Anneli Magnusson har på sin egen blogg skrivit en utmärkt delpresentation
av nutida katolskt förnyelearbete i Norden.
Inlägget avslutas med ett porträtt av nye påven Franciskus, skrivet av Anne Helene Utgaard
i Oslo, som en presentation på en blogg som några unga norska kristna teologer driver.
Det som saknas i Annelis presentaion är just vårt svenska bidrag Katolsk Vision, som sedan starten
2006 haft samarbete med likasinnade från Danmark och Norge, ja även en grupp i Finland.
Internationellt finns vår paraplyorganisation IMWAC. Gert Gelotte beskrev ca 2009 Vår egen historia på engelska, från hemsidan för Katolsk Vision.
Men en historieskrivning kan aldrig bli färdig och komplett, allra minst när den avser nutida pågående
skeenden! Så bravo för alla bidrag, nu av Annelie och påve Franciskus, t ex i sin installationsmässa 19 mars i Rom.
Krister
Anneli ställer frågan om hur det kommer sig att katolskt förnyelsearbete kan se så olika ut i praktiken. Nu närmast i våra nordiska granländer, men går att bredda till Europa och världen i övigt. Hon framför tesen att komformismen skulle vara större i Sverige än i t ex Norge.
Jag har ingen direkt åsikt om det, men framför allt, vilken konformism talar vi om? Konformismen inom svenska eller norska katolska kyrkan? Eller konformismen inom respektive länders förnyelsearbeten? För en sådan finns också, enligt min mening. Plats för funderingar och sociologiska studier, typ Johan Gärdes avhandling för ca 10 år sedan om delar av katolska kyrkan i Sverige (Uppsala 1999, Från invandrarkyrka till mångkulturellt samfund; finns recenserad i Signum av pater Henrik Roelvink OFM).
Krister
Krister och alla,
Jag funderade på hur jag skulle tackla frågan. Det jag ville belysa var grupper eller kanske snarare föreningar som tilltalar en bred grupp av reformvänner.
Någon sådan har ingen lyckats få till här i landet tidigare. Katolsk Vision är ju egentligen ingen grupp, vilket har orsakat en hel del förvirring i debatten.
Att sedan KV gjort stor nytta inte minst när det gäller informationsspridning och att genom bloggen ge möjlighet till diskussion är en annan sak.
Anneli
Anneli,
I all historieskrivning skall man väl söka få det så rätt belyst som möjligt, det som man utreder.
Så självklart är Katolsk Vision en grupp (av undertecknarna av sitt framtagna manifest), och uppfyller alla rimliga kriterier på en grupp. En annan sak är att denna grupp sedan har valt – enhälligt – att inte fatta några fler beslut än att ha detta manifetst och upprätta och äga en hemsida med en gemensam blogg, och att dess medlemmar i övrigt så att säga opererar efter eget skön och ansvar. Däremot har genom åren ett flertal av gruppens medlemmar träffat varandra, och känner varandra i varierande grad. Ordnat flera gemensamma möten med bl a Werner Jeanrond, innan denne lämnade sin proffesur i Lund för att flytta sin verksamhet till England.
Så för att applicera frågan om konformism på denna grupp utan något styrorgan alls, så tycker jag att konformismen inom denna grupp är extremt liten, med många åsiktsskillnader utöver den gemensamm grunden. Min uppfattning är att det ur mångfaldens synpunkt hade varit värdefullt om fler av gruppens medlemmar hade valt att vara skribenter på denna blogg än de fyra som idag är det.
Jag tycker självklart att det är mycket värdefullt med det pågående arbetet av en liten arbetsgrupp att undersöka förutsättningar för en bredare Aggiornamentorörelse i Sverige; vi var senast i höstas över 20 personer från hela Sverige som samtalade om detta och utpekade en arbetsgrupp med uppgift och förtroendet att förbereda det fortsatta arbetet, tills vi ses i juni i Stockholm.
Krister