Gert
Du skriver
”sr Joan skulle göra stor nytta i Vatikanen. Men om vår nye påve är en modig man, så borde han åtminstone prata med Patricia Fresen.”
Om påven tillsammans med övriga Vatikanmän FÖRST går fortbildningskurs i feministteologi så skulle kanske Patricia Fresen kännas naturligt att bjuda in till Vatikanen i anslutning till avslutningen.
Jag tror texter av bla Tina Beattie vore matnyttiga att diskutera i smågrupper under fortbildningens gång.
Tex vore det spännande att låta Vatikanmännen – hos vilka Maria ju står högt i kurs -diskutera konsekvensen av vad Tina Beattie skriver i en text med namnet ”Feminist Theology”
”If Mary’s ”yes” was enough to incarnate Christ in her body, a woman’s prayer of consecration ought to be enough to incarnate him in bread and wine.”
Tiden har också hunnit ikapp ”feministen” Tissa Balasurya OMI som redan 1997 i sin bok ”Mary and human liberation ” utnämner Maria till Nya Testamentets första präst som den första att kunna säga ”Detta är mitt kött och blod.”
Balasurya skriver
”There is a sense in which Mary is the one who offered the life of Jesus as a a sacrifice. Jesus is the one who dies; dying is difficult. Offering one’s own son and continuing to live in a hostile environment is even more demanding and heart-rending. She offers the first sacrifice of the life of Jesus- born of her flesh. She is the first priest of the New Testament , along with Jesus , offering the flesh of her flesh. She participates in the first and foremost sacrifice of the New Testament.”
Vidare skriver Balasurya om Maria
”Mary remained steadfast as a mature , level-headed adult woman . Her faith was tried in the crucible of suffering. Her suffering was perhaps more mental and psychological than physical. She knew he believed in his message. Yet she saw him ostracized, rejected . She suffered because of the false values of the times; because of the difference between personal goodness and social rejection. The exploitative rulers and hypocrites won the day. Everthing seemed to end in the grave. She hoped beyond hope . Jesus must surely have explained to her the meaning of his saying ”he who dies will live” . She is the firt and closest , sharer in the death and /resurrection experiance of Jesus. ”
Vatikanmännen bör också under fortbildningens gång i smågrupper diskutera varför MAN ! ensidigt gjort så stor affär av Petrus erkännande av Jesus som Messias när det inte kostade honom något men som Petrus samtidigt förnekade all bekantskap med så fort det började brännas. Varför lyfts ändå Petrus erkännande fram på bekostnad av tex Martas erkännande
Joh 11:25-27
Jesus sade: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, 26 och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?” 27 Hon svarade: ”Ja, Herre, jag tror att du är Messias, Guds Son, han som skulle komma till världen.”
För att inte tala om den klentrohet som Petrus och de övriga grabbarna visade i samband med korsfästelsen då de gömde sig för världen och vägrade tro på kvinnornas vittnesmål , något som de senare också fick en reprimand av den uppståndne Jesus.
Mark 16 :14 ”Sedan visade han sig för de elva när de låg till bords, och han förebrådde dem deras otro och hårda hjärtan, då de inte hade trott på dem som hade sett honom uppstånden.”
2000 år senare har de manliga arvtagarna till de första fega manliga apostlarna mage att sätta sig på höga hästar och ge reprimander åt arvtagarna till de första modiga kvinnliga vittnena till Jesu uppståndelse – bla vår tids ordenssystrar i LCWR – och dessutom förbjuda sin samtids kvinnor att bli vigda ämbetsbärare.
// Irène
Att låta Tina Beatty leda fortbildningskursen tycker jag är ett lysande
förslag; hennes kompetens är allmänt erkänd, och hon är inte kontroversiell
p s s som Patricia Fresen som prästvigd. Däremot kan Patricia Fresen gärna komma
till avslutningen! Vår nordiska teolog/genderforskare Kari Börresen kunde gärna ges en plats i upplägget.
Krister