Som kardinal skrev 2010 nyvalde påven Franciskus en bok ”On Heaven and Earth” tillsammans med den argentinske rabbinen Abraham Skorka där de tillsammans i dialogform utvecklar synen på bla ateism, fundamentalism, abort och samkönade äktenskap.
National Catholic Reporter ger ett smakprov
I frågan om ATEISM säger Bergoglio.
“When I meet with people who are atheists, I share human issues with them, but I don’t bring up the problem of God right away, except in cases when they bring it up with me”
“I am not reluctant in any way. I would not tell him that his life is condemned because I am convinced that I have no right to pass judgment on the honesty of the person,” Bergoglio says. “Even less so if he shows me human virtues that make people better and are done in goodwill toward me.”
Bergoglio mentions a book titled The Cloud of Unknowing, written by English mystics who attempt, “time and time again, to describe God and always end up signaling what he is not.”
He continues this line of thought by saying that while one may have a spiritual experience and feel certain that God is present, the experience itself is uncontrollable.
“This is why in the experience of God, there is always a question, a space to make the leap of faith,” he concludes.
Om FUNDAMENTALISM
A priest dictator “weakens and holds back people in the search for God,” Bergoglio says. A true teacher “will let his disciple go and he will walk with him in his spiritual life.”
Om ABORT
Bergoglio says, “The moral problem of abortion is pre-religious in nature because the genetic code of the person happens in the moment of conception. A human being is already there. I separate the topic of abortion from any religious concept. It is a scientific problem. To not let the development continue of a being who already has all the genetic code of a human being is not ethical. The right to life is the first of human rights. To abort is to kill someone who cannot defend himself.”
Om SAMKÖNAT ÄKTENSKAP säger Bergoglio
”To serve its people, Bergoglio says, religion has the right to its say over certain topics in private and public life. “What [the religious minister] does not have a right to do is to force the private life of anyone,” he says. “If God, in his creation, ran the risk of making us free, who am I to butt in?”
“We condemn the spiritual harassment that happens when a minister imposes directives, behaviors, requirements in such a way that deprive the other of freedom”
”He goes on to explain that other concepts like living together before marriage, while not right from a religious perspective, do not carry the stigma they did 50 years ago.”
http://ncronline.org/news/art-media/book-co-written-argentine-rabbi-sheds-light-francis-views
// Irène
PS Gillar Bergoglios attityd till ateism och fundamentalism .
När det gäller synen på abort har Bergoglio lite kvar att lära som tex att något befruktningsögonblick rent vetenskapligt inte existerar utan befruktningen tar betydligt längre tid i anspråk än ett enda ögonblick. Befruktningen sker i en serie olika delmoment och det går därför att problematisera Bergoglios synsätt genom att fråga sig hur man ska se på en befruktingsprocess som ej tillåts att fullbordas.
Synen på samkönade äktenskap jämför Bergoglio med synen på föräktenskapliga förbindelser och Bergoglio tycks här lämna en viss öppning för vidare utveckling.
Om synen på kvinnliga ämbetsbärare lyser med sin frånvaro bara i NCR referat eller också i boken On Heaven and Earth framkommer inte.
Bergoglio har som påve visat sin uppskattning av kvinnor som trosförmedlare men om detta också innefattar att Bergoglio vill bana väg för framtida kvinnliga ämbetsbärare eller om han som sina föregångare bara menar att kvinnors roll är att förmedla tron som mödrar, som ordenssystrar och kvinnor i största allmänhet – det återstår att se.
Jag tycker det intressanta med Bergoglios samtal med rabbinen är att han lutar sig mot vetenskapliga förklaringar snarare än mot kyrkans dogmer. Det, tillsammans med hans uppenbart pastorala inställning, verkar öppna för en konstruktiv dialog om både synen på kvinnor och HBT-personer.
Ulla
Jag håller med dig med undantag av Bergoglios syn på ”the moment of conception ” ty rent vetenskapligt ”there is no moment of conception”.
Om det är något katolsk hierarki ännu inte tagit till sig så är det skillnaden att AVBRYTA liv och att FÖRHINDRA liv.
Själva befruktingsprocessen kommer i framtiden förmodligen att kunna avbrytas i något av de ca 20 delmoment som måste till och som tar ett par timmar innan befruktningen är fullbordad och enligt katolskt synsätt ett liv har uppkommit.
Om detta har prof Staffan Bergström redogjort för i Läkartidningen där han beskriver att något ”befruktningsögonblick ” inte existerar.
Men redan idag finns ju piller att förhindra ägglossning för att förhindra befruktning om kvinnan haft samlag vid olämplig tidpunkt men inte vill bli gravid.
Nu har ju till och med superkonservative kardinal Meissner i Köln (efter några skandalfall ) gått med på att sådana piller får användas om en kvinna blivit våldtagen. Nästa steg blir att få använda dessa piller för att förhindra alla former av oönskade graviditeter och kanske på så vis förhindra merparten av aborter.
// Irène
Franciskus visar prov på att han vill förbättra biskopskollegialiteten, skriver Vatican Insider /La Stampa genom att avstå sin påvliga rättighet att utse ordförande och generalsekreterare inom italienska biskopskonferensen till biskoparna själva som nu ska få avgöra vilka de vill ha på dessa poster.
http://vaticaninsider.lastampa.it/en/the-vatican/detail/articolo/bergoglio-papa-el-papa-pope-23894/
// Irène
Är denna blogg en klubb för inbördes beundran. Vad hände med mitt inlägg? Har jag inte rätt att uttala mig, vad är detta för förkonciliära fasoner?