Som den naturligaste sak i världen tycks det alltmer rumsrent att skriva och kanske även börja diskutera samkönade relationer (och kvinnliga ämbetsbärare) även inom katolska kyrkan i Sverige vilket illustreras av Signums artikel ”Katolska kardinaler öppna för samkönade partnerskap dock ej äktenskap”
Kanske räknar Signum med att Stiftets ”sköra katoliker” inte läser Signum utan bara Katolskt Magasin som ju tagit på sig den omtänksamma rollen att avgöra vad svenska katoliker tål och inte tål att läsa genom att – som Gert Gelotte så träffande påpekat – filtrera sina nyheter genom ett ”Bullerbyfilter ”.
http://signum.se/katolska-kardinaler-oppna-for-samkonade-partnerskap-dock-ej-aktenskap/
Avlidne kardinal Martini en föregångare i katolsk syn på samkönade relationer.
http://queeringthechurch.com/2012/03/29/cardinal-martini-on-gay-partnerships/
The Tablet och kardinal Schönborn
”A leading cardinal has said that same-sex relationships should be respected and recognised in law amid signs of a sea change in church thinking on the subject.
Cardinal Christoph Schönborn, the Archbishop of Vienna, made the remarks in a lecture to a gathering of leading English Catholics in central London this week.”
http://www.thetablet.co.uk/article/164059
Ärkebiskop Piero Marini
”It is necessary to recognize the union of persons of the same sex, because there are many couples that suffer because their civil rights aren’t recognized. What can’t be recognized is that this union is equivalent to marriage”.
http://www.katolskvision.se/blog/?p=9132
// Irène
PS Dags att ändra Katolsk Katekes ? Där står uttryckligen
§ 2357 Med stöd av Skriften som framställer homosexuella handlingar som i högsta grad klandervärda har traditionen alltid förklarat att ”homosexuella handlingar i sig själv är felaktiga”. De strider mot den naturliga lagen. De stänger av den sexuella akten från att ge liv. De har inte sitt ursprung i en känslomässig komplementaritet. De kan aldrig i något fall godkännas.
Är ett pardigmskifte på gång i katolska kyrkans syn på samkönade relationer? Uppenbarligen råder olika uppfattningar inom Magisteriet .
Viktigt att samkönade relationer inte reduceras till en pastoral angelägenhet inom katolska kyrkan som fallet varit hittills då detta i praktiken medför stora orättvisor för HBTQ katoliker som får olika pastorala råd beroende på i vilken kontext deras liv utspelar sig.
Olika pastorala råd beroende på land eller stad eller församling eller församlingspräst är inte något som katolsk hierarki ska stödja.
Om katekesen ändras och det tillåts för homosexuella att ha sex uppstår per automatik följdfrågor.
Om homosexuella tillåts att ha sex utanför äktenskapet ? Ska det i så fall göras undantag för BARA homosexuella att ha föräktenskapliga förbindelser ? Och får sex utövas utan tanke på barn – innebär det fritt fram för heterosexuella att få använda artificiella preventivmedel ?
Kardinal Müller som inte för så länge sedan fjärrstyrde biskopar i England och USA att bojkotta Tina Beattie pga att hon manifesterat att hon var positiv till civilt samkönade äktenskap.
Ser fram emot när ärkebiskop Müller kommer att anses ha icke –katolsk uppfattning om samkönade relationer och kvinnliga ämbetsbärare och därför vänligen ombedes att avträda sin tjänst som prefekt för Troskongregationen.
Räcker tre biskopar (varav en är begraven) för ett ”paradigmskifte”? På 60-talet gjorde hela biskopskonferenser uppror mot Humanae Vitae, och ingen ändring av katekesen gjordes. Även om det finns fler som håller med i det tysta verkar det föga troligt, eller hur?
Sigfrid
Har du det svårt så här i internettider?
Förstår jag dig rätt att du därför längtar tillbaka till 60-talet eller kanske till förkonciliär tid eller kanske helst till tiden före boktryckarkonsten då påvemakten hade full koll på läget och det inte var så mycket tjafs om ditt och datt ?
// Irène
Vilka är de människor som sitter o slår i en katekes för att få svar på om vad som är rätt eller fel moraliskt enligt en kyrka som har biskopar som döljer sina pedofil-prelater?
Dessutom om det ständigt uppenbaras aktivt homosexuella katolska präster som smusslar i lönndom med sin sexualitet hör det vanligt bondförnuft att ta itu med detta faktum. Att se över vad som kyrkan säger om homosexuell kärlek är nödvändigt.
De flesta människor vet inte vad en katekes är för något o jag tror det är ett fåtal katoliker som slår i den om de nu ens har den hemma. Läser ni katekesen för att få svar på G-ds vilja o G-ds kärlek?
Jag vet inte om ni liksom jag upplever det hat som finns gentemot RKK bland vanligt folk men det hatet är kompakt idag. Det växer för var dag. För vanligt folk är kyrkan en lögn och en icke-kärlek. Antingen tar man itu med det eller så fortsätter man larva sig med lagar o dogmer och gör detta till både attack o försvar gentemot ”de andra”. Värst är när någon kommer dragandes med katekesen.
Katekes läses av omogna människor som behöver en struktur för att våga vara. Behöver man katekes att falla tillbaka på i de flesta frågor …
vad är man då?
En troende?
—————————
”Föga troligt” skriver Sigfrid… det är mer än troligt att kyrkan måste radikalt förändras o därmed också en katekes. ”Känslomässig komplementaritet” .Varför skulle inte två av samma kön kunna känna det? Vad är det för ett ytligt o skruvat språkval?
Agneta