Vänner,
Vatikanens tillkännagivande att ”försök” att prästviga kvinnor är ett ”allvarligt brott” som skall hanteras enligt samma procedurer som sexuella övergrepp på barn avslöjar hur kyrkans ledare tänker. Ett försök att förklara en revision av den kanoniska lagen avslöjar deras legalistiska sätt att tänka skriver franciskansystern Fran Ferder och prästen John Heagle i en analys för NCR.
http://ncronline.org/news/vatican/inner-workings-hierarchy-sex-offender-mentality
Gert Gelotte
Det finns en hel del tankeväckande i Fran Ferders och John Heagle analys. Bland annat att Katolska ledare ser de sexuella övregreppen som brott mod morallagen, i stället för att se dem som brott mot enskilda barn och ungdomar.
Något författarna anser gör det lättare för dem, ledarna alltså, att distansera sig från vad det lidande som prästernas brott orsakat offren.
Som de träffande skriver vem gråter över ett brott mot en lag, om man jämför med ett brott mot ett barn?
/Anneli
Gert
Franciskansystern Fran Ferder och prästen John Heagle skriver
“Holy Father, the people of God are with you and will not let themselves be influenced by the petty gossip of the moment” (Cardinal Angelo Sodano, former Vatican secretary of state, Easter 2010, St. Peter’s Square). ”
Kolla Catholic Herald tidigare denna månad.
”Cardinal Sodano appears to have an exceptionally sinister record of shielding abusers, particularly eminent ones, which goes back many years. He blocked a 1995 investigation into subsequently proven accusations of child abuse against Schönborn’s predecessor as Archbishop of Vienna, Hans Hermann Groër. The most shameful episode was his consistent defence over decades of Fr Marcial Maciel Degollado, founder of the Legion of Christ. And, according to reports in the National Catholic Reporter, he had his reasons: he stands accused of receiving a great deal of money and other benefits from the Legion of Christ.”
”Cardinal Sodano’s continuing danger to the Church comes from the fact that he is still Dean of the College of Cardinals. This means that if the Pope were to die before he can be removed, Sodano will be in charge of the obsequies (he will preach the panegyric) and of the conclave: and the international press will have a field day, with millions of column inches about his alleged support for child abusers, his corruption and his sheer incompetence. This is a disaster which must not be allowed to happen. Sodano must go, soon.”
http://www.catholicherald.co.uk/commentandblogs/2010/07/09/cardinal-sodano-is-a-catastrophe%C2%A0waiting-to-happen/
Jag kan bara inte förstå.
Inte EN enda företrädare i Stockholms katolska Stift säger flasklock om denna skandal att B16 håller denna kriminella kardinal om ryggen.
// Irène
Iréne,
Du frågar varför ingen företrädare för Stockholms Katolska stift säger ifrån. Om man tittar på de länkar som SSPX:arna lade in i diskussionen om David Berger får man ett svar.
Den teolog, präst eller syster som uttalar en avvikande mening måste vara beredd på en våldsam smutskastning från inte bara SSPX utan RKK:s ledning. Det är inte svårt att föreställa sig vilket mod och civilkurage som ska till för att utsätta sig för det.
En väg som jag kan se är att flera personer säger ifrån samtidigt för att minska trycket på varje enskild person.
/Anneli
Anneli
”Du frågar varför ingen företrädare för Stockholms Katolska stift säger ifrån. ”
För mig som katolik i Stockholms katolska stift känns det så frustrerande att biskopen och hans pressekreterare ofta är på bettet när det garanterat inte kostar dem något.
Biskopen säger till Katolsk Vision ”Vänd om”.
Vårt ENDA ”brott ” är att vi har VISIONER om reformer.
Maria Hasselgren skriver i tjänsten brev till biskop i annat samfund med synpunkter på hur denna biskop ska sköta sina ålägganden genom att kräva att denna biskop ska lägga munkavle på en av sina präster att inte skriva som hon gör i Kyrkans Tidning.
Antingen är Stockholms katolska stift en egen lokalkyrka som INTE berörs av vad som händer i Vatikanen eller i tredje världen eller så är Stiftet en del av den universella katolska kyrkan och i så fall är det dags att BEVISA samhörigheten genom att också engagera sig AKTIVT i vad som sker i bla i Vatikanen.
Angelo Sodano är kriminell i mina ögon.
Om det är någon som ska kritiseras så är det han. Och påven som BESKYDDAR honom.
Inte prästen i svenska kyrkan Annika Borg som nästan är den enda i Sverige som vågat sig på att kritisera STRUKTURFELEN i katolska kyrkan som bla orsak till PEDOFILKANDALERNA.
Jag är så urbota trött på Grönköpingsämbetet som SILAR MYGG OCH SVÄLJER KAMELER.
