 7 aug har en minst lika lång artikel om kyrkans teaching: More wistful than wise – i Påve Benedicts tappning
AV Tina Beattie. ”He has a idealised (romantic!) vision of domestic life, where there is needed is a realistic theology of marriage, sexuality and parenthood”
Vi behöve fler kvinnliga teologer – gärna gifta!
AC
Katolska kyrkan leds bakåt och inåt för att plötsligt, likt en tondöv megafon, basunera ut sin förträfflighet till en förbryllad omvärld.
/Anneli
Hur förbryllad blir omvärlden egentligen?
Den som inte har glömt att”Kristi kärlek tvingar oss.” KAN vara en uppmaning att tänka om,fatta nya beslut,öppna sin dörr för någon som lider eller sitt hjärta för Guds Moders omsorger.
John,
Om utvecklingen fortsätter tror jag att omvärlden i allt mindre grad kommer att bry sig om vad Katolska kyrkan tycker. Du skriver bl.a. att kyrkan bör tänka om och i nya banor, samt öppna sig för lidande.
Om RKK kunde vända sig utåt och intressera sig för vad människor, katoliker och ickekatoliker tänker, värderar och tror vore mycket vunnet tror jag.
Där har Svenska kyrkan kommit mycket längre, ett exempel är att människor får skriva in sin egna böner på deras sajt, se länken.
På det sättet inbjuds människor oavsett tro att reflektera över sin tro, skapa själva och vara delaktiga. Jättebra tycker jag.
/Anneli
http://www.svenskakyrkan.se/be/
Anneli,
Du har rätt det känns som en gott och varmt initiativ svenska kyrkans bönesight. Har läst.
Bra, säger även jag och tänker vidare på det jag läste i SVD häromdagen. Om att Sverige är det land som ligger närmast den nya typ av andlighet som världens troende tycks utvecklas mot och att Sverige är ett troende land utifrån vad dessa forskare kommit fram till. Intressant, eller hur?
Sakta men säkert växer världen ut ur religioners spindelnät där den institutionaliserade religionen i värsta fall blir spindeln, dess lagar och lockelser och tolkningar blir nätet, den troende stundtals offret. Gud är kanske luften som försöker andas offret fri.
Jag lyssnade på en orgelkonsert under orgelveckorna här i Lund och fick då höra att orgeln har förmågan att som all riktigt god musik förena stora mängder människor till ett sas gemensamt hav av harmonier rent hjärncellsmässigt. En fredsmöjlighet, med andra ord. Eller närliggande denne Jonathan i SVD beskriver sin syn på Gud:
”Gud är våra själar samlade till en gemensam kraft”.
Jag har alltid tyckt illa om RKK:s och andra frikyrkors förakt för privatreligiositet. Det känns som en spindels hunger och bitterhet. Man måste vara lyhörd och ödmjuk. Gud förkastar inte alla som inte är med i RKK eller Livets Ord eller SSPX eller Pingstkyrkan eller Lutherska kyrkan. Valet är fritt. Gud är fri.
Här ytterligare en länk
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/sverige-star-modell-for-en-ny-andlighet_4310195.svd