// Irène
Iréne,
Det kan ju vara så att stiftets företrädare tycker att det är helt okej att hålla dem som begått övergrepp om ryggen och att diskriminera homosexuella och kvinnor. Man får inte blunda för den möjligheten. Inte minst denna tystandets kultur man odlar tyder ju på det
Vad gör man åt saken? En åtgärd som jag tror är verksam är att de myndigheter som, med skattemedel, ger bidrag till ungdomsverksamhet, kursverksamhet osv till samfund bl.a. Katolska kyrkan verkligen kollar vilka värderingar dessa står för. Och givetvis drar in bidrag till dem som ägnar sig åt diskriminering.
/Anneli
Tack Anneli
”Man får inte blunda för den möjligheten.”
Och det är ju precis det jag gjort.
”Blundat för möjligheten att stiftets företrädare tycker att det är helt okej att hålla dem som begått övergrepp om ryggen och att diskriminera homosexuella och kvinnor. ”
Det är alltså därför Katolsk Vision är ansedd som ett så störande moment i Stiftet.
Vi stör den öronbedövande TYSTNADEN som gör att folk kan sova ifred.
// Irène
PS Sch……….Stöööööörsta möjliga tyyyyyyyyysssssssstnad !
// Irène
Iréne,
Jag måste erkänna att jag utgått från att de flesta av RKK:s företrädare här i Sverige egentligen är sunda och tänkande personer som om de bara vågade skulle säga ifrån på skarpen.
Men när jag tänker efter har jag inga som helst belägg för att det är sant. Så vad återstår?
Att flertalet ledande katoliker tycker att den rådande ordningen är bra och blir störda av att media och kritiska röster påpekar att det inte är acceptabelt att försöka dölja sexuella övergrepp och diskriminera kvinnor och homosexuella.
Då blir deras klagande på media och försök att misstänkliggöra och tysta kritiker i och utanför Katolska kyrkan fullt logiskt.
Sedan finns det förstås de som säger ifrån så gott de kan och säkert också de som saknar tillräckligt mod.
/Anneli
Iréne,
Jag har inte hört någon som försvarar de sexuella övergreppen, däremot en väldig massa bortförklaringar liknande de som finns i citatet från artikeln som inlägget är länkat till:
”We have conducted psychological evaluations of dozens of clergy sex abusers over the past 25 years, becoming familiar with their style of cognitive processing. Similar to sex offenders in general, they typically deny responsibility, minimize the seriousness of their offenses, blame their victims, react with outrage when accused and redirect attention away from their behavior. They are self-centered and often exhibit a sense of grandiosity — a belief that they are above accountability. If this sounds familiar, it is because we have repeatedly — and sadly — been seeing it in the responses of church officials from the cathedrals of the United States to the basilicas of Rome.”
Vad jag undrar är om alla dessa runt sexbrottslingarna i RKK som ägnar sig åt borförklaringar som ovanstående ska betraktas ungefär som medberoende anhöriga till missbrukare? De vill säga de behöver egentligen behandling.
Vad tror du som proffesionell, stämmer det eller har jag fel?
/Anneli
Anneli
Det som kännetecknar missbruk och medberoende är
1 Medberoendet ska ses ur ett ”familjeperspektiv ” dvs missbrukaren och dennes anhöriga tillhör samma system. Det den ene gör påverkar den andre
2 Den anhörige är MÖJLIGGÖRARE, ett centralt begrepp i sammanhanget
3 Skuld och Skam hos anhöriga. ”Kommer det ut” hur det ser ut i vår familj kommer ju alla undra över mig som anhörig. För att slippa skuld och skamkänslor tillgrips effektiva försvarsmekanismer som
4 Förnekande och bortträngning- finns såväl hos missbrukaren själv som hos dennes anhöriga
5 Att sluta beskydda missbrukaren kräver vittgående negativa konsekvenser i den anhöriges eget liv som denne inte klarar av / inte är beredd till.
6 Rädsla att bli utsatt för HÄMNDAKTIONER från missbrukaren kan vara hindrande faktorer att inte sluta beskydda denne.
Anneli om det finns likheter mellan det jag räknat upp och Vatikanmännens ”bortförklaringar” låter jag vara osagt. Det är upp till var och en att själv bestämma.
// Irène
Iréne,
Bengt Malmgren tar upp antologin om erotik och vad han anser vara en tilltagande sexism i samhället samt att han anser att Katolska kyrkan värnar erotiken. Jag har i en kommentar ställt i stort sett samma fråga som till dig här ovanför, även Bengt är ju proffs, men jag drog mig till minnes att jag läst att även närstående till psykiskt sjuka dras in i sjukdomen. Vilket kanske är mer relevant i den här frågan än medberoende.
Sedan håller jag inte alls med Bengt om att inte Katolska kyrkans ledning är sexfixerad och förstår inte riktigt hur han tänker sig att RKK värnar erotiken. Möjligen menar han det lockande i att bryta mot regler.
/Anneli
http://katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/archive/2010/08/06/sexism-d-246-dar-sexualiteten.aspx?CommentPosted=true#commentmessage
Svaret från Bengt Malmgren blev att jag gör grova generaliseringar. Ingen motivering till på vilket sätt, ingen motargumentation om jag nu har fel. Trist att någon som verkligen har kompetens på området inte vill använda den.
Jag tror att Bengt menat väl, men undrar hur det känns för de som drabbats av sexuella övergrepp, sexuellt ofredande eller tvivelaktigt bemötande från präster och anställda i RKK att kyrkan hyllas som befrämjare av erotik och kärlek?
/Anneli
Av vad jag förstår utifrån min egen erfarenhet och vad jag hört och läst så gör prästen som gjort en människa eller ett barn illa så här:
1. Förnekar vid förfrågning.
2. Gaddar samman kollegor och talar illa om personen eller barnet ifråga.
3. Gaddar samman beundrare av sin person för att mobba barnet, familjen eller personen ifråga.
4. Förbereder biskopen på att han ”stackars jag som god och rättrogen präst” har råkat illa ut av en besvärlig familj, barn, eller person i församlingen. Biskopar kan hålla dem om ryggen.
5. Ljuger rakt av. Väl medveten om att de flesta beundrare tror BARA på honom.
6. Försöker sinnesjukförklara familjen, barnet eller personen ifråga. (en mkt vanlig taktik i RKK och i Stalins Sovjet).
7. Skyller på att personen, familjen eller barnet inte fått rätt katekesundervisning resp. kateketen varit otillräcklig.
8. Demoniserar personen, familjen eller barnet.
9. Tycker öppet synd om sig själv för att vinna medlidande.
10: Spelar extra from (kan plötsligt göra nya åthävor vid altaret som att stirra mot skyn etc)
11. I värsta fall tar till olagliga metoder som att trakassera familjen, barnet, personen genom busringningar med mera.
12. Får andra att göra det.
13. Mobben med prästen förstår inte vad de gör utan allt är ett symbiotiskt sekteristiskt ETT där en syndabock blivit utsedd ( det finns alltid ett eller två offer i var församling) och då ser man till att personen ska må så dåligt som möjligt för att orka ta på sig deras projektioner och kanske orka ta sitt liv (se vad var det vi sa : en syndare!). Eller åtminstone lämna församlingen/RKK. Prästen och gruppen MÅSTE RÄTTFÄRDIGA SITT EGET LIV OCH TRO.
14. Vissa präster har en förmåga att fromligt le och inte svara. De glider liksom som hala ålar undan i gräset.
En sak Anneli som är lika säkert som amen i kyrkan. När en präst gör ett barn, en person eller en familj illa så ber han eller kyrkan inte om förlåtelse. Om inte det kommer krypande som ett måste 8för biskopens eller kyrkans skull). Säkert som AMEN i kyrkan!
HUR TROR DU DÅ ATT BARN,FAMILJER OCH PERSONER MÅR OM DE UTSÄTTS FÖR SEXUELLA ÖVERGREPP?
Det tror jag inte vi behöver ens fråga oss.
Den där Bengt som svarar så borde skämmas! Vilken psykiater är det som springer RKK:s ärenden och jamsar med när facit ligger för öppen dager?
Det finns ingen annan väg än en total förändring och demokratisering av denna instängda VIP-RKK.
Very important roman catholic church.
Jag beundrar er alla Samuel, Gert, dig Anneli, Irene, Krister Elisabeth och alla ni bakom i den andra gruppen… som orkar tro på att det är värt att ens kämpa för RKK. Jag är åter i en svacka och tänker att jag kommer alltid se Herren mer i folket utanför VIP-RKK. I världen och strävan för mänskliga rättigheter. Och att man/jag definitivt är gladare och godare där.
Whoops det blev långt detta!
Agneta
Å andra sidan apropå om RKK är värt något… så skriver jag ju här fortfarande och läser bloggen.
Ärligt talat vet jag inte om det handlar om en avprogrammering eller rengöringsprocess.
Tänker att det kan ju faktiskt vara intressant att dela med mig av min reella kamp för eller emot att lämna RKK.
vi få se//
Agneta,
Ja bagatelliseringar av övergreppen inom RKK, lögner och smutskastning är det tyvärr många som vittnar om. Jag försöker förstå varför människor som så vitt man kan förstå inte är psyksiskt störda eller empatiskt outvecklade ger sig till att försöka försvara sexualbrottslingarna i Katolska kyrkan och förvärra situationen för offren.
Det är lätt att misströsta det håller jag med om, för min egen del försöker jag att göra strikt skillnad mellan Katolska kyrkan som jag älskar och dess ledare som ofta gjort och gör mig så grymt besviken.
För mig är det en hjälp, jag vet inte om det kan vara det för dig.
Sedan får du, jag och alla andra stötta varandra i att göra vårt bästa för att följa Guds vilja och lita på att han kan göra resten, om du förstår vad jag menar.
/Anneli
Anneli, jag förstår.
jag hittade bland mina flyttkartonger en dikt av Beckett vid namn:
Ingetdera.
till och från i skugga från inre till yttre skugga
från ogenomträngligt själv till ogenomträngligt osjälv genom ingetdera
som mellan två ljusa tillflykter vars dörrar väl närmad stilla stängs, väl bortvänd från åter stilla öppnas
lockad fram och tillbaka och bortvänd
obekymrad om vägen, inriktad på den ena strimman ljus eller andra
ohörda fotsteg enda ljud
tills till slut halt för gott, borta för gott från själv och annan
sedan inget ljud
sedan varligt varaktigt ljus på det obeaktade ingetdera
osägbara hem
Vet inte heller varför jag skriver ut den. Det finns något mellan orden. En andning. Av skönhet. Absolut skönhet. Renhet.
// Agneta
dessutom.
hade jag älskat kyrkan som du skriver du gör vore det en sak men jag vet inte riktigt vad det är idag som är värd min kärlek. Var bor Gud i vilken kyrka? Är Gud katolik?
Agneta,
Beckets dikt speglar Guds ogripbarhet tror jag och det är förstås kärleken till denne Gud som inte låter sig fångas som håller i alla fall mig kvar i Katolska kyrkan.
Jag tror, efter att tänkt över dina kommentarer, att mycket skulle vara vunnet om människor behandlade andra som de vill bli behandlade själva.
Vem vill att man själv eller ens anhöriga ska bli bemötta på samma sätt som de som anmält övergrepp till biskoparna blivit? Jag gissar att svaret är ingen.
Då ska man naturligtvis inte försvara förövarna eller de som skyddat dem.
Vem vill bli påhoppad av någon som ska övertyga en om att just vederbörandes tro på Jesus är den rätta? Inte många gissar jag.
Lämna då dina medmänniskor ifred.
Vem vill upptäcka att personen man trodde var ens vän egentligen bara såg någon att föra in på den rätta vägen ( den rätta vägen ser olika ut för varje samfund förstås)? Ingen hoppas jag.
Alltså, se inte andra som frälsningsobjekt.
/Anneli
Agneta.
”Det finns något mellan orden. En andning. Av skönhet. Absolut skönhet. Renhet.”
När jag upptäckte din lilla recension av Becketts dikt idag associerade jag direkt till vår tids största operadiva (enligt mig, Placido Domingo och en stor publik): den ryska koloratursopranen Anna Netrebko. Närmare ren, absolut skönhet kan man knappast komma.
Men det är inte alla inspelningar som gör hennes röst rättvisa. En av de bästa jag hittat på nätet är O Mio Babbino Caro av Puccini upplagd av signaturen PARANOIDANDROID69 på You Tube 4aug.2008. Även Spotify har en bra inspelning, men de verkar ha lagt till ett filter som förtar lite av hennes absoluta renhet.
Det finns en stor mängd inspelningar och de flesta är mer än godkända, inte minst när hon sjunger duett med Domingo eller Villazon. Eller trio med dem båda i sommarkonserten ”Live at the Wahldbuhne”. När hon rysskysser dem båda under applåderna efter ”Dein ist nein ganzes Herz” brast jag i gråt första gången jag spelade upp den. Bara minnet av den får mig att le stort som en sol:-)
Samuel.
“Dein ist mein ganzes Herz” ska det vara: Du är mitt hela hjärta.
Käre Samuel
Det tar några timmar sedan i ateljen ska jag på min större dator lyssna till Anna Netrebko på You tube. Min här hemma är en liten jobbig typ till dator. Bäst vore väl dock att slinka in på Gleerups och musikavdelningen där.
Återkommer.
ps du ger så mycken värme…. tack. // Agneta
Här länken (annars om det inte funkar följ Samuels rek)
http://www.youtube.com/watch?v=w0diDwHtATw
Renhet, skönhet, kvinnlighet… ja, Samuel.
Hon vidrör det djup och skönhet som är granne med det outsägbara. En kvinnlighet som Vatikanen borde våga i vila betrakta och lyssna på. Ty var präst och var påve och var man är av kvinna född. Att förstå varför en rädsla för kvinnan består.
Denna Anna när hon sjunger kunde i min fantasi vara en lovsång sjungen vid graven efter mötet med Herren. Sjungen av Maria från Magdala.
Agneta
Tack, Agneta. Din upplevelse ger resonans också i mitt hjärta. Samuel